شناخت انواع شخصیتها و رفتارها در محل کار به شما امکان میدهد تا با استفاده از نقاط قوت چنین رفتاری، به بالاترین میزان بازدهی خود برسید.
شناخت انواع شخصیتها و رفتارها در محل کار به شما امکان میدهد تا با استفاده از نقاط قوت چنین رفتاری، به بالاترین میزان بازدهی خود برسید.
به گزارش راوی امروز، همچنین شناخت انواع شخصیتها و رفتارها در محل کار، شما را در چگونگی ارتباط با همسالان، زیردستان و همکارانتان، بهخوبیِ رفتار با مدیرانتان راهنمایی میکند.
فرمانده
نشانههای آشکار این رفتار، پرخاشگری و سلطهطلبی و پرتوقعی است. چنین کارمندانی هنگام صحبتکردن مستقیم و رک صحبت میکنند که این امر بهدلیل مهارتهای ضعیف آنها در تعامل انسانی است و غیرعمدی محسوب میشود. فرد فرمانده تمایلاتی را نشان میدهد که به نظر میرسد تلاش میکند تا وظایف دیگران را غصب کند؛ این نشانه انگیزه و ابتکارعمل آنهاست.
مهاجم
ویژگیهایی مانند عصبانیت، بدبینی، بدخلقی و رفتار خصمانه، توصیف کارمندانی است که مهاجم هستند. آنها میتوانند با اظهارات کنایهآمیز خود، که اغلب شخصی است، روحیه پایینی را در سایر کارمندان ایجاد کنند.
با بهحداقلرساندن تعامل سایر کارمندان با کارمندان مهاجم، از چنین اتفاقی جلوگیری کنید. با اعضای آسیبدیده از رفتار فرد مهاجم صحبت کنید تا اگر میتوانند با فرد مهاجم کنار بیایند. اگر اوضاع بدتر شد، مزایا یا تبعات نگهداشتن فرد مهاجم را بهعنوان کارمندتان ارزیابی کنید.
خوشحالکننده
آنها بهسختی میتوانند درخواست دیگران را برای کمک رد کنند و نسبت به درگیریها حساسیت دارند؛ بهطوری که در چنین شرایطی مستعد ابتلا به عوارض معده یا میگرن هستند. اما کارمندانی که چنین رفتاری دارند، برای برقراری روابط خوب با دیگران میتوانند از انجام آنچه برای شرکت صحیح است، خودداری کنند. با آنها درمورد اینکه شرکت به انجام کارهایی با سود بیشتر نیاز دارد، صحبت کنید.
مجری
آنها بهدلیل سرعت ذهنی، جذابیت و شخصیت سرگرمکنندهای که دارند، بهظاهر شخصیت مطلوبی در محل کار محسوب میشوند. شخص مجری بهسبب تمایلش به داوطلبشدن در کارهای مختلف و پراکنده، تمایلنداشتن به پذیرش مسئولیت اصلی خودش و نمایش تصویری نادرست از بهرهوری، برجسته و شناخته میشود. آنها برای رسیدن به مقصد حرفهای خود، از دیگران سوءاستفاده میکنند؛ مراقب چنین افرادی باشید، زیرا با تحریف واقعیتها میتوانند شما را گمراه کنند. همیشه قبل از اقدام به هر کاری، که یک مجری آن را گفته است، واقعیتها را بررسی کنید.
گریزان
با داشتن چنین کارمندی باید آماده باشید که بهطور دائم به او دستورالعملهای دقیقی را ارائه دهید. اولویت آنها این است که بهتنهایی کار کنند و در گروهها فقط میتوانند برای نظرات دیگران ارزش قائل باشند. کارمند گریزان از ابتکارعمل میترسد و بهدلیل علاقه کم به مسئولیتپذیری، از بهعهدهگرفتن مسئولیت اضافی طفره میرود؛ چنین کارمندانی وضع موجود را ترجیح میدهند و بیشتر مایلاند که از چشمانداز رشد شغلی، افزایش حقوق یا ترفیع شغلی چشمپوشی کنند.
بیخانمان!
این افراد به سبکی از مدیریت احتیاج دارند که برنامههای کاری انعطافپذیر، کارهای کوتاه و همچنین سرگرمی فراوانی را به آنها هدیه دهد؛ این بهدلیل دامنه کوتاه توجه آنهاست. چنین کارمندانی با رعایت ضربالاجل، ساعت کار و همچنین قوانین سازمانی مشکل دارند. نگرش آزادانه آنها فضای سازمان را روشن میکند، اما بعضی اوقات طاقتفرساست.
تحلیلی
تیپ تحلیلی، کارمندی را توصیف میکند که علاقه زیادی به جزئیات دارد؛ بهطوری که ممکن است ضربالاجلها به تعویق بیفتند. آنها کوشا، دقیق و محتاط هستند و همیشه قبل از ارسال سندی آن را بهدقت بررسی میکنند. علاوه بر این، آنها افرادی اجتماعی نیستند و اغلب از دیگران فاصله میگیرند. محتاطبودن بیشازحد اشخاص تحلیلی میتواند در شرایط اضطراری، بهشکل معکوسی عمل کند.
دستیار
او نماینده کارمندی رؤیایی است؛ بهدلیل اعتمادبهنفس بالا در اعتقادات و رفتارهایش، کارکردن با او آسان است. همچنین فرد دستیار از تواناییهای خود آگاه است و نیازی ندارد که آنها را به رخ بکشد. شنیدن انتقاد برایش مشکلی ایجاد نمیکند، زیرا درک میکند که این یکی از راههای پیشرفتکردن است.
یکی دیگر از عواملی که او را به شخصیت کاملی در محل کار تبدیل میکند، کار تیمی اوست و همیشه برای سود بیشتر شرکت با دیگران مشورت میکند.
دیدگاه ها :