«زهراسادات مصطفوی» کارشناس علوم ارتباطات، نگاه و نقدی به فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغزاده داشته که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است.
«زهراسادات مصطفوی» کارشناس علوم ارتباطات، نگاه و نقدی به فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغزاده داشته که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است.
به گزارش راوی امروز، مصطفوی در نقد خود که اختصاصی برای راوی امروز نوشته، آورده است:
«فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین اثر کاوه صباغزاده بعد از فیلم «ایتالیا ایتالیا» است که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
اولین تجربه سینمایی صباغزاده یعنی فیلم «ایتالیا ایتالیا» یک کمدی رمانتیک بود که با اقبال نسبی منتقدان روبهرو شد، فیلمی با جزئیات کامل و درعینحال توصیفی از سینمای امروز ایران.
صباغزاده در دومین تجربه سینماییاش سعی کرده همان مسیر قبلی را ادامه دهد و بازهم به واکاوی رابطه عاشقانه میان یک زوج جوان بپردازد؛ با شور، هیجان و فانتزی بیشتر.
فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» که با الهام از کتاب «سیر عشق» اثر «آلن دو باتن» نوشتهشده، رابطه میان زوج قصه را از این منظر بررسی میکند که صرف عشق بهعنوان یک احساس کافی نیست و رابطه همچون هر موجود زندهای نیاز به جان و مراقبت دارد و باید این را آموخت.
صباغزاده در این اثر از عنصر تخیل، فانتزی، جذابیت سینما و عشق بهره برده است و آن را بهطور چشمگیری برای مخاطب تشریح کرده است. او تنها به شیرینی عشق در روزهای ابتدایی بسنده نکرده است و مشکلات و دغدغههای زندگی مشترک را با پیچوخمهای متفاوت برای تماشاگر تصویر کرده است.
با همه اینها صباغزاده بعد از اولین اثر خود، گامی رو به جلو برنداشته و در مسیر پیشین خود تکرار شده است.
این میتواند به قوت گرفتن مسیر او کمک و درعینحال دایرهای از تکرار را برای او ایجاد کند. «رمانتیسم عماد و طوبا» از همان ابتدا تکلیف خودش را با مخاطب روشن میکند و او را در بلاتکلیفی قرار نمیدهد، شما شاهد عشقبازی دو جوان و در ادامه رسیدن به زندگی مشترک و مشکلاتشان هستید.
نکته شاخص فیلم تنها عشق نیست، کارگردان به همه جنبههای یک زندگی مشترک پرداخته، از نظرات متفاوت دو شخصیت اصلی گرفته تا دعوا و سرزنشها.
روایت داستان توسط راوی «سارا بهرامی» این اثر را شبیه به کتاب کرده و این در نوع خود جالب است.
یکی از موفقترین نکات فیلم، شیوه روایت آن است. جایی که «روماتیسم عماد و طوبا» طی ۹۰ دقیقه در قالب ۱۶ پرده به نامهای «پیشدرآمد، رشد، باغ آلبالو، شیدایی، همدلی، ازدواج، مسائل احمقانه، لذتها و خوشیها، قهرها و دلخوریها، یک سال اول، خط باریک قرمز، ارغوان، زرافه، جانِ دل، دو سال بعدی و بلوغ»، خط داستانیاش را با تمام فرازوفرودها و نقاط عطف و کشمکشهایش به مخاطب ارائه میکند؛ همچون یک صحنه تئاتر در زندگی واقعی.
جلوههای ویژه در بخشهایی بسیار به کمک داستان آمده خصوصاً سکانس دویدن عماد و طوبا که درنهایت هر دو همچون فرشته بال درمیآورند اما شاید همین جلوههای ویژه در قسمتهای دیگر خیلی برای مخاطب جذابیت اولیه را نداشته باشد.
انتخاب بازیگران به نظر میرسد در نوع خود بهترین است. زوج الناز حبیبی و حسام محمودی بسیار در بازی به یکدیگر نزدیک شدهاند و بازیهای باورپذیری ارائه کردهاند. همچنین شخصیت پدر طوبا (علی انصاریان) در لحظاتی خیلی همراه با شخصیتها میشود.
انصاریان بدون شک یکی از بهترین بازیهای خود را در این فیلم ارائه کرده است. متأسفانه خبر ناراحتکننده فوت علی انصاریان بسیاری از مخاطبان و اهالی رسانه را در شوک بزرگی فرو برد، اما او با بازی در این اثر در سینما سربلند شده است.
کاوه صباغزاده در «رمانتیسم عماد و طوبا» در مقام نویسنده توانسته است تا حفرههایی که پیشتر در فیلمنامه «ایتالیا ایتالیا» مخاطب را سردرگم میکرد تا همراه را کمتر کند و فیلمنامهای راحتتر و با کمترین علامت سؤال را به مخاطب خود ارائه دهد.
با وجود تمام این فرازوفرودها و نقاط قوت و ضعفی که عنوان شد، به نظر میرسد این فیلم در اکران عمومی و ارتباطگیری با مخاطبان که دوران سخت و تلخی را پشت سر گذاشتند، میتواند موفق باشد و آنها را به خود جذب کند».
زهراسادات مصطفوی
دیدگاه ها :