مؤسسه خیریه دارالاِکرام با شعار «19 سال بالندگی؛ از تحصیل کودکان تا شهروندان خوب» نوزدهمین سالگرد تأسیس خود را بهصورت آنلاین از طریق حساب اینستاگرام و آپارات مؤسسه بهصورت پخش زنده و با قرائت پیام «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و اهدای آخرین اثر دکتر «شفیعی کدکنی» به مؤسسه جشن گرفت.
مؤسسه خیریه دارالاِکرام با شعار «19 سال بالندگی؛ از تحصیل کودکان تا شهروندان خوب» نوزدهمین سالگرد تأسیس خود را بهصورت آنلاین از طریق حساب اینستاگرام و آپارات مؤسسه بهصورت پخش زنده و با قرائت پیام «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و اهدای آخرین اثر دکتر «شفیعی کدکنی» به مؤسسه جشن گرفت.
به گزارش راوی امروز، نوزدهمین سالگرد تأسیس مؤسسه دارالاکرام شامگاه پنجشنبه 20 آذرماه 1399 در ستاد مرکزی این مؤسسه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، خلاصهای از فعالیت و شیوه عملکرد مؤسسه خیریه دارالاکرام توسط مجری قرائت شد. سپس ویدئویی با همین مضمون برای مخاطبان به نمایش درآمد.
پیام «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد
در ادامه به مناسبت 10 دسامبر، مصادف با روز حقوق بشر، نماینده کمیسیون حقوق بشر اسلامی در ایران، پیام امسال «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد را قرائت کرد. متن بیانیه دبیرکل سازمان ملل بدین شرح بود:
«همبستگی و همکاری، واکنشی مؤثر به همهگیری کووید-19»
همهگیری کووید-19 دو حقیقت اساسی در مورد حقوق بشر را تقویت کرده است:
نخست، نقض حقوق بشر به همه ما آسیب میرساند.
همهگیری کووید-19 تأثیر نامتناسبی بر گروههای آسیبپذیر، ازجمله کارکنان خط مقدم، افراد دارای معلولیت، سالخوردگان، زنان و دختران و اقلیتها داشته است. این مسئله افزایش پیدا کرده است، زیرا فقر، نابرابری، تبعیض، تخریب محیطزیست طبیعی و سایر ناکامیهای حقوق بشری باعث ایجاد شکنندگیهای عظیم در جوامع ما شده است.
درعینحال، این همهگیری با فراهم آوردن دستاویزی برای اقدامات امنیتی سنگین و اقدامات سرکوبگرانه که فضای مدنی و آزادی رسانهها را محدود میکند، حقوق بشر را تضعیف مینماید.
واقعیت دوم که توسط همهگیری برجسته شده، این است که حقوق بشر فراگیر است و از همه ما محافظت میکند.
واکنشی مؤثر به همهگیری برجسته شده، این است که حقوق بشر فراگیر است و از همه ما محافظت میکند. واکنشی مؤثر به همهگیری باید بر اساس همبستگی و همکاری باشد.
رویکردهای تفرقهافکنانه، اقتدارگرایی و ملیگرایی در برابر یک تهدید جهانی، بیمعناست. مردم و حقوق آنان باید اساس پاسخ به همهگیری و بهبودی از آن قرار گیرند. برای غلبه بر این همهگیری و محافظت از ما برای آینده، به چارچوبهای فراگیر مبتنی بر حق، مانند پوشش سلامت برای همه نیاز داریم.
فراخوان اینجانب برای اقدام برای حقوق بشر بیانگر نقش اصلی حقوق بشر در واکنش به بحران، برابری جنسیتی، مشارکت عمومی، عدالت اقلیمی و توسعه پایدار است.
در روز حقوق بشر و در سایر روزها، اجازه دهید بهگونهای جمعی تصمیم بگیریم که با حقوق بشر اساسی برای بهبودی از همهگیری کووید-19 و ایجاد آیندهای بهتر برای همه عمل کنیم.
«آنتونی گوترش»
دبیرکل سازمان ملل متحد».
اهدای آخرین اثر شفیعی کدکنی به مؤسسه دارالاکرام
در ادامه مراسم جشن نوزدهمین سالگرد تأسیس این مؤسسه، از کلیپ پیام استاد دکتر «محمدرضا شفیعی کدکنی» سفیر مؤسسه بهمناسبت 19 سالگی خیریه دارالاکرام رونمایی شد.
وی آخرین اثر خود یعنی کتاب «طفلی به نام شادی» را به این مؤسسه اهدا و در پیام خود بیان کرد:
«با احترام بسیار برای پایهگذاران و گسترشدهندگان «دارالاکرام حضرت ابوالفضلالعباس(ع)»؛ خیلی سخت است که در این فرصتهای کوتاه آدم بتواند حرفی بزند که همه جوانب مشکلات اجتماعی این مملکت و کسانی را که مخاطبان شما و زیرپوشش خدمات شما هستند را تحت تأثیر قرار دهد. ولی این را میدانم که هر قدم کوچکی که شما بردارید و هر قدم کوچکی که فرزندان ایران در راه تعالی آموزش خودشان بردارند بیتردید آثاری همیشگی در تاریخ اجتماعی ما خواهد گذاشت».
سخنرانی پروفسور ملکیان در باب ضرورت عقلانی و اخلاقی آموزش عمومی
در ادامه، سخنران اصلی مراسم، پروفسور «مصطفی ملکیان» فیلسوف و روشنفکر ایرانی که پژوهشهای او عمدتاً در حوزه اخلاق، دین، فلسفه دین، معنای زندگی، روانشناسی، علوم انسانی، روش تحقیق و روشنفکری است و نظریه «عقلانیت و معنویت» از مهمترین نظریات اوست، در باب «ضرورت عقلانی و اخلاقی آموزش عمومی» سخنرانی کرد.
وی در مقدمه، عمومی بودن آموزش را بهنوعی بازخوانی و آن را به معنای محدود نبودن به تحصیلات و دورههای خاص از زندگی تعریف کردند و گفت: منظور از آموزش عمومی، آموزشی فراتر از تحصیل در مدارس است که معطوف به تعلیم و تربیت افراد برای یادگیری مهارت یا دانش موردنیاز مشاغل و حرفههای جامعه است. آموزش دیدن برای تصدی یک شغل و حرفه در جامعه فینفسه چیز بدی نیست و بلکه لازم و ضروری است اما آیا این تنها نیاز آموزشی انسان است؟
پروفسور ملکیان افزود: ما میدانیم که انسان نیاز به استقلال دارد و بخش مهمی از فردیت مستقل افراد متکی به استقلال مالی است. بنابراین برای استقلال مالی نیاز به درآمد دارد. برای داشتن درآمد باید یک شغل داشته باشد. داشتن شغل منوط به یادگیری یک مهارت است که باید از طریق آموزش فراهم شود.
وی تصریح کرد: نظام آموزشوپرورش تحصیلی بدین منظور ساختهشده است که افراد با آموزشهای مقدماتی و سپس تخصصی برای تصدی مشاغل مختلف در اجتماع آماده شوند و این نقص نظام آموزشوپرورش است.
این فیلسوف و روشنفکر ایرانی افزود: به تعبیر یکی از چهرههای جهانی، تعلیم و تربیت این آموزشوپرورش بردگان است. هدف از این نوع آموزش بقاء و حیات است. آموزشوپرورش کشور ما بردهپرور است چون هدفش فقط آموزش برای کسب شغل و مهارت است. هر بردهای برای خدمترسانی نیاز به آموزش دیدن دارد تا بتواند بهتر خدمت کند.
وی تأکید کرد: عمومی بودن آموزش یعنی آموزشهایی به افراد داده شود که در همه ابعاد زندگی و در طول زندگی بدان نیاز دارد، نهفقط آموزشی که برای به دست آوردن یک شغل نیاز دارد. نظام آموزشوپرورش محدود به درسخواندگی افراد در یک سن مشخص است و برای افراد در یک محدوده سنی مشخص طراحیشده است. درحالیکه روانشناسی رشد میگوید زندگی مراحلی و هر مرحله ویژگیهای خاص خودش را دارد.
پروفسور ملکیان اضافه کرد: آموزش دادن تمام مهارتهای لازم زندگی در یک مقطع امکان ندارد و هر دورههای شرایط خاصی برای آموزش دیدن دارد. بنابراین نمیتوان یک دوره از زندگی را بهعنوان دوره آموزش در نظر گرفت که فرد پس از طی آن وارد زندگی شود.
وی افزود: ما باید بین درسخواندگی و فرهیختگی تفاوت قائل شویم. به نظر من هدف از آموزش عمومی باید فرهیختگی باشد. این دو عنوان باهم تفاوتهایی دارند. درسخواندگی باید اجباری و رایگان باشد. یعنی همه فرزندان جامعه مجبور باشند که درس بخوانند و طبیعتاً باید رایگان باشد تا افراد کم برخوردار و فقیر از این ضرورت و امر لازم محروم نشوند.
فیلسوف ایرانی در ادامه تصریح کرد: اما فرهیختگی نمیتواند اجباری باشد و نیاز به داوطلب بودن فرد دارد. تفاوت دیگر این دو در محدود بودن آنهاست. دوره تحصیل و درسخواندگی پایان دارد. یعنی شما درس میخوانی و مدرک میگیری و تمام میشود، اما فرهیختگی پایان ندارد و انسان در همه زمینهها و در همه عمر میتواند فرهیختگی خود را افزایش دهد.
وی سپس عنوان کرد: تفاوت دیگر این است که در درسخواندگی و تحصیل تفاوت سطح وجود دارد. یعنی یک استاد و یک دانشآموز وجود دارد و ضرورت هم دارد. یعنی برعکس چیزی که در برخی مدارس جدید مد شده است این است که معلم در مقام استادی باید به دانشآموز مطلبی بیاموزد نه اینکه با او گفتگو کند.
پروفسور ملکیان در پایان افزود: البته این به معنای متکلم وحده بودن یا سرکوب دانشآموز نیست ولی درواقع این دو، سطح مختلفی دارند. یک نفر چیزی را بلد است و میخواهد به دیگری آموزش دهد. این به معنای تفاوت سطح است. ما در فرهیختگی این را نداریم و مواضع برابر است.
بعد از اتمام سخنرانی، از این فیلسوف روشنفکر بهواسطه مقام شامخش تجلیل شد.
حمایت سه هنرمند مطرح از دارالاکرام و پویش «مدرسه برای همه»
در بخش پایانی برنامه، علیاکبر زینالعابدین روانشناس، نویسنده کودک و سردبیر گروه سنجاققفلی، محمد مسلمی بازیگر و مجری کودک و محمد معتضدی دوبلور و بازیگر دعوت شدند تا هم از آنها تقدیر شود و هم آنان حمایت خود را از مؤسسه خیریه دارالاکرام و پویش «مدرسه برای همه» اعلام کنند.
زینالعابدین در معرفی پویش «مدرسه برای همه» اینطور بیان کرد: این پویش حاصل یک جلسه در گروه سنجاققفلی است، گروهی برای ترویج کتابهای کودک و نوجوان. اگر ما امروز از ترویج کتابهای کودک و نوجوان میگوییم، امروز چهار میلیون دانشآموز از تحصیل هوشمند برخوردار نیستند. پس ما از ترویج کدام فرهنگ کتابخوانی سخن میگوییم؟
وی اضافه کرد: بسیاری از دانشآموزان امسال نتوانستند الفبای فارسی را بیاموزند و ما هم نمیتوانیم به آنها بگوییم درجا بزنید و درس نخوانید. امروزه ما با یک فاجعه انسانی مواجه هستیم و اگر در مدتزمان کوتاهی کاری انجام ندهیم، شاید هرگز نتوانیم خود را ببخشیم و این ضایعه جبران نشود.
سردبیر گروه سنجاققفلی یادآور شد: بههمین دلیل از اهالی فرهنگ و ادب کودک و نوجوان کمک گرفتیم که این خواسته را عنوان کنند تا اعتماد و جلب نظر بیشتری پیرامون این مسئله باشد. بعدازاین به دنبال مؤسسهای بودیم تا بتوانیم هدایای مردمی را بدان بسپاریم. با آشنایی قبلی که من از مؤسسه خیریه دارالاکرام داشتم، تصمیم گرفتم این مؤسسه را انتخاب کنم و خدا را شکر دوستان من در این مؤسسه، بهخوبی با گروه و هدف نهایی ما همراه شدند و تا به امروز حمایت خوبی از این پویش صورت گرفته و هدایای نقدی و غیر نقدی بسیاری به دست ما رسیده است.
سپس محمد مسلمی نیز حمایت خود را از این پوشش اینطور اعلام کرد: خداوند از سال 64 به ما کمک کرد و ما در حال کار برای کودکان هستیم و در بسیاری از شهرها و روستاها اجرا برنامه داشتهایم. بسیار خوشحالم که سفیر مؤسسه دارالاکرام هستم و این پویش کاری اساسی و ریشهای است.
این بازیگر و مجری محبوب کودکان افزود: بچههای امروز بسیار نیازمند کمک هستند چه بچههایی که شرایط مالی مساعدی دارند و چه آنهایی که ندارند. مشکلاتی ازجمله چاقی، استرس، ترس و درنهایت فضای مجازی که امروز باید از طریق آن آموزش ببینند.
وی تأکید کرد: من از طرف تمام هنرمندان گروه کودک، این مسئله را عنوان میکنم که خداوند ما را واسطهای برای شادی بچههای این سرزمین قرار داده، پس از ما و هنرمان استفاده کنید. خدا را شکر میکنم که تا حدودی توانستیم موفق باشیم و رسالت خود را انجام دهیم.
در ادامه مراسم جشن نوزدهمین سالگرد تأسیس مؤسسه دارالاکرام، محمد معتضدی در ارتباط با این پویش گفت: بسیار از خداوند ممنون هستم که چنین تقدیری برای من رقم زد که امشب در کنار شما و حامی پویش شما باشم.
این بازیگر ادامه داد: امیدوارم لیاقت داشته باشم و اگر دنیای هنر بخش کوچکی از خود را به من اختصاص دهد، خوشحال میشوم که جزوی از این پویش باشم تا قدمی در جهت بهتر شدن حال هموطنانم بردارم.
در ادامه نیز از این سه هنرمند نیز تقدیر بهعمل آمد و مراسم با بریدن کیک جشن نوزدهمین سالگرد تأسیس مؤسسه دارالاکرام توسط پروفسور ملکیان به پایان رسید.
گفتنی است، «دارالاِکرام حضرت ابوالفضلالعباس(ع)» مؤسسهای خیریه، غیرانتفاعی، غیرسیاسی، فراملی و فرامذهبی است که در سال ۱۳۸۰ در تهران با هدف حمایت همهجانبه مالی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و معیشتی از دانشآموزان تحت پوشش، برای جلوگیری از ترک تحصیل آنها ایجاد شده و دارای ۲۱ شعبه در استانهای مختلف با مجوز وزارت کشور است.
گزارش: زهراسادات مصطفوی
دیدگاه ها :