خانه » استان‌ها » تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری(۳)
  • دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - 2024 23 December

استان‌ها // 7 اکتبر 2023  ,  14:28  // کد خبر : 77596
حقوق شهروندی- ۳۱ تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری(۳)

«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‎ها، درباره «تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری» نوشته که بخش سوم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‎ها، درباره «تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری» نوشته که بخش سوم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

به گزارش راوی امروز، حمیدرضا هداوند که سال‎ها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریف‎آباد را دارد، در سی و یکمین مطلبش نوشته است:

«ضرورت کارکرد مدیریت شهری کارآمد که یک نهاد مدیریتی فراگیر و درگیر با موضوع‌ها و پدیده‌های بسیار گسترده متنوع شهر و شهرنشینی است، باعث شده دست‌یابی به توسعه انسانی پایدار در شهر میسر شود و برای درک مفهوم مدیریت شهری، شناسایی بخش‌های این ترکیب اهمیت ویژه‌ای دارد.

از این رو باید به مسائل و مشکلات آن‎ها توجه بیشتر و دقیق‌تری کرد، زیرا در حالتی که برنامه‌ریزی دقیق و درست سبب رشد اقتصادی، تثبیت سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهرها می‌شود، شکست در حل مشکلات شهری و مسائل شهری سبب رکود اقتصادی، نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی، فقر، بیکاری و تخریب محیط زیست خواهد شد.

ترکیب مدیریت و شهر، مفهوم ساماندهی امور مربوط به برنامه‎ریزی، ساماندهی و بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل محدوده شهر را تداعی می‌کند و در عصر رقابت سازمان‌ها، بقای سازمان و توانایی مقابله با تغییرات محیطی به قابلیت آن در استفاده از ابزارهای مدیریتی نوین و روش‌های نوین و دانش‎محور وابسته است.

در سال‌های اخیر، در سازمان شهرداری نیز مانند سایر سازمان‌ها به مدیریت دانش به عنوان موضوعی استراتژیک توجه شده است که بر این اساس، اقداماتی مانند نشست‌های تخصصی در راستای مستندسازی تجربیات مدیران، قرار دادن مدیریت دانش در فهرست اولویت‌های پژوهشی قرار گرفته است؛ بنابراین ضرورت توجه به مدیریت دانش در مدیریت شهری به ویژه در سازمان شهرداری به خوبی درک شده است.

مدیریت شهری از پنج زیر مؤلفه شامل: کیفیت زندگی، مشارکت شهروندان، شهر هوشمند، تقویت سازمان‌های غیردولتی و حکمروایی شهری که خود دارای پنج زیر مؤلفه شفافیت، اثربخشی و کارایی، عدالت اجتماعی، قانونمندی، ثبات سیاسی و مبارزه با فساد است، برخوردار بوده که از زیر مؤلفه‌های مدیریت شهری، مؤلفه شهر هوشمند با بیشترین تأثیر و مؤلفه تقویت سازمان‌های غیر دولتی با کمترین تأثیر است.

باید اذعان داشت که با افزایش مدیریت دانش‎محور، میزان توسعه مدیریت شهری نیز افزایش پیدا می‌کند که برای کمک به توسعه بهتر مدیریت شهری، تشکیل بانک «داده» از پروژه‌ها و اقدامات انجام شده توسط شهرداری‌ها، تشکیل واحد مدیریت دانش در شهرداری‌ها، تشکیل جلسات بررسی و نقد پروژه‌های اجرایی و در حال اجرا، توجه به کارشناسان و مدیران خالق در شهرداری‌ها با محوریت معلمان، دانش‎آموزان، اساتید دانشگاه و دانشجویان متخصص و ماهر است».

ادامه دارد…



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار