خانه » استان‌ها » ارتباط دوطرفه رسانه و مدیریت شهری(۲)
  • جمعه ۲۱ دی ۱۴۰۳ - 2025 10 January

استان‌ها // 22 آگوست 2023  ,  04:14  // کد خبر : 76563
حقوق شهروندی- ۲۸ ارتباط دوطرفه رسانه و مدیریت شهری(۲)

«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در روزهای متعلق به خبرنگاران، درباره « ارتباط دوطرفه رسانه و مدیریت شهری» نوشته که بخش دوم و پایانی است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در روزهای متعلق به خبرنگاران، درباره « ارتباط دوطرفه رسانه و مدیریت شهری» نوشته که بخش دوم و پایانی است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

به گزارش راوی امروز، حمیدرضا هداوند که سال‎ها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریف‎آباد را دارد، در بیست و هشتمین مطلبش نوشته است:

«اولین وظیفه رسانه‎ها در امور شهری اجتماع، بسترسازی در امر مشارکت است؛ اگر بستر کافی و مناسب برای مشارکت وجود نداشته باشد، کارگزاران مدیریت شهری در مراحل بعدی نیز در جلب مشارکت عمومی ناکام خواهند ماند.

متأسفانه اکثر مواقع، شهروندان اطلاع و آگاهی مناسبی از مشارکت یا نحوه مشارکت صحیح و منطقی در امور مهم شهر ندارند؛ یعنی نمی‎دانند که مشارکت چه فوایدی برای آن‎ها دارد و چگونه در سرنوشت آن‎ها مؤثر است.

رسانه‌ها درواقع، ابزار حسی افراد جامعه و واسط‌های انتقال اطلاعات و اخبار هستند که بخش بزرگی از آگاهی‌ها و دانش امروزی ما به‌واسطه رسانه‌ها شکل می‌گیرد؛ رسانه‌های گذشته و جدید، مانند مطبوعات، سایت‎ها و خبرگزاری‎ها، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و… نقش گسترده‎ای در همه شئون حیات اجتماعی بشر دارند.

بهره‌گیری از رسانه‌ها در همه سطوح و در همه موقعیت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز رفع بحران‌ها، در راستای هدایت و راهنمایی، آموزش و خبر، تفریح و تبلیغ باشد؛ مسئولیت‎پذیر کردن شهروندان، افزایش مشارکت مردم در تأمین هزینه‌های شهری، پویایی و زنده نگه‌داشتن حیات شهری از طریق اطلاع‌رسانی به‌موقع موضوعات مبتلابه شهروندان، حل مشکلات زیست‌محیطی شهری نظیر آلودگی هوا، حل مشکل ترافیک، حل معضلات مربوط به تراکم جمعیت در برخی مراکز خاص شهری، حل چالش‌های مدیریت شهری از طریق ایجاد شهر الکترونیک، شبکه‌ای کردن مناسبات به‌عنوان یکی از اجزای مدیریت شهری و… تنها بخش‎های مهمی از تعامل دقیق و وسیع رسانه و مدیریت شهری است.

آن‎چه درنهایت مورد تأکید است، شبکه‌سازی ارتباطی مناسب، از طریق رسانه‌ها برای پاسخ‎گویی به نیازهای شهری در جهت رفع مشکلات است؛ اما شهرداری‌ها بعضاً با در دست داشتن امکانات تبلیغاتی که تأثیرگذاری قابل‌توجهی به جهت قرارگیری در مسیر مردم‌ دارند، باعث تولید محتوای نامناسب چالشی در سطح شهر می‎شوند.

رسانه‎ها می‎توانند با نقد منصفانه، یاری‎گر شورای شهر و شهرداری در حل مشکلات شهر باشند، زیرا در بهترین حالت، عملکرد رسانه‎ها، خواسته‎ها و مطالبات مردم را به مدیران شهری منعکس کرده و از سوی دیگر، اقدامات مسئولان را به اطلاع مردم می‎رساند».



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار