خانه » استان‌ها » معماری ایرانی – اسلامی(۴)
  • دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - 2024 23 December

استان‌ها // 21 می 2023  ,  07:14  // کد خبر : 74489
حقوق شهروندی- ۲۲ معماری ایرانی – اسلامی(۴)

«حمیدرضا هداوندی» نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، درباره «معماری ایرانی - اسلامی» نوشته که بخش چهارم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

«حمیدرضا هداوندی» نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، درباره «معماری ایرانی – اسلامی» نوشته که بخش چهارم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

به گزارش راوی امروز، حمیدرضا هداوند که سال‎ها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریف‎آباد را دارد، در بیست و دومین مطلبش نوشته است:

«شروع معماری مدرن ایرانی از حدود سال ۱۳۰۰ به بعد است؛ زمانی که ایران بر اثر تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تغییر کرد و سیمای شهرها متحول شد تا بناهای لازم برای زندگی جدید مانند اداره‎ها، کارخانجات، بانک‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، دانشگاه‌ها و همچنین واحدها و مجموعه‌های مسکونی جدید در شهرها به وجود بیایند.

این بناها برخلاف بناهای قبل از زمان معاصر که به‌دست معماران سنتی طراحی و ساخته می‌شدند، به‌تدریج به‌دست معماران تحصیل‌کرده طراحی شدند که ابتدا معماران غیرایرانی و سپس ایرانی که در خارج ایران تحصیل کرده بودند و بعدتر معمارانی که در اولین مدرسه معماری ایران(حدود سال‌های ۱۳۲۰) تحصیل‌کرده بودند، تشکیل می‌دادند.

از سوی دیگر، معماری نوین اسلامی نیز با مختصاتی که گفته می‎شود، به طور همزمان، مدرن شد:
استفاده از مصالح مدرن، روش ساخت و سامانه نوین، به نحوی که مصالح سنتی و سامانه‎های قدیم به روشی خلاق و نوین به کار رفتند تا با اصولی نظیر« فرم از عملکرد پیروی می‎کند» تطبیق یابند و از تفریط و آشفتگی بپرهیزند.

معماری اسلامی نوین، سازگار با اصولی نظیر «پیچیدگی در نهایت سادگی» است تا بهینه بودن را در ارتباط با سازه، خدمات و اهداف عملکردی به حداکثر برساند.

طراحی این سبک نوین و مدرن با پیشرفت توأمان فن‎آوری و جامعه اسلامی مدرن، بازهم رشد خواهد کرد تا معماران مسلمان ساختمان هایی را بسازند که متناسب با زمان و درک صحیحی از تاریخ، فرهنگ و بافت محیطی باشد.

هنر اسلامی از اشکال بدن انسان و حیوانات در معماری اسلامی ساختمان‎ها در سراسر جهان اسلام استفاده نکرده است، چون تمدن اسلامی به طور سنتی از تصاویر انسانی و حیوانی در هنر بصری اجتناب ورزیده است.

فرهنگ اسلامی نشأت گرفته از ترکیب سنت‎های عربی با فرهنگ ایرانی و بیزانسی است و نقاشان و معماران اسلامی تلاش خود را بر روی خوشنویسی متمرکز کردنده‎اند؛ نقوشی که اغلب، آرایه‎های گلدار هستند و خوشنویسی حکاکی‎های برجسته، آیه‎هایی از قرآن است».

ادامه دارد…



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار