خانه » استان‌ها » لزوم تعامل جدی مدیران شهری با رسانه‎ها و خبرنگاران(۱)
  • شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۳ - 2025 11 January

استان‌ها // 6 آگوست 2022  ,  05:37  // کد خبر : 70887
حقوق شهروندی-۹ لزوم تعامل جدی مدیران شهری با رسانه‎ها و خبرنگاران(۱)

«حمیدرضا هداوندی» نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، درباره «لزوم تعامل جدی مدیران شهری با رسانه‎ها و خبرنگاران» نوشته که بخش اول است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

«حمیدرضا هداوندی» نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، درباره «لزوم تعامل جدی مدیران شهری با رسانه‎ها و خبرنگاران» نوشته که بخش اول است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

به گزارش راوی امروز، حمیدرضا هداوند که سال‎ها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریف‎آباد را دارد، در نهمین مطلبش نوشته است:

«۱۷ مرداد به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده و البته پرواضح است که هرروز را باید روز خبرنگاران نامید و خدماتشان را پاس داشت.

مدیریت شهری پیشتاز، نیازمند برخورد سنجیده با شهروندانِ عامل به وظایف و حقوق شهروندی خود است که محتاج دسترسی بیشتری به منابع آگاهی‎دهنده، یعنی رسانه‎ها و خبرنگاران هستند؛ چراکه شهرنشینی مدرن، مدیریت شهری مدرن را طلب می‌کند و این امر نیز به ابزار مدرنی مانند رسانه‎ها احتیاج دارد.

عملکرد رسانه‌ها در رویدادهای مدیریت شهری، هم انعکاس‎دهنده نیازها، تقاضاها و مطالبات مردم است و هم رکن اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجام‌گرفته از سوی مدیران شهری که باعث آگاهی مردم از این فعالیت‌ها، استفاده از خدمات ارائه‌شده یا مشارکت در آن‌ها می‌شود و درمجموع، توسعه شهری و به‌تبع آن، توسعه همه‌جانبه جامعه را در پی دارد.

امروزه رسانه‌های آنلاین بهترین ابزار برای رسیدن به اهداف فوق‎الذکر هستند؛ چراکه انعطاف‎پذیری بیشتری در برابر تغییرات دارند و خصلت تعامل دوجانبه آن‎ها بالاتر است، گرایش افراد به آن‎ها پرشتاب‌تر از گرایش به سایر رسانه‌هاست و بازخورد مطالب در این‎گونه رسانه‌ها، بهترین فرصت برای مدیران شهری است تا از نظرهای شهروندان آگاه شوند و زمینه مشارکت فعال آنان را به شکل بهتری فراهم کنند.

«رسانه‌های تعاملی» مثل سایت‌های رسمی و معتبری که امکان درج مطلب و انتقاد و پیشنهاد را برای کاربران فراهم می‌کنند، همچون رسانه‎های جدید اینستاگرام، تلگرام، واتس‎اپ و… بهترین واسطه برای بیان مشکلات توسط شهروندان هستند و می‌توانند پیگیر توجه مسئولان به مشکلات مطروحه باشند.

رسانه‌ها می‎توانند با همکاری و مشورت مدیریت شهری، الگویی برای شهروندی ارائه کنند که عمل منطبق با آن، باعث مشارکت هرچه بیشتر مردم در اداره شهر شود.

ایجاد حس همکاری و اعتمادسازی میان شهروندان که ناشی از انعکاس درست رسانه‎ای رویدادهاست، از فاکتورهای مهم برای رسیدن به درآمد پایدار و نظام‌مند شهر است که خبرنگاران و رسانه‌ها به فرآیند این امر مهم، شتاب بیشتری خواهند داد و لزوم تعامل جدی مدیران شهری با این قشر آگاهی‎بخش را بیشتر و بهتر گوشزد می‎کنند.

شهروندان در رسانه‌ها درباره پروژه شهری در حال ساخت آگاه می‌شوند و از فواید آن بر زندگی روزمره خود کسب اطلاع می‌کنند تا خود را منفعل و جدا از محله و شهر احساس نکنند و اداره امور شهر نیز خالی از مشارکت و نظرها، انتقادها و پیشنهادهای مردم نباشد».

ادامه دارد…



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار