هنگامی که شما پی به اشتباه خود بردید. کار درست و مسئولانه این است که اشتباه خود را بپذیرید. و در چنین مواقعی پذیرش عواقب کارتان میتواند راه حلی برای برون رفت از این اشتباهات باشد.
شما باید خودتان را برای انواع سرزنشها آماده کنید. از میزان اشتباهی که از شما سر زده است با خبر شوید و یک آمار درستی از این اشتباه به دست آورید. در این مورد باید مسئولیتپذیر باشید. هر کس ممکن است، اشتباه کند. در بیشتر موارد اشتباه کردن بخشی از زندگی ما انسانها است. توجه داشته باشید، پذیرفتن کار اشتباه از طرف شما نشانه ضعف و یا ناتوانی شما در انجام امورات محوله نیست. به یاد داشته باشید برای انجام ندادن و یا اشتباه انجام دادن کار خود توجیه نتراشید. پذیرفتن اشتباه در بیشتر مواقع بهتر از توجیه آوردن برای اشتباه است.
خودتان را سرزنش نکنید
هر گاه اشتباهایی مرتکب شدید، خودتان را سرزنش نکنید. شاید کم کاری شخص و یا گروهی دیگر نیز در این اشتباه دخیل باشد. اما تمام قصور را از شما ببینند. شاید این امر هم به خاطر آن باشد که شما اشتباه خود را گردن گرفتهاید اما در چنین مواردی حق ندارید، دیگران را در اشتباه شخصی خود شریک کنید. به یاد داشته باشید، پذیرش اشتباه نشانه آن نیست که با شما هیچ گونه برخوردی نباید بشود.
کار را به بعد موکول نکنید
سعی کنید به محض اینکه اشتباهی از شما سر زد همکار و یا همکاران خود را در جریان بگذارید. چرا که ممکن است، به زودی اتفاق ناخوشایندتری به خاطر اشتباهی که از شما سر زده، به وجود آید. در چنین شرایطی شما و دیگر همکارانتان باید زودتر اقداماتی را صورت دهید تا بر مشکلات اضافه نشود. یادتان باشد هر چقدر شناسایی مشکل زودتر صورت گیرد، حل آن نیز کم هزینهتر خواهد بود اما اگر مشکلات و اشتباهات روی هم انبار شوند، شاید دیگر وقتی برای جبران در اختیار نداشته باشید. شما با یک اقدام فوری میتوانید از بروز انواع مشکلات پیشگیری کنید.
اعتراف کنید که اشتباه کردهاید
پذیرش اشتباهی که انجام دادهاید، نشانه آن است که شما قبول دارید که در انجام کار خود قصور کرده و دچار اشکال هستید. پذیرش چنین امری گرچه دشوار است اما نمونهای از مسئولیتپذیری شما را نشان میدهد. چرا که هر شخصی چنین مسئولیتی را بر عهده نمیگیرد.
عذر خواهی کردن
وقتی کاملا مشخص شد که مشکل پیش آمده، حاصل از اشتباه شما است. عذرخواهی کنید و از مشکلی که پیش آمده، ابراز تاسف کنید. اشتباهی که از شما سر زده است، را قبول کنید تا بتوانید بیشتر و با خیال راحتری پی رفع مشکل باشید. به عنوان مثال، میتوانید بگویید:«من متاسفم که پروژه را خراب کردهام. این تقصیر من است و مسئولیت همه چیز را درمورد اشتباهی که صورت دادهام میپذیرم».
احساسات شخص مقابل را درک کنید
وقتی که اعتراف میکنید، در انجام دادن کاری که به شما محول شده بود، اشتباه کردهاید. ممکن است مدیر و یا سر کارگر شما عصبی و یا ناراحت شود. در چنین شرایطی با توجه به خلقیات طرف مقابل بگویید که درک میکنم، عصبی و ناراحت باشید. در حد امکان میتوانم برای جبران این اشتباه، تلاش کنم. چنین حرفهایی باعث میشود، شخص مقابل کمی آرام شود. البته این کار ممکن است، روی همه افراد تاثیرگذار نباشد. در چنین شرایطی حتما موقعیت خود و طرف مقابل خود را بسنجید. سپس ابراز ندامت کنید.
پیشنهاد یک راه حل
وقتی شما به اشتباه خود اعتراف میکنید، این بدان معنی است که به فکر جبران اشتباه خود هستید. اکثر افرادی که از قبول اشتباه خود شانه خالی میکنند، به این دلیل است که از عواقب بعد از اشتباه خود میترسند.
پذیرش پیامدها
پذیرش پیامدهای هر اشتباهی ممکن است ترسناک باشد. به خصوص اگر از عواقب آن با خبر باشید. در چنین شرایطی اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و با شجاعت تمام با چنین مشکلی برخورد کنید. این شرایط ممکن است، برای هر شخصی پیش بیاید. به یاد داشته باشید که شما تجربه این کار را از قبل داشتهاید. سعی کنید یکپارچگی شخصیتی خود را در هر شرایطی حفظ کنید. برخی از اشتباهات ممکن است به حدی جدی باشند که مجبور شوید کار خود را ازدست بدهید و یا تبعات خیلی سنگیتنتری را تجربه کنید.
واقع بین باشید
شاید فرصت برای جبران اشتباهی که از شما سر زده، کم باشد. کمی واقع بین باشید و نگذارید که اشتباه شما باعث بروز انواع مشکلات جدیدتری شود. مدیریت بر روی زمان و رفتارتان میتواند به کمکتان بیاید. مشورت گرفتن از افراد دانا و با تجربه بیشک به سودتان خواهد بود. در هر محیطی که زندگی میکنید با افراد باتجربه و دانا در تعامل باشید. وجود این گونه افراد میتواند، پشتوانه بسیار خوبی برای مجموعه کاری باشد.
عجله نکنید
دیده شده است، افرادی که دچار اشتباه میشوند، به خاطر استرس آن اشتباه دچار اشتباهات بزرگتری میشوند. از این رو وقتی اشتباهی مرتکب شدید خونسردی خود را حفظ کنید و در صورت ممکن چند نفس عمیق بکشید. وقتی آرامشتان حفظ شد، اقدامات مقتضی را انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است در صورت بروز اشتباه عجله کنید و همین عجله کردن در پارهای از اوقات کار را خرابتر کرده و مجموعه کاریتان را بیش از پیش متضرر کند.
مراقب تجربههای تازه باشید
سعی کنید در مورد کارهایی که به شما سپرده میشود، با اشخاص خبره و یا دیگر همکاران مشورت کنید. شاید شما به فکر ابداع و یا آزمایش جدید در عملکرد کاری خود باشید. قبل از انجام چنین گزینههایی با همکاران خود صحبت کنید. شاید چنین روشی اصلا کاربردی نباشد و احتمال بروز اشتباه را چندین برابر افزایش دهد. این در حالی است که شما فکر میکنید، کارتان درست است. سعی کنید هر کاری را طبق اصولی که از شما خواسته شده، انجام دهید.
تجربه گرفتن از اشتباه
وقتی اشتباهی از شما سر زد، به طور مداوم خود را سرزنش نکنید. این کار ممکن است باعث سرخوردگی شما شود. یادتان نرود اشتباهات نیز بخشی از زندگی هستند، به شرط آنکه یک اشتباه را دوبار تکرار نکنید. به آینده روشن امیدوار باشید و با قوت و دقت بیشتر به کار خود مشغول باشید. یادتان نرود هیچ کس کامل نیست. سعی نکنید با یک حالت شرمساری زندگی کنید. مهم این است که از اشتباه خود تجربه حاصل کنید و با توجه به تجربهای که آموختهاید، در تمامی مسیرهای زندگی، دقت خود را بالاتر ببرید تا دیگر دچار اشتباه نشوید.
دیدگاه ها :