«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریفآباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در روزهای متعلق به خبرنگاران، درباره « ارتباط دوطرفه رسانه و مدیریت شهری» نوشته که بخش اول است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.
«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریفآباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در روزهای متعلق به خبرنگاران، درباره « ارتباط دوطرفه رسانه و مدیریت شهری» نوشته که بخش اول است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.
به گزارش راوی امروز، حمیدرضا هداوند که سالها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریفآباد را دارد، در بیست و هفتمین مطلبش نوشته است:
« تولید محتوا، چالش مهم جهان امروز است و هنر مدیریت شهری باید این باشد که از ظرفیت وسیع و عظیم حوزه رسانه در این تولید استفاده کند؛ گرچه اثرگذاری آن زمان بر است اما تأثیرگذاری عمیقی بر جامعه خواهد داشت.
مدیریت شهری شامل شورای شهر و شهرداری، باید خود را ملزم به حمایت از نهادهای فرهنگی و رسانهای بداند، از نقد استقبال کند، برنامههای مدیریت شهری را با فرهنگسازی و نقد در قالبهای گوناگون پیش ببرد و از حمایت تولیدات رسانهای با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان، دریغ نکند
مدیریت شهری در دنیای رقابتی امروز، باید بتواند نقاط قوت و ضعف شهر را بشناسد و درصدد تقویت مزایای رقابتی آن برآید؛ در این میان، اهمیت مدیریت شهری در دستیابی به توسعه پایدار شهری، ارتقای شرایط و کیفیت زندگی شهروندان، حفاظت از محیط کالبدی شهر، افزایش سطح اعتماد شهروندان به مدیریت شهری، ارتقای سطح مشارکت شهروندان در ادره امور شهری و… با همراهی و تعامل رسانهها، به عنوان یکی از اجزای قدرتمند جامعه مدنی، بر بخش های مختلف جامعه امکانپذیر است.
دستیابی به اطلاعات نقاط مختلف شهر میتواند نقش مهمی را در توسعه و رشد هرچه بهتر شهرها داشته باشد و رسانهها به عنوان منابع آگاهیدهنده در تنویر افکار عمومی، آگاهیبخشی به جامعه و رفع مشکلات و معضلات مردم، نقش بسزایی را دارند.
کشورهای توسعهیافته با استفاده از رسانهها، مشکلات و معضلات جامعه را شناسایی و راهکارهای مناسبی به مدیران شهری ارائه می دهند؛ مدیریت شهری نیز برای ارتقای مدیریت پایدار مناطق شهری در سطح محلی، با در نظر داشتن و تابعیت از اهداف و سیاستهای ملی، اقتصادی و اجتماعی کشور، با یاری رسانهها فعالیت میکنند.
شهروندان به عنوان افرادی که در جامعه زندگی میکنند و هدف مدیریت شهری دستیابی به رضایت آنان است، بایستی اطلاعات مربوط به فعالیتها و خدمات انجام شده را در اختیار داشته باشند که مدیریت شهری این اطلاعات را توسط رسانهها در اختیار آنها قرار میدهد.
رسانهها با گردش اطلاعات و آگاهیها و زمینهسازی مناسب برای افزایش ظرفیت مشارکت شهروندان در تحقق اهداف مدیریت شهری، نقش بسزایی دارند و به این ترتیب، تزریق اطمینان و اعتماد به شهروندان، عامل مهمی در جهت توسعه هرچه بهتر شهرها و مدیریت شهری با ایجاد تعامل و همراهی میشود».
ادامه دارد…
دیدگاه ها :