خانه » استان‌ها » سکوت در برابر «انحرافات خودی ها» و پنهان شدن پشت «ارزش ها» و «خود اسلام پنداری»
  • جمعه ۲۱ دی ۱۴۰۳ - 2025 10 January

استان‌ها // 31 آگوست 2017  ,  18:15  // کد خبر : 7423
نقد راوی بر سخنان امام جمعه موقت ورامین درمورد انتقادها: سکوت در برابر «انحرافات خودی ها» و پنهان شدن پشت «ارزش ها» و «خود اسلام پنداری»

بدون شک، سکوت در برابر «انحرافات خودی ها» و پنهان شدن پشت «ارزش ها» و «خود اسلام پنداری» بزرگترین ضعف اهل علم و دین است که نقد اصلی به امام جمعه موقت ورامین بوده و در دو سخن جوابیه مانند وی و بستگانش مشهود است.

به گزارش راوی امروز، نقد چندروز اخیر رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب دشت ورامین بر عملکرد و گفتار حجت الاسلام سیدمحسن محمودی امام جمعه موقت شهر ورامین دو پاسخ توسط کانال تلگرامی منتسب به بستگان نزدیک وی در بر داشت که یکی پاسخ کانال و دیگری پاسخ شخص امام جمعه موقت بود.
نکته بارز و مهمی که در هر دو پاسخ هویدا بود، ضعف اصلی و عمده سالهای متمادی طیف منتسب به امام جمعه موقت شهرستان است و آن اینکه این طیف و جریان سیاسی-مذهبی «خود اسلام پنداری» دارند و دائم پشت «ارزش ها»ی نظام و انقلاب اسلامی و همچنین خون شهدا و قیام ۱۵ خرداد ۴۲ پنهان می شوند و صدالبته در برابر «انحرافات خودی ها» سکوت کامل دارند.
و اما در این مجال کوتاه، نقدی بر سخنی که حکم جوابیه به نقدهای اخیر نسبت به امام جمعه موقت و بستگانشان دارد، ارائه می شود:

خود اسلام پنداری با عصای موسی(ع)
۱- حجت الاسلام سیدمحسن محمودی ابتدای سخنانش را آنچنان آغاز کرده که انگار خود حضرت موسی(ع) با عصای معجزه الهی است و نقدکنندگان ایشان، کافران و فرعونیان هستند که خدانشناسند.
باید در پاسخ به این نوع نگاه گفت که خوشبختانه در نقدهای وارده به وی و بستگانش، هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا متفق القول هستند و از قضا در همین فضای مجازی نیز بیشترین انعکاس نقدها توسط کانال ها و افراد اصولگرایی بوده که حجت الاسلام محمودی در بند سوم سخنانش پز داده و گفته که برای مقابله با فلان و بهمان بپاخاسته اند؛ پس وی نباید اذهان مردم را با چنین دلایلی منحرف کند و فقط خود را پیشگام مقابله با فساد و فتنه و… بداند.

۲- حساسیت سیاسی امام جمعه موقت ورامین امری انکارناپذیر است که بازهم ایشان اصرار به انکار دارد؛ مگر غیر از این است که افراط وی و نزدیکانش در اصولگرایی آن قدر شهره خاص و عام است که تا روز آخر سعی کردند در برابر ظلم های آشکار رئیس دولت مهرورز به مقام معظم رهبری، نظام و مردم سکوت کنند یا کمترین و آرام ترین موضعگیری ها را داشته باشند؟
چرا هیچ گاه تعریف و تمجیدی از دولت تدبیر و امید نداشته اند و فقط ذکر مصیبتشان از بدی ها و کاستی های شهرستان است؟

چرا سکوت در برابر انحرافات خودی ها؟
۳- بند دوم سخنان امام جمعه موقت ورامین درخصوص امربه معروف و نهی از منکر را به طور کامل قبول داریم.
ولی به دلیل سکوت سنگین پشت تریبون نمازجمعه و دیگر تریبونهای عمومی تحت تسخیر وی در برابر ماجرای استخدام «بی ضابطه» و «رابطه دار» دامادش در شهرداری، انحرافات برخی بستگان و نزدیکانش، مجلس لهو و لعب و طنزهای مفسده انگیز دامادش به عنوان روابط عمومی شهرداری به مناسبت روز خبرنگار و بسیاری موارد دیگر، اجازه هست شخص امام جمعه موقت را نیز محکوم به خیانت کنیم؟

چرا پنهان شدن پشت ارزش ها و حساسیت های اعتقادی مردم؟
۴- با توجه بند سوم سخنان امام جمعه موقت ورامین باید بازهم پرسید:
چرا هیچ گاه پاسخ انتقادها را نمی دهید و دائم پشت ارزش هایی مانند ولایت و خون شهدا و ۱۵ خرداد و… پنهان می شوید؟
چرا همه منتقدانتان را فتنه گر و اصلاح طلبان را ضد نظام و ارزش ها معرفی می کنید؟
مگر شما متر و معیار تشخیص حق از باطلید؟
چرا فراموش کرده اید که ۹۰ درصد منتقدان شما در روزهای اخیر هم فرزند و برادر شهیدند، هم هیچ گاه خط قرمزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را زیر پا نگذاشته اند، هم در دایره اصولگرایی تعریف می شوند و هم در نتیجه همان آرایی که در چند انتخابات اخیر به نفع خودتان و نزدیکانتان مصادره کرده اید، نقش کلیدی و اساسی داشته اند؟

متر و معیار لهو و لعب هستید؟
۵- نکته مهم بعدی اینکه مگر شما کارشناس موسیقی و لهو و لعب هستید که هر نوع موسیقی را سالهاست لهو و لعب می نامید؟
لهو و لعب تعریف دارد و موسیقی هم در نظام مقدس جمهوری اسلامی براساس نظر شرعی و فنی مقام عظمای ولایت آزاد است، مگر جوانب شرعی رعایت نشود؛ ولی اینکه شما به هر موسیقی لقب لهو و لعب می دهید، نه در حیطه اختیارات شرعی شماست و نه در حیطه اختیارات حاکمیتی شما.
مردم با موسیقی موافقند و مبناهای شرعی آن را هم خوب می دانند؛ بنابراین بهتر است این امر را به کارشناسان فن بسپارید و هرجا باب میلتان است و افراد مخالف فکری سیاسی-اجتماعی تان به اجرای موسیقی و کنسرت و… می پردازند، فشار نیاورید!
توصیه این است که فیلم برخی برنامه های همفکران مورد تأییدتان را در همین یکی دو سال اخیر ببینید و میزان لهو و لعب آنها را هم تشخیص دهید تا عدالت «امر به معروفی و نهی از منکری» را رعایت کرده باشید و به بیراهه نروید.

کدام شایعه و کدام تشویش اذهان عمومی؟
۶- در بند چهارم سخن امام جمعه موقت شهر ورامین آمده است که شایعه و تشویش اذهان عمومی به صورت ناجوانمردانه منعکس شده است؛ باید در جواب این تشویش اذهان عمومی که از سوی حجت الاسلام سیدمحسن محمودی به منتقدان نسبت داده شده، گفت که کدامیک از این سئوال های مطرح شده در نقدها شایعه و تشویش اذهان مردم است؟
الف) چرا وقتی مسئول روابط عمومی شهرداری ورامین که داماد ایشان است در مراسم ۱۴ مرداد ۹۶ در هتل بختیاری از مجری و طنزپردازی دعوت کرد که تا قبل از آمدن امام جمعه به مراسم، انواع شوخی های زننده و آهنگ های مبتذل آن ور آبی و ممنوعه را اجرا کردند، صدای ایشان درنیامد و سکوت کردند؟

ب) مگر امام جمعه محترم تابع و مطیع ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب نیستند؟ چطور ممکن است ساز و دهل در همین نمایشگاه در صبح دوشنبه ۶ شهریور ۹۶ به طور مستقیم و زنده از سیمای جمهوری اسلامی(نهاد زیرنظر ولی فقیه و رهبری) پخش شود اما امام جمعه محترم مخالف این موضوع باشند؟
ضمن اینکه موارد مشابه زیادی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی وجود دارد که به طور حتم اگر نظر رهبری در آن دخیل نبود، اجازه پخش نمی یافت.

ج) اگر داماد امام جمعه موقت ورامین مسئول نمایشگاه هفته دولت ورامین بود، بازهم سکوت سنگین حاکم بر مراسم روز خبرنگار امسال شهرداری ورامین که پر از موسیقی های رپ و راک و خواننده های لس آنجلسی بود، از سوی امام جمعه موقت ادامه می یافت؟

د) اقدام شما و هم طیفانتان به عنوان امام جمعه، مدیرکل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مستقر در شهرستان ورامین، عضو ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و… در قبال مفاسد و بدحجابی و بی حجابی آشکار در شهرستان، غیر از خطابه و گل دادن به محجبه ها و دیدن پاساژ «گل نرگس» چه بوده است؟

ه) به عنوان پدر معنوی شهر و شهرستان، کدام اقدام زیرساختی برای اصلاح فرهنگی منطقه انجام داده اید که امروز یک مجسمه کوچک را عامل فساد در منطقه می دانید؟

و) بیش از ۵۰ درصد مراسم تشییع مدافعان حرم شهرستان ورامین که آخرین آنها در «باغخواص» برگزار شد، بدون حضور شما و نزدیکان و منتسبانتان بوده است؛ چرا دلیلی برای آنها نمی خواهید؟

ز) دولت یازدهم و دوازدهم مورد تأیید مقام معظم رهبری بوده و مشروعیت خود را از تنفیذ ایشان گرفته است؛ پس چرا حضورتان در مراسم مختلف پاسداشت هفته دولت کمرنگ است و حتی در بسیاری از مراسم حضور نمی یابید؟

ح) چرا سخنان و خواسته های «امر به معروفی و نهی از منکری» شما هیچ گاه به سوی بستگان و نزدیکانتان نشانه نمی رود؟

ط) چرا فقط بدی ها را دائم می بینید و به طور مثال، ایجاد نمازخانه خواهران و برادران و برگزاری نمازجماعت در همین نمایشگاه هفته دولت را نمی بینید؟

ی) چرا ایرادهای مخالفان سیاسی خود را دائم می بینید و از ایرادهای موافقان سیاسی خود راحت می گذرید؟ مگر «امر به معروف و نهی از منکر» چپ و راست یا اصلاح طلب و اصولگرایی می شناسد؟

ک) چرا شما در قضیه دی ماه سال ۹۵ که منجر به فوت سه شهروند بی گناه ورامینی شد، تیرتان به سوی شهرداری نشانه نرفت و هیچ گاه هم به جز یک خطبه نمازجمعه بعد از این حادثه، به ریشه یابی و پیگیری عوامل و دلایل این فاجعه که به طور حتم مسبب اصلی اش شهرداری و شورای شهر ورامین بودند، نپرداختید؟

چرا طبق فرمایش «ولایت فقیه» پاسخگوی افکار عمومی نیستید؟
در این نوشتار و پیش از این بارها تأکید شد که حجت الاسلام سیدمحسن محمودی امام جمعه موقت ورامین با نحوه پاسخ دادن و دیدگاه هایش سکوت در برابر «انحرافات خودی ها» و پنهان شدن پشت «ارزش ها» و «خود اسلام پنداری» را نمایانگر است؛ در حالی که سئوالات و نقدهای ساده ای مطرح شده که هیچ کدام پاسخ داده نشده و حتی به صورت تلویحی، انگ فتنه گری و مقابله با ارزش های اعتقادی و فرهنگی و… نیز توسط وی به منتقدان زده شده است.
باید از حجت الاسلام محمودی که در دو نهاد تحت نظر مقام معظم رهبری فعالند(امام جمعه موقت و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران) پرسید که چرا طبق فرمایش «ولایت فقیه» پاسخگوی افکار عمومی و رفع کننده شبهات نیستید؟

مقام معظم رهبری در دیدار ۲۹ مهر سال ۱۳۸۹ با طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ فرمودند: «امروز شبهه‌هائی مطرح میشود که آماج آن شبهه‌ها نظام است. شبهات دینی، شبهات سیاسی، شبهات اعتقادی و معرفتی در متن جامعه تزریق میشود – بخصوص در میان جوانان – هدفش فقط این است که یکی را از یک فکری منتقل کند به یک فکر دیگری؛ هدفش این است که پشتوانه‌های انسانی نظام را از بین ببرد؛ مبانی اصلی نظام را در ذهنها مخدوش کند؛ دشمنی با نظام است. لذا برطرف کردن این شبهه‌ها، مواجهه‌ی با این شبهه‌ها، پاک کردن این غبارها از ذهنیت جامعه – که به وسیله‌ی علمای دین انجام میگیرد – این هم یک پشتیبانی دیگر، یک پشتوانه‌ی دیگر برای نظام اسلامی است».
حال سئوال اینجاست که چرا فردی متدین و ولایتمدار مانند حجت الاسلام محمودی که به طور طبیعی باید تابع مطلق «ولی فقیه» باشد، از پاسخ به شبهات و انتقادات جامعه که ادامه آنها می تواند مردم را نسبت به دین و شرع، روحانیت معظم و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بدبین، و اعتقاد مردم به این موارد را کمرنگ کند، طفره می رود و فقط به کلی گویی می پردازد؟

سه توصیه بر مبنای «امر به معروف و نهی از منکر»

نکته پایانی هم اینکه از فردی فرهیخته و عالم و دین دار بعید بود که در پاسخشان به نقدها بارها خود را مؤمن و متدین و باتقوا و انقلابی و… بخواند؛ چرا که:

۱- خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات فرموده: ای مردم! بی تردید ما همه افراد نوع شما را از یک مرد وزن (آدم وحوا) آفریدیم و شما را قبیله ای بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر بشناسید مسلماً گرامی ترین شما نزدخدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا وآگاه است.

۲- خداوند در آیه ۳۷ سوره إسراء فرموده: و در [روى] زمین به نخوت گام برمدار چرا که هرگز زمین را نمى‏ توانى شکافت و در بلندى به کوهها نمى‏ توانى رسید.

۳- ضرب المثلی بسیار ناب هست که می گوید: مُشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.

* علیرضا مهدی زاده



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار