«حمیدرضا هداوندی» نایبرئیس شورای اسلامی شهر شریفآباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، درباره «لزوم تعامل جدی مدیران شهری با رسانهها و خبرنگاران» نوشته که بخش اول است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.
«حمیدرضا هداوندی» نایبرئیس شورای اسلامی شهر شریفآباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، درباره «لزوم تعامل جدی مدیران شهری با رسانهها و خبرنگاران» نوشته که بخش اول است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.
به گزارش راوی امروز، حمیدرضا هداوند که سالها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریفآباد را دارد، در نهمین مطلبش نوشته است:
«۱۷ مرداد به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده و البته پرواضح است که هرروز را باید روز خبرنگاران نامید و خدماتشان را پاس داشت.
مدیریت شهری پیشتاز، نیازمند برخورد سنجیده با شهروندانِ عامل به وظایف و حقوق شهروندی خود است که محتاج دسترسی بیشتری به منابع آگاهیدهنده، یعنی رسانهها و خبرنگاران هستند؛ چراکه شهرنشینی مدرن، مدیریت شهری مدرن را طلب میکند و این امر نیز به ابزار مدرنی مانند رسانهها احتیاج دارد.
عملکرد رسانهها در رویدادهای مدیریت شهری، هم انعکاسدهنده نیازها، تقاضاها و مطالبات مردم است و هم رکن اطلاعرسانی فعالیتهای انجامگرفته از سوی مدیران شهری که باعث آگاهی مردم از این فعالیتها، استفاده از خدمات ارائهشده یا مشارکت در آنها میشود و درمجموع، توسعه شهری و بهتبع آن، توسعه همهجانبه جامعه را در پی دارد.
امروزه رسانههای آنلاین بهترین ابزار برای رسیدن به اهداف فوقالذکر هستند؛ چراکه انعطافپذیری بیشتری در برابر تغییرات دارند و خصلت تعامل دوجانبه آنها بالاتر است، گرایش افراد به آنها پرشتابتر از گرایش به سایر رسانههاست و بازخورد مطالب در اینگونه رسانهها، بهترین فرصت برای مدیران شهری است تا از نظرهای شهروندان آگاه شوند و زمینه مشارکت فعال آنان را به شکل بهتری فراهم کنند.
«رسانههای تعاملی» مثل سایتهای رسمی و معتبری که امکان درج مطلب و انتقاد و پیشنهاد را برای کاربران فراهم میکنند، همچون رسانههای جدید اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و… بهترین واسطه برای بیان مشکلات توسط شهروندان هستند و میتوانند پیگیر توجه مسئولان به مشکلات مطروحه باشند.
رسانهها میتوانند با همکاری و مشورت مدیریت شهری، الگویی برای شهروندی ارائه کنند که عمل منطبق با آن، باعث مشارکت هرچه بیشتر مردم در اداره شهر شود.
ایجاد حس همکاری و اعتمادسازی میان شهروندان که ناشی از انعکاس درست رسانهای رویدادهاست، از فاکتورهای مهم برای رسیدن به درآمد پایدار و نظاممند شهر است که خبرنگاران و رسانهها به فرآیند این امر مهم، شتاب بیشتری خواهند داد و لزوم تعامل جدی مدیران شهری با این قشر آگاهیبخش را بیشتر و بهتر گوشزد میکنند.
شهروندان در رسانهها درباره پروژه شهری در حال ساخت آگاه میشوند و از فواید آن بر زندگی روزمره خود کسب اطلاع میکنند تا خود را منفعل و جدا از محله و شهر احساس نکنند و اداره امور شهر نیز خالی از مشارکت و نظرها، انتقادها و پیشنهادهای مردم نباشد».
ادامه دارد…
دیدگاه ها :