خانه » استان‌ها » روایت نوش‎آبادی از تبعیض برای تخصیص آب سد ماملو و تأخیر در اجرای پروژه مترو دیار ۱۵ خرداد
  • شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۳ - 2025 11 January

استان‌ها // 5 نوامبر 2021  ,  02:13  // کد خبر : 64910
نماینده مجلس در حضور استاندار: روایت نوش‎آبادی از تبعیض برای تخصیص آب سد ماملو و تأخیر در اجرای پروژه مترو دیار ۱۵ خرداد

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در حضور استاندار جدید تهران، از بی‌عدالتی و تبعیض برای تخصیص آب سد ماملو و تأخیر در اجرای پروژه مترو دیار ۱۵ خرداد، روایت کرد.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در حضور استاندار جدید تهران، از بی‌عدالتی و تبعیض برای تخصیص آب سد ماملو و تأخیر در اجرای پروژه مترو دیار ۱۵ خرداد، روایت کرد.

به گزارش راوی امروز، حسین نوش‌آبادی روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در جلسات بررسی مشکلات شهرستان‎های ورامین و قرچک که با حضور محسن منصوری استاندار تهران در فرمانداری دو شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: سد ماملو با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی موردنیاز شهرستان‌های جنوب شرق استان احداث شد ولی امروز در اختصاص حق‌آبه این سد به دشت ورامین عدالت رعایت نمی‌شود.

وی افزود: فلسفه احداث سد ماملو، تأمین آب شرب و کشاورزی موردنیاز شهرستان‌های ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت است حال‌آنکه بیش از ۷۰ درصد از آب این سد به شرب تهران اختصاص‌یافته و ۳۰ درصد باقیمانده سهم این ۴ شهرستان است.

نماینده مردم در مجلس گفت: از میزان ۳۰ درصد حق‌آبه اختصاص‌یافته، ۱۵ درصد به پاکدشت و ۱۵ درصد باقیمانده به سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا می‌رسد که  این امر عین بی‌عدالتی و تبعیض آشکار بین مردم ساکن در این بخش استان تهران است.

وی دسترسی به حمل‌ونقل ریلی را دیگر مطالبه مردمی یاد کرد و افزود: ۱۵ سال پیش پروژه متروی ورامین با هدف دسترسی شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک به تهران به آغاز به کار کرد ولی در امتداد اجرای این پروژه، شهر گرمسار نیز به آن اضافه شد که این امر موجب شد منابع مالی اندک تزریق‌شده، نتواند جوابگوی تکمیل آن شود.

نوش‌آبادی اظهار داشت: اعتبارات اختصاص‌یافته برای ۴۰ کیلومتر مسیر پیشوا تا تهران بود ولی با اضافه شدن گرمسار با فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا پایتخت، سرنوشت ۹۰۰ هزار نفر سکنه این سه شهرستان در برخورداری از حمل‌ونقل ایمن را تحت‌الشعاع قرارداد.

وی اضافه کرد: در دو سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شد ولی به دلیل طول زیاد این مسیر، نتوانست زمینه تکمیل آن را فراهم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع تغییر ماهیت قطار شهری تهران- ورامین با رئیس‌جمهوری و شهردار تهران مطرح‌شده تا بار دیگر این پروژه مهم به‌عنوان مترو تثبیت و اجرایی شود.

وی از کمبود نهاده‌های دامی به‌عنوان مشکل مهم دامداران و کشاورزان ورامین یاد کرد و افزود: اقتصاد دشت ورامین بر پایه کشاورزی و دام‌پروری است ولی کمبود آب از یک‌سو و کمبود نهاده‌های دامی از سوی دیگر، اقتصاد این شهرستان را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

نوش‌آبادی درخصوص شهرک صنعتی قرچک نیز گفت: این شهرک را می‎توان یکی از برترین شهرک‎های صنعتی استان تهران دانست که در چند سال گذشته ۲۰۰ واحد صنعتی و چندین پروژه صنعتی فعال در آن، تأسیس و به بهره‎برداری رسیده و ۳۸۰ واحد هم در فازهای مختلف اجرایی قرار دارند که در آینده نزدیک به بهره‎برداری خواهند رسید.

نماینده مردم شهرستان‎های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارتقا و پویایی شهرک صنعتی قرچک و شهرک‎های صنعتی شهرستان‎های ورامین و پیشوا می‎تواند باعث کاسته شدن قطعی نرخ بیکاری در دیار ۱۵ خرداد و آسودگی مردم این منطقه در زمینه اشتغال باشد.

گفتنی است، استاندار تهران در سفر یک‌روزه به شهرستان‌های ورامین و قرچک، ضمن بازدید از ظرفیت‌های صنعتی قرچک و افتتاح ۴۰ طرح تولیدی، در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قرچک شرکت کرده و با حضور در جلسه مشترک به مسئولان ورامین، مسائل و مشکلات این شهرستان را بررسی کرد.



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار