خانه » استان‌ها » طرح «آبا» تحول بزرگی در استان کرمان به‌حساب می‌آید
  • دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - 2024 23 December

استان‌ها, فرهنگی و هنری // 6 دسامبر 2020  ,  16:14  // کد خبر : 57523
مشایخی در گفت‌وگو با راوی: طرح «آبا» تحول بزرگی در استان کرمان به‌حساب می‌آید

«محسن مشایخی» کارشناس‌مسئول مدارس آموزش از راه دور اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمان، طرح «آبا» مؤسسه خیریه «دارالاکرام» را تحول بزرگی در استان کرمان عنوان می‌کند.

«محسن مشایخی» کارشناس‌مسئول مدارس آموزش از راه دور اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمان، طرح «آبا» مؤسسه خیریه «دارالاکرام» را تحول بزرگی در استان کرمان عنوان می‌کند.

به گزارش راوی امروز، سال‌هاست خیرین کشور در مناطق محروم به ساخت مدرسه پرداخته و به ایجاد بسترهای لازم جهت کمک به تحصیل دانش آموزان کم برخوردار اقدامات شایانی نموده‌اند.

متأسفانه طی سال‌های اخیر بارها به دلیل فرسودگی و کمبود امکانات ضروری در مدارس به‌ویژه در مناطق محروم، شاهد حوادث تلخ و ناگواری بوده‌ایم که تبعات فراوانی در پی داشته است. آن حوادث خسارات جانی، مالی و روحی جبران‌ناپذیری بر خانواده‌های کم برخوردار وارد کرده، احساسات جمعی را تحت‌الشعاع قرار داده و تا مدت‌ها توجه رسانه‌های مختلف کشور را به خود جلب نموده است.

در این دوره و با وجود شیوع بیماری کرونا دسترسی دانش آموزان به وسایل ارتباط جمعی بسیار محدود و یا هیچ است. در همین رابطه پایگاه اطلاع‌رسانی راوی امروز گفت‌وگویی اختصاصی با «محسن مشایخی» کارشناس‌مسئول مدارس آموزش از راه دور اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمان دارد که در ادامه می‌خوانید:

آقای مشایخی از راه‌اندازی طرح «آبا» در جنوب کرمان بفرمایید. این طرح در آن منطقه چه موفقیت‌ها و دستاوردهایی برای شما و دانش آموزان داشته است؟

این طرح مردادماه به ما ابلاغ شد، ما از همان زمان پیگیری‌هایی مربوط به طرح آبا را انجام دادیم. و از همان موقع به‌صورت مستمر پیگیر طرح آبا بودیم. در ابتدا افراد توجیه نبودند و درست متوجه ویژگی‌های آن نبودند و تصور می‌کردند پولی از دانش آموزان بابت این طرح دریافت می‌شود که با دوره‌های آموزشی که برای آن‌ها گذاشتیم مدیران و مؤسسان در جریان این امر قرار گرفتند.

بعدازآن قرار شد مدیران و مؤسسان مشاورانی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل انتخاب کنند که کار دشواری بود و چون بعضی‌اوقات یا دانش آموزان یا والدین گمان می‌کردند این طرح مانند سایر طرح‌هاست و موسسه دارالاکرام سعی دارد گزارشی تهیه و ارائه کند.

با گذشت زمان این سوءتفاهم‌ها برطرف و استقبال بی‌نظیری از این طرح صورت گرفت. این طرح باعث شد بسیاری از دانش آموزان که امکان حضور در کلاس درس را ندارند ترغیب شده و به درس خواندن روی بیاورند.

این طرح نور امیدی در میان دانش آموزان به وجود آورد و بسیار از این بابت خوشحال بودند. این مسئله انگیزه ما را نیز برای انجام و استقرار طرح بسیار بیشتر می‌کرد.

باید بگویم این طرح تا امروز به‌خوبی پیش رفته و دانش آموزان بازمانده از تحصیل بسیاری جذب و همراه این طرح شده‌اند. 

در این مناطق کمتر برخوردار کلاس‌های آنلاینی برای دانش آموزان کم‌تر برخوردار شکل‌گرفته و انجام می‌شود. 

کمی از این کلاس‌ها و مشکلات دانش آموزان بفرمایید.  

بزرگ‌ترین مشکل ما در این مناطق برای اجرای طرح آبا، عدم هرگونه وسایل ارتباط دیجیتالی است. در برخی از مناطق خطوط اینترنتی وجود ندارد یا اگر وجود دارد آن‌قدر ضعیف است که امکان آموزش آنلاین به‌هیچ‌وجه وجود ندارد.

می‌توانم بگویم بزرگ‌ترین مشکل ما در اجرای این طرح همین موضوع است. اکثر دانش آموزان امکان حضور در کلاس‌های درس را ندارند، تجهیزات آموزش آنلاین هم آن‌طور که باید در برخی از مناطق جنوب کرمان وجود ندارد.

آموزش از راه دور برای دانش آموزان جنوب کرمان چگونه صورت می‌گیرد؟

در حال حاضر آموزش به‌صورت آنلاین و از راه دور است. برخی از شهرهای جنوب کرمان از امکانات و تجهیزات کلاس آنلاین برخوردار هستند مانند شهر جهرم. ولی هرچه بیشتر به جنوب کرمان نزدیک می‌شویم محرومیت بیداد می‌کند و هیچ‌گونه امکانات ویژه‌ای برای دانش آموزان وجود ندارد. دانش‌آموز در این منطقه حتی یک گوشی ساده ندارد چه برسد به گوشی‌های آنلاین که بخواهد از آن استفاده کند.

عمل آموزش برای این قشر تعطیل است مگر اینکه ما با حمایت طرح آبا بسته‌های آموزشی برای این دانش آموزان فراهم کند. البته این بسته‌ها هم بازدهی چندانی ندارند و آموزش به نحو مطلوب برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد. 

همان‌طور که فرمودید برخی از دانش آموزان در شرایط سختی زندگی می‌کنند به نظر شما آموزش برای آن‌ها چطور و به چه شیوه‌ای باید صورت بگیرد؟ آیا نیاز است مدرسه‌ای تأسیس شود و آن‌ها در شرایط حضوری به تحصیل خود ادامه دهند؟

مدرسه به‌اندازه کافی در این مناطق وجود دارد اما به نظر من دانش آموزان امکان حضور در مدارس را ندارند، یکی از دلایل آن پراکندگی روستاهای جنوب کرمان است.

مسئله دیگر هزینه رفت‌وآمد است که این دانش آموزان توانایی پرداخت آن یا اینکه وقت حضور در کلاس درس را ندارند. طرح آبا اگر به‌درستی اجرا شود واقعاً خدمت بزرگی به این مناطق و دانش آموزان کرده است.

دختران این مناطق عموماً ترک تحصیل‌کرده و با افرادی بسیار بزرگ‌تر از خود ازدواج کرده‌اند. این در نوع خود یک آسیب اجتماعی بزرگ به‌حساب می‌آید. 

آیا طرح آبا توانسته دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند را به خود جذب کند حتی به‌اندازه تعدادی محدود؟

بله این اتفاق افتاده. وما شاهد این هستیم که چقدر بچه‌ها خوشحال هستند از اینکه می‌توانند سر کلاس بیایند و برای مدتی آموزش ببینند. به‌مرور اگر این طرح درست ایجاد شود و آن چیزی که دانش آموزان می‌خواهند بدان دست پیدا کنند واقعاً تحول بزرگی در این مناطق ایجاد خواهد شد.

همان‌طور که خودتان اشاره کردید این طرح دستاوردهایی داشته است امکان دارد کمی به این دستاوردها اشاره‌کنید؟

بزرگ‌ترین دستاورد طرح آبا بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدارس و تحصیل دوباره است. زمانی که خانواده‌ها به ادامه تحصیل فرزندان خود رضایت می‌دهد می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد طرح آبا در جنوب کرمان و مناطق محروم آن مناطق باشد.

لازم به ذکر است، «دارالاِکرام حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)» مؤسسه‌ای خیریه، غیرانتفاعی، غیرسیاسی، فراملی و فرامذهبی است که در سال ۱۳۸۰ در تهران با هدف حمایت همه‌جانبه مالی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و معیشتی از دانش‌آموزان تحت پوشش، برای جلوگیری از ترک تحصیل آن‌ها ایجاد شده و دارای ۲۱ شعبه در استان‌های مختلف با مجوز وزارت کشور است.

گفت‌وگو: زهراسادات مصطفوی



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار