روزنامه اعتماد در شماره امروز - یکشنبه 17 دی 96 - خود با درج مطلبی با عنوان مجتمع تجاری به جای ایستگاه تاکسی به موضوع ایستگاه غیر رسمی مسافرکش ها در خیابان میرداماد می پردازد.
به گزارش راوی امروز، هنوز به پانزدهمین روز زمستان نرسیده بودیم که با نصب نرده پاتوق «ایران٤١ها» را کور کردند. یک تورفتگی درخیابان میردامادتهران که شده بودایستگاه غیررسمی مسافرکشهایی که شماره پلاک خودروهایشان «ایران ٤١» و «ایران٢١» بود.
بیشترشان هم پراید بودند. تو رفتگی مقابل ورودی شمالی ایستگاه مترو میرداماد بود. ایستگاه متروی میرداماد دو ورودی دارد؛ یکی مقابل مجتمع تجاری «رز میرداماد» در ضلع شمالی خیابان و دیگری وقتی از سمت غرب به سمت شرق در خیابان میرداماد حرکت میکنید قبل از بانک مرکزی درست مقابل یک مجتمع تجاری در حال تکمیل.
این روزها که هنوز این مجتمع تجاری تکمیل نشده و تکاپویی در آن نیست فقط در ورودی مترو در ضلح شمالی خیابان تجمع تاکسیها، مسافرکشها و مسافران نفس میرداماد را گرفته است.
وقتی به دو ورودی ایستگاه میرداماد دقت کنید میبینید هردو چنان قرار گرفتهاند که بالای هریک مجتمعی تجاری و چندین طبقه قدعلم کردهاند.
شاید هم این ظن را تقویت میکند که شهرداری تهران در زمان طراحی خط مترو و ایستگاههای آن فرصت خوبی برای تبدیل زمینهای بالای ایستگاه مترو فراهم کرده تا تراکم تجاری بگیرند.
اما نکته اینجاست که آن زمان شهرداری تهران به این فکر نکرده بود که خیابان میرداماد یک بلوار ساده با دو کنارگذر است که تحمل چنین حجمی از تردد و توقف را ندارد؟
شاید هم زمانی که داشتند ایستگاه مترو میرداماد را طراحی میکردند و برای زمینهای بالاسر آن، برخیابان میرداماد، مجوز تراکم تجاری فروختند یادشان نبود که برای ایستگاه تاکسی هم فضا لازم است و نمیتوان معبر چه پیاده و چه سواره را مورد تعرض قرار داد و حاضر نشد از حجم تراکمفروشی کاست.
اگر از میدان مادر به سمت پل میرداماد یعنی غرب در حرکت باشید درست قبل از پمپبنزین میرداماد، یک خروجی از خط اصلی به کنارگذر وجود دارد.
درست همانجا مجتمع «رز میرداماد» سر به آسمان کشیده و در جوار پمپبنزین میرداماد جا خوشکرده است.
جلوی مجتمع «رز میرداماد» یعنی فضای ورودی مجتمع و در پیادهرو ورودی ایستگاه مترو واقع شده است و در همان محل سعی شده جایی برای توقف تاکسیهای زردرنگ درنظر گرفته شود.
اما میزان تردد با آن تعداد تاکسی زردرنگ خطی تناسبی ندارد. به همین دلیل هم درست روبروی پمپبنزین، همانجایی که تورفتگی بلوار اصلی واقع شده مسافرکشها جا خوش کرده بودند.
نگاهی به پلاکهای آنان نشان میداد که همه از یک شهر و یک محل آنجا را قرق کردهاند.
طبیعی است وقتی کار نباشد شغل دوم میشود کار اصلی. رهگذرها دیدهبودند که بسیاری از آنها همانجا در ماشین میخوابیدند.
اما روز چهارشنبه ١٢دی وقتی شهرداری تهران همان تورفتگی خیابان را هم با نرده کور کرد حالا آنها باید از معبر اصلی بگیرند و توقف کنند تا مسافر سوار شود.
این یعنی توقف و ترافیک بیشتر. حالا خیابان میرداماد هم به اندازه خیابانهای مرکز شهر ترافیک دارد.
فرقی هم ندارد ساعت چند از روز باشد. موضوع این است که اگر در کنار گذر در حال حرکت باشی و به ایستگاه مترو برسی باید صبرکنی تا تاکسیها و مسافرکشها مسافرشان را سوار کنند و بعد به مسیرت ادامه دهی.
اگر هم در بلوار اصلی در حرکت باشی آندسته از مسافران که در کنارگذر سوار نشدهاند منتظر تاکسی ایستادهاند و بازهم توقف ناخواسته ترافیک ایجاد میکند.
شاید اگر شهرداری تهران آن زمان که ایستگاه مترو میرداماد را در دست طراحی و ساخت داشت به همان اندازه که به واحدهای تجاری میاندیشید به معبر، چه برای سواره و چه برای پیاده میاندیشید دستکم یک طبقه از آن مجتمعهای تجاری را به جهت توقف و سوارشدن مسافران در نظر میگرفت.
حالا شاید بتوان قرق ایران٤١ها را کور کرد ولی آنها برای سوار کردن مسافر مجبورند در کنارگذر یا بلوار اصلی توقف کنند و همین برای ایجاد ترافیک کافیست.
دیدگاه ها :