خانه » اجتماعی و حوادث » نکاتی کلیدی برای مقابله با آلرژی بهاری
  • پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 22 August

اجتماعی و حوادث // ۱۸ فروردین ۱۳۹۸  ,  ۰۹:۰۷  // کد خبر : 32359
نکاتی کلیدی برای مقابله با آلرژی بهاری

یک متخصص طب سنتی گفت: با رعایت برخی نکات می‌توان از بروز آلرژی فصلی جلوگیری کرد و علائم آن را کاهش داد.

به گزارش راوی امروز، سمانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی با اشاره به شیوع آلرژی در فصل بهار اظهار کرد: آلرژی مشکل شایعی است که در افراد علائم مختلفی دارد، اما معمولاً با علائم تنفسی و پوستی و گاه گوارشی همراه است؛ علل مختلفی می‌توانند سبب پدید آمدن نشانه‌های آلرژیک شوند که یکی از مهمترین آن‌ها تغییرات فصول، به ویژه رسیدن فصل بهار و پاییز است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: آلرژی فصلی معمولاً به شکل آبریزش بینی، خارش گوش، گلو و چشم، و گاه اسهال و غیره بروز می‌کند و طی سال‌های مختلف با شدت‌های متفاوت تکرار می‌شود؛ از دیدگاه طب سنتی آلرژی می‌تواند در اثر فرآیندهای گوناگونی که مزاج و اخلاط بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند ایجاد شود و تعیین دقیق مکانیسم ایجاد آن در هر فرد، نیازمند گرفتن شرح حال و بررسی دقیق بیمار است. اما رعایت بعضی تدابیر طب سنتی می‌تواند بطور کلی در کاهش علائم و یا حتی پیشگیری از آلرژی نقش موثری داشته باشد.

پرهیز از مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا

وی افزود: در تحقیقات پزشکی ثابت شده است که بعضی از انواع آلرژی‌ها با مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها، قندها و چربی‌ها مرتبط هستند؛ از دیدگاه طب سنتی نیز مصرف زیاد این مواد می‌تواند موجب افزایش تولید مواد هضم نشده در بدن و ریزش مواد از سر به سوی بقیه اعضا شود که به صورت علائم آبریزش چشم و بینی، خلط پشت حلق، سرفه، و گاه اسهال نمایان می‌شود؛ بنابراین افراد مبتلا به آلرژی می‌توانند با کاهش مصرف شیرینی‌جات، چربی‌ها و غذاهای سنگین، همچنین پرهیز از زیاده‌روی در استفاده از موادی مانند نان و برنج و سیب زمینی به کاهش علائم بیماری خود کمک نمایند.

رمضانی بیان کرد: مصرف مواد غذایی دارای افزودنی مانند فست فودها، بیسکوئیت، کیک، چیپس، پفک، سس، ژله، سوسیس، کالباس، همبرگر، کنسروها و بطور کلی اغلب غذاهای آماده و بسته بندی شده می‌تواند موجب تحریک علائم در انواع گوناگون آلرژی شود؛ بنابراین به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود، از مصرف مواد غذایی صنعتی که دارای افزودنی هستند در حد امکان پرهیز کنند؛ همچنین آلرژی‌های فصلی معمولاً با مصرف مواد غذایی گرم مزاج، به خصوص ادویه‌جات گرم، سرخ کردنی‌ها، گردو، بادنجان و غیره تشدید می‌شوند؛ بهتر است بیماران آلرژیک در مصرف این موارد احتیاط کنند تا باعث بروز علائم آلرژی یا تشدید آن نشود.

این متخصص طب سنتی توضیح داد: عواملی مانند آلودگی هوا، استشمام عطرها یا بوهای تند و قرار گرفتن در معرض هوای خیلی سرد یا خیلی گرم نیز می‌توانند از جمله عوامل تحریک‌کننده آلرژی به شمار آیند؛ بهتر است افرادی که سابقه علائم آلرژیک خصوصاً آبریزش بینی و چشم دارند سعی کنند به طور ناگهانی از محیط سرد به گرم یا برعکس تغییر مکان ندهند؛ همچنین لازم است این افراد از استنشاق مواد شیمیایی یا گیاهی تحریک کننده یا بوهای تند بپرهیزند، در محیط‌هایی که هوای بسته و آلوده دارد توقف نکنند و در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد از منزل خارج نشوند.

تاثیر عوامل روانی بر تشدید آلرژی

وی درباره تاثیر عوامل روانی بر آلرژی تصریح کرد: استرس، مشغله بیش از حد، نگرانی، هیجان زیاد، داشتن روابط پرتنش و خشم و عصبانیت نیز موجب تحریک آلرژی می‌شوند؛ برعکس آرامش، شادی ملایم و روابط اجتماعی و خانوادگی رضایت بخش علائم آلرژی را کاهش می‌دهد و گاه اساساً از ایجاد آن جلوگیری می‌کند؛ وضعیت خواب نیز از دیدگاه طب سنتی تاثیر بسزایی بر علائم این بیماری دارد و بدخوابی، خواب سبک و داشتن کابوس شبانه در بروز علائم آلرژی نقش زیادی ایفا می‌کنند؛ بنابراین به افرادی که دچار این مشکل هستند توصیه می‌شود استراحت شبانه کافی داشته باشند، همچنین شغل‌ها و فعالیت‌های کم استرس‌تر را انتخاب کنند و با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی روابط سازنده‌تر و کم تنش‌تری با محیط و اطرافیان خود برقرار نمایند.

رمضانی با اشاره به راه‌های پیشگیری از آلرژی بیان کرد: مصرف غذاهای سالم و همچنین موادی که به پاکسازی بدن کمک می‌کنند می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد و یا برطرف کند. سبزیجات خام یا پخته و آش‌ها، سوپ‌ها و خورشت‌های کم ادویه برای افراد دچار آلرژی بسیار مناسب هستند؛ از این دست غذاها می‌توان آش جو، سوپ سبزیجات با هویج و گشنیز و خورشت‌های کدو، آلو، کرفس، اسفناج، سیب و بامیه را نام برد. استفاده از مقدار کمی ادویه‌های کم ضرر مانند دارچین و زردچوبه، و همچنین سیر و پیاز پخته در غذای این افراد مفید است؛ به افراد دچار آلرژی توصیه می‌شود در صبحانه خود مقداری عسل مصرف کنند و در طول روز نیز از میوه‌های فصل و تنقلات و نوشیدنی‌های طبیعی به عنوان میان وعده استفاده نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار