خانه » اجتماعی و حوادث » ۷ روش برای کنار آمدن با بدقلق‌ها
  • جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - 2019 19 April

اجتماعی و حوادث // ۶ بهمن ۱۳۹۷  ,  ۱۵:۳۵  // کد خبر : 30517
۷ روش برای کنار آمدن با بدقلق‌ها

برای همه ما پیش آمده که سروکارمان با افراد بدقلق بیفتد. این افراد اشکال مختلفی دارند. بعضی از آنها اهل جر و بحث هستند و بعضی بددهن، یک دنده و لجباز، عصبانی یا دعوایی هستند. چطور باید با چنین افرادی که اتفاقاً تعدادشان کم هم نیست کنار بیاییم⁉️

به گزارش راوی امروز، بیایید این طور به مساله نگاه کنیم که آدم‌های عصبانی داد می‌زنند که شنیده بشوند!
آنها به دنبال احترام و عشق هستند!
می‌خواهند احساس کنند که مهم هستند، فقط نمی‌دانند راه درست کسب آنچه می‌خواهند کدام است!

توصیه‌های زیر در مواجهه با چنین افرادی به کارتان می‌آید.

۱- در بحبوحه بحران خونسرد باقی بمانید. بی حرکت بمانید و چیزی نگویید. بگذارید بحران سیر طبیعی خودش را بپیماید، حتی در آن زمان که شخص عصبانی سعی می‌کند شما را برانگیزاند تا شما هم در مقابل او فریاد بزنید اما ارزش ندارد.

۲- اجازه بدهید طرف هرچه می‌خواهد حرف بزند. او به زودی خسته خواهد شد. گاهی آنها فقط همین را می‌خواهند؛ اینکه کسی به آنها گوش بدهد که احساس کنند مهم هستند. همه دلشان می‌خواهد مهم باشند. فقط بعضی‌ها این حس را طوری بروز می‌دهند که نتیجه عکس می‌دهد.

۳- صادقانه از دیدگاه طرف مقابل به قضیه نگاه کنید. خود را به جای او بگذارید. هیچ وقت نگویید «تو اشتباه می‌کنی» . حتی با جدیت دنبال نقاط مشترک بگردید و بر آنها تاکید کنید.

۴- این عبارت تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد؛ «بله، بله، دقیقاً می‌فهمم شما چه می‌گویی، منظورت این است که…» این کلمات به طرف مقابل نشان می‌دهد که حرف او را شنیده‌اید. معمولاً آنها فقط همین را می‌خواهند؛ می‌خواهند که برایشان ارزش قائل شویم. اگر سر بعضی چیزها توافق کنید آرام آرام عصبانیت و مقاومت طرف مقابل را در هم می‌شکنید.

۵- اگر گفت وگو دارد به بددهنی و بدزبانی کشیده می‌شود آن را متوقف کنید. دست‌هایتان را به علامت تسلیم بالا ببرید و قاطعانه اما با آرامش بگویید؛ «تو الان خیلی عصبانی هستی و چیزهایی می گویی که واقعاً آن‌طور فکر نمی‌کنی (از شک و تردید خودتان به او امتیاز بدهید) پس من به سهم خود معذرت می‌خواهم. بعداً وقتی آرام شدی با هم صحبت می‌کنیم.» بعد از اتاق بیرون بروید یا از طرف بخواهید اتاق را ترک کند ، البته در کمال ادب و آرامش.

۶- اگر شما اشتباه کرده‌اید سریع بپذیرید و مسئولیت آن را به گردن بگیرید. بگویید؛ «حق کاملاً با شماست، اشتباه از من بود و من برای جبران…» حتی اگر خودتان قانع نشده‌اید که اشتباه کرده‌اید حداقل از شک و تردید خود بهره مثبت بگیرید؛ «ممکن است من اشتباه کرده باشم. بیایید دوباره موضوع را با هم مرور کنیم.» هیچ کس با چنین روشی مخالفت نمی‌کند.

این کلمات قدرت شگفت‌انگیزی دارند. به این ترتیب هم به نظر طرف مقابل احترام گذاشته‌اید و هم تنش موجود در فضا را کاهش می‌دهید. شاید خود شما هم از تغییر روحیه طرف تعجب کنید که می‌گوید؛ «بله، شما اشتباه می‌کنی اما چیز مهمی نیست، همه اشتباه می‌کنند.»
اشتیاق شما برای اینکه نشان بدهید او درست می‌گفته و شما اشتباه می‌کردید باعث می‌شود فضای درگیری تلطیف بشود. اگر شجاعت این را داشته باشید که بپذیرید طرف مقابل بر حق بوده رضایت خاطر بیشتری هم احساس می‌کنید. معمولاً کسی که شما را به باد انتقاد می‌گیرد در مقابل چنین صحبتی متعجب می‌شود و از فکر درگیری می‌گذرد چون دیگر چیزی برای جر و بحث باقی نمی‌ماند.

۷- اگر کسی که هر روز با او سروکار دارید مثل همسر، رئیس یا همکارتان از آن دسته افراد منفی باف، دعوایی، جر و بحثی یا نظیر آن است از قدرت تجسم خلاق بهره بگیرید.
طرف مقابلتان را به صورت فرشته مهربانی تجسم کنید که انسان بودن را تجربه می‌کند. سعی کنید حداقل یک جنبه خوشایند در رفتار او بیابید و همیشه پیش از رویارویی با وی او را با همان ویژگی خوشایند تصور کنید. درباره آدم‌های بدقلقی که در گذشته با آنها سروکار داشتید فکر کنید و ببینید با آنها چه رفتاری داشتید.
آیا همیشه وسوسه می‌شدید به آنها بفهمانید اشتباه می‌کردند و سعی می‌کردید خودتان را ثابت کنید؟
آیا هیچ وقت توانسته‌اید از روی ظاهر آنها بفهمید واقعاً دلشان می‌خواهد کسی به حرف آنها گوش بدهد، آنها را دوست داشته باشند و به آنها احترام بگذارند؟
آیا تا به حال قدرت تجسم خلاق را امتحان کرده اید؟



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار