خانه » فرهنگی و هنری » نقد «تی‌تی» در جشنواره فیلم فجر/ به زلالی آب روان
  • پنج شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ - 2025 9 January

فرهنگی و هنری // 8 فوریه 2021  ,  07:59  // کد خبر : 59581
نقد «تی‌تی» در جشنواره فیلم فجر/ به زلالی آب روان

«زهراسادات مصطفوی» کارشناس علوم ارتباطات، نگاه و نقدی به فیلم «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده داشته که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است.

«زهراسادات مصطفوی» کارشناس علوم ارتباطات، نگاه و نقدی به فیلم «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده داشته که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است.

به گزارش راوی امروز، مصطفوی در نقد خود که اختصاصی برای راوی امروز نوشته، آورده است:

«آیدا پناهنده ازجمله کارگردانانی است که با آثار شاخص خود توانسته تصویری از جامعه خود و زنان و مردان با ویژگی‌های متفاوت ارائه کند. امسال آیدا پناهنده با فیلم «تی‌تی» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

داستان فیلم درباره دختری روستایی به نام «تی‌تی» است که با یک استاد دانشگاه در حوزه فیزیک آشنا می‌شود.

«تی‌تی» فیلم‌نامه‌ای کامل و درستی دارد فضاسازی کاملاً درست انجام‌شده و شخصیت‌ها به‌درستی سر جای خود قرار دارند.

شخصیت «تی‌تی» (الناز شاکردوست) در عین سادگی،‌ زنی به‌شدت قدرتمند است که با طبیعت همراه شده است. او تنها کاراکتر کامل فیلم است که مردان اطرافش آدم‌هایی هستند که زندگی کردن را بلد نیستند و در زندگی‌شان نقصی دارند.

این شخصیت به‌شدت دوست‌داشتنی و ملموس است، کما اینکه سایر شخصیت‌ها مدام او را دیوانه و مجنون می‌خوانند. نقاشی‌ها و ارتباطی که او با انسان‌ها برقرار می‌کند کاملاً از روی بی‌آلایشی و قلب مهربان اوست.

در ادامه مسیر داستان همین صداقت است که شخصیت ابراهیم (پارسا پیروزفر) به او جذب می‌شود. ابراهیم به‌نوعی زندگی و خانواده‌اش را ازدست‌داده است اما امید نهفته در وجود تی تی او را امیدوار و سرپا نگه می‌دارد.

شخصیت‌های داستان پناهنده به‌نوعی تنها و درگیر دل‌مشغولی‌های خود بوده اما هرکدام به‌نوعی وابسته به شخصیت «تی‌تی» هستند.

با ورود شخصیت امیرساسان (هوتن شکیبا) فیلم جان تازه‌ای می‌گیرد و ریتم آرام فیلم تندتر می‌شود. بدون شک کاراکتر امیرساسان یکی از بهترین ضدقهرمان‌های این سال‌های سینمای ایران است. ضدقهرمانی که در عین همه آزارهایش نسبت به «تی‌تی» می‌توانیم با او همدردی کنیم.

او بااینکه از «تی‌تی» سوءاستفاده می‌کند و او را کتک می‌زند اما نقش سیاه یا منفی ندارد، او را دوست دارد و راضی به بیچارگی او نیست. البته بهترین پایان هم برای او در نظر گرفته‌شده و درنهایت او می‌ماند با قول قرارهایی که از پیش از سمت «تی‌تی» به مردم داده است.

همچون آثار گذشته آیدا پناهنده، این اثر هم قابل‌تأمل و مهم است. حرکت دوربین، قالب‌بندی‌ها و تدوین درست و کاملاً اصولی از آب درآمده اما ریتم فیلم نسبت به آثار گذشته پناهنده کمی کندتر است و احتمال دارد مخاطب را کلافه کند.

بازی‌هایی که کارگردان اثر از بازیگران گرفته فوق‌العاده است، الناز شاکردوست با نقشی متفاوت و چشم‌نواز شانس دریافت سیمرغ را دارد. بااینکه زوج شاکردوست و شکیبا می‌تواند یادآور شخصیت‌های فیلم «شبی که ماه کامل شد» باشند اما این اتفاق هرگز صورت نمی‌گیرد، زیرا شخصیت‌ها جای خود را در «تی‌تی» به‌درستی درک و با آن پیش رفته‌اند. در کل فیلم مجموعه‌ای از بازی‌های دل‌چسب است.

«تی‌تی» یک تصویر زنانه تمام‌عیار است و درعین‌حال علیه مردان موضع نمی‌گیرد. فیلمی که خوب و فروتنانه ساخته‌شده، چشم‌نواز است و با وجود کمی و کاستی‌هایی که دارد دوست‌داشتنی است و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

آیدا پناهنده با این فیلم نشان داد زنان جامعه خود خصوصاً زنان مناطق روستایی را به‌خوبی می‌شناسد و با خلق‌وخوی آن‌ها آشناست. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد این فیلم شانس بالایی برای دریافت سیمرغ در بخش بازیگری را دارد و بازی‌های این اثر می‌تواند تا سال‌ها برای مخاطب جذاب و غیرتکراری باشد».

زهراسادات مصطفوی



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار