مدیر شعبه قم مؤسسه خیریه دارالاکرام گفت: این شعبه در دوران کرونا موفق عمل کرده است، در حالی که بسیاری از مؤسسههای خیریه در این وضعیت از کار افتادهاند و نتوانستهاند فعالیت خود را ادامه دهند.
مدیر شعبه قم مؤسسه خیریه دارالاکرام گفت: این شعبه در دوران کرونا موفق عمل کرده است، در حالی که بسیاری از مؤسسههای خیریه در این وضعیت از کار افتادهاند و نتوانستهاند فعالیت خود را ادامه دهند.
به گزارش راوی امروز، هر سازمانی برای دستیابی به اهداف خویش نیاز به تعیین چشماندازهایش دارد، برای رسیدن به چشماندازها، سازمان بایستی اصول و ارزشهایش را مشخص نماید تا در طول مسیر از آسیبهای ناشی از کمرنگ شدن یا تغییر ارزشها ایمن بماند. این ارزشهای بنیادی و متعالی در حقیقت همان نقشه راه سازمان بوده و نحوه دستیابی به کیفیت مطلوب سازمان را تعیین و تضمین میکند.
مؤسسه خیریه دارالاکرام در سالهای ابتدایی فعالیت، خود را مجهز به اصول و معیارهایی تحت عنوان منشور دارالاکرام کرده که این منشور در 12 اصل، تمامی آسیبهای اثرگذار بر فعالیتهای مؤسسه را پیشبینی و راههای عبور ایمن را تشریح کرده است.
به همین دلیل، پایگاه اطلاعرسانی راوی امروز گفتوگویی با منوچهر دهشیری مدیر شعبه قم مؤسسه خیریه دارالاکرام ترتیب داده که در ادامه میخوانید:
شعبه قم یکی از فعالترین و مؤثرترین شعبات دارالاکرام است؛ لطفاً کمی از شیوه فعالیت خود بفرمایید.
فعالیت شعبه قم از سال 93 آغاز شده است. شعبه قم در استانی کوچک قرارگرفته و 240 مؤسسه خیریه در این شهر وجود دارد که روش فعالیتش با سایر مؤسسات دیگر کمی متفاوت است. ما تلاش کردیم در این شعبه کاری انجام دهیم که با افراد به شکل چهره به چهره روبهرو شویم و این موضوع را مطرح کنیم که چه میخواهیم. در ابتدا ما تقاضا پول از هیچ فردی نمیکنیم بلکه بدین شکل فعالیت میکنیم که ما حضور داریم و اینجا کار میکنیم. شاخصه کارمان هم دستورالعملهایی است که برایمان تعریف میشود. شکل کار ما تا به امروز به این شکل بوده و تا اندازهای هم توانستهایم موافق عمل کنیم.
شرایط جذب منابع مالی و مشارکت افراد داوطلب در شعبه قم به چه صورت است؟
با توجه به اینکه ما در سال 94 و 95 بیش از هفت کارمند در شعبه قم داشتیم، بهمرور و با تغییر هیئتمدیره و مدیریت، قرار بر این شد از پولهایی که برای خانوادهها میآید، مبلغی برداشت نکنیم و کل جذب سرمایهگذاران مؤسسه بر عهده شعبه باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم کارمندان را کمتر کنیم و از پتانسیل افراد همیار استفاده کنیم.
در شعبه قم بیش از 70 همیار درمانی، 55 همیار آموزشی و 40 همیار فرهنگی داریم. طریقه کار هم بدین شکل بوده که با دانشگاههای مختلف صحبت میکنیم و همکارانمان را جذب میکنیم.
لطفاً کمی از شیوه جذب دانشآموزان بفرمایید.
دانشآموزان تا چند سال گذشته از طریق محلات، امامان جمعه، جماعت و مدیرانی بوده که با ما در ارتباط بودهاند. چون موفق نشده بودیم از طریق آموزشوپرورش این اتفاق را رقم بزنیم. ولی الآن حدود یک سال است که با خود آموزشوپرورش به تفاهم رسیدهایم که دانشآموزان و اولیا را به ما معرفی کنند.
در هفته گذشته بیش از 330 دانشآموز به ما معرفیشدهاند؛ بعد از بررسیها به این نتیجه رسیدیم که شاید برخی از این موارد شاخصهها و استانداردهای ما را نداشته باشند؛ از آموزش پرورش خواستیم ما را مستقیماً با مدیر مدارس همراه و روبهرو کند و در دو هفته گذشته مدیران بسیاری با ما تماس داشتهاند که شما چه دانشآموزانی را میخواهید و در حال حاضر اکثر دانشآموزان ما از طریق آموزشوپرورش استان معرفیشدهاند.
مؤسسه دارالاکرام را چطور به مخاطبان خود معرفی و تبلیغ میکنید؟
ما به سه صورت در این زمینه فعالیت میکنیم. ابتدا افراد شاخص را شناسایی میکنیم و از آنها میخواهیم که از مؤسسه بازدید کنند، سپس از مدیران مجموعههای اداری قم دعوت میکنیم و مؤسسه دارالاکرام را بهطور کامل به آنها معرفی خواهیم کرد.
خود این افراد ازجمله فرماندار و استاندار و… به دلیل سرشناس بودن در میان مردم، باعث کسب اعتماد و جلب نظر مخاطبان شدهاند.
درنهایت، اطلاعرسانی ما به این شکل بوده که کانالهایی داشتهایم که برای حامیان و همیاران بوده است و حدود 200 نفر عضو فعال دارد. تمام گزارشهای ماهانه و اتفاقات خاصی که رخ میدهد در کانال برای این افراد گذاشته میشود. ضمن اینکه از طریق پیامرسان واتسآپ تمامی گزارشها به تمامی افراد ارسال میشود و آنها از اوضاع و عملکرد مؤسسه دارالاکرام آگاه میشوند.
برخی از این عزیزان با تمایل شخصی خود نسبت به این پیامها واکنش نشان میدهند و نظر و انتقادات خود را به ما ابلاغ میکنند.
باید به این مسئله اشارهکنم که 3 سال است در شعبه قم از بیلبوردها و تبلیغات شهری استفاده نکردهایم ولی از رسانههای خبری همچون خبرگزاریها استفاده میکنیم تا اخبار مؤسسه با پوشش خبری بیشتر در ذهن مخاطب جای بگیرد. ازجمله خبرگزاریهایی که با آنها همکاری میکنیم، خبرگزاریهای شفقنا، حوزه و فارس است که اخبار شعبه قم مؤسسه دارالاکرام را پوشش میدهند.
همچنین 5 بار با صداوسیما در ارتباط بودیم و آنها نیز در انتشار اخبار با مؤسسه همکاریهای لازم را داشتهاند.
جذب حامی در شعبه قم دارالاکرام به چه صورت است؟
اول از هرچیز، هدف ما نگه داشتن حامیانی است که از قبل آنها را به دست آوردهایم. با تماس، پیامک و یا عیادت از آنها سعی کردهایم آنها را حفظ کنیم. زمانی هم که توانستهایم حامیان را با خود همراه کنیم آنها را به سمت سامانه «به مهربانی» سوق دادهایم و آنها را در جریان هزینهها قرار دادهایم.
یکی از محاسن نداشتن کارمند در شعبه قم، استفاده صددرصدی کمک حامیان به نفع دانشآموزان است.
خیلی اوقات از طریق حامیان قبلی، حامی جدید جذب کردهایم و دلیل این موضوع، گزارشهای خوبی است که دراینباره کار شدهاند. ارسال ارزشیابی تحصیلی نیز کار قشنگی است و همین موضوعها باعث همراهی بیشتر مخاطبان با ما میشود.
استقبال و همراهی خیرین با مؤسسه در شهر قم به چه صورت بوده است؟
استقبال بسیار خوب بوده، همینقدر که در وضعیت شیوع بیماری کرونا توانستهایم فعال باشیم و واریزیهای شعبه عقب نیفتد، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
بسیاری از مؤسسههای خیریه در این وضعیت از کار افتادهاند و نتوانستهاند فعالیت خود را ادامه دهند. اما شعبه قم مؤسسه دارالاکرام، سایت و مدیران بسیار خوبی دارد و همین موضوعها باعث جذب حامیان شده است.
نکته دیگر، ناکارآمدی سایر مؤسسههاست؛ زمانی که کمیته امداد یا هر مؤسسه خیریهای بهدرستی فعالیت نداشته باشد، فردی که بخواهد کمک کند با جلب اعتمادی که دارالاکرام کرده، بهخوبی جذب مؤسسه دارالاکرام میشود.
در پایان باید این نکته را اضافه کنم؛ کاری در برخی از مؤسسهها انجامنشده و ما آن را انجام دادهایم و آن، سوق دادن مادران دانشآموزان به سمت درس است.
این شیوه یادگیری مجازی بسیار به کار ما آمد؛ در ابتدا تمام مادران بیسواد را شناسایی کردیم، سپس آنها را به نهضت سوادآموزی معرفی کردیم و آنها تا کلاس ششم درس خواندند و در پاییز امسال 30 مادر دیگر نیز به نهضت سوادآموزی معرفی شدند.
در حال حاضر بسیاری از این افراد خوشحال هستند، هم از سوادآموزی خود و هم از همراه شدن با فرزندان خود در درس آنها.
همین گزارش زمانی که به حامی و همیار داده میشود، بسیار باعث خرسندی است و آنها خوشحال میشوند که ما در مؤسسه دارالاکرام کار اقتصادی انجام نمیدهیم و تمام تمرکزمان بر روی تحصیل دانشآموزان است.
لازم به ذکر است، «دارالاِکرام حضرت ابوالفضلالعباس(ع)» مؤسسهای خیریه، غیرانتفاعی، غیرسیاسی، فراملی و فرامذهبی است که در سال ۱۳۸۰ در تهران با هدف حمایت همهجانبه مالی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و معیشتی از دانشآموزان تحت پوشش، برای جلوگیری از ترک تحصیل آنها ایجاد شده و دارای ۲۱ شعبه در استانهای مختلف با مجوز وزارت کشور است.
گفتوگو: زهراسادات مصطفوی
دیدگاه ها :