خانه » فرهنگی و هنری » شفافیت و صداقت در معرفی مؤسسه دارالاِکرام بسیار تأثیرگذار است
  • چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ - 2025 8 January

فرهنگی و هنری // 27 دسامبر 2020  ,  10:45  // کد خبر : 58378
سارا بنیادی: شفافیت و صداقت در معرفی مؤسسه دارالاِکرام بسیار تأثیرگذار است

سرپرست شعبه تهران مؤسسه خیریه دارالاِکرام گفت: شفافیت و صداقت در معرفی مؤسسه و حضور دانش‌آموزان در تبلیغات، با اجازه خود آن‌ها و والدینشان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

سرپرست شعبه تهران مؤسسه خیریه دارالاِکرام گفت: شفافیت و صداقت در معرفی مؤسسه و حضور دانش‌آموزان در تبلیغات، با اجازه خود آن‌ها و والدینشان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

یک مؤسسه خیریه ممکن است به فعالیت‌های مذهبی، آموزشی و یا سایر فعالیت‌های مرتبط با منافع عمومی و بشردوستانه بپردازد. قوانین هر مؤسسه خیریه بسته به این‌که در چه کشوری فعالیت می‌کند ممکن است متفاوت باشد. بنابراین قوانین و مفاد مالیاتی مرتبط با مؤسسه خیریه هم‌بستگی به قوانین کشوری که در آن فعالیت می‌کند دارد.

مؤسسه خیریه یک نوع از فعالیت اجتماعی با هدف خاص است که معمولاً با همت چند نفر از علاقه‌مندان کار خیر مردمی اداره می‌شود و این مؤسسات به‌صورت غیرانتفاعی و عام‌المنفعه در جهت رسیدگی به مشکلات مختلف فعالیت می‌کنند.

یک مؤسسه خیریه ممکن است به فعالیت‌های مذهبی، آموزشی، درمانی، اشتغال و کارآفرینی، معلولین، ایتام و یا سایر فعالیت‌های مرتبط با منافع عمومی و بشردوستانه بپردازد.

قوانین و مفاد مالیاتی مرتبط با مؤسسه خیریه نیز ‌بستگی به قوانین کشوری که در آن فعالیت می‌کند دارد. مؤسسه خیریه دارالاکرام در حوزه حمایت از دانش‌آموزان کم برخوردار از تحصیل یا فاقد سرپرست مؤثر فعالیت می‌کند و به همین بهانه، پایگاه اطلاع‌رسانی گفت‌وگویی با سارا بنیادی سرپرست شعبه تهران این مؤسسه داشته‌ که در ادامه می‌خوانید:

لطفاً کمی از شیوه جذب دانش‌آموزان بفرمایید.

بخشی از شناسایی دانش‌آموزان به‌صورت میدانی و بخشی دیگر از طریق معرفی صورت می‌گیرد. برخی از دانش‌آموزان از طریق سامانه آنلاین به مهربانی و تعدادی دیگر از سمت مؤسسات دیگر که با فعالیت‌های ما آشنایی دارند با ما همراه می‌شوند و به مؤسسه مراجعه می‌کنند.

همیار معتمدین و مددکاران چگونه می‌توانند با مؤسسه خیریه دارالاکرام همکاری داشته باشند؟

همیار معتمدین در ابتدا یک تماس اولیه می‌گیرند تا شرایط دانش‌آموز و خانواده‌اش را بررسی کنند. اگر دانش‌آموزی استانداردهای منشور دارالاکرام را داشت، وارد مؤسسه شده و بورسیه تحصیلی شامل حالش می‌شود و در غیر این صورت بورسیه نمی‌شود.

روند جذب مددکار مرتبط به ستاد مرکزی دارالاکرام است؛ زمانی که ما اعلام نیاز کنیم، ستاد نیز افرادی با رشته تحصیلی مرتبط به ما معرفی می‌کند، مصاحبه اولیه صورت می‌گیرد و جذب همیار و همیار معتمدین بدین شکل انجام می‌شود.  

مؤسسه خیریه دارالاکرام را چطور و به چه نحوی به مخاطبان هدف خود معرفی می‌کنید به‌صورتی که آشنا شده و افراد دیگری را با خود همراه کنند؟

حقیقتاً تا به امروز تنها جایی که امکان معرفی مؤسسه از سمت ما به مخاطب وجود داشته، بازارچه خیریه در برج میلاد بوده است و ما با انتشار بروشور و پوستر در فضای دیجیتال این بازارچه توانستم تا حدودی خود را به مخاطبان بشناسانیم.

به نظر من چیزی که در معرفی یک مجموعه تأثیرگذار است، فضا، مکان و رویداد است. شاید تابه‌حال ما همه این ویژگی‌ها را با یکدیگر نداشته‌ایم و همین موضوع علت عملکرد پایین ما شده است.

ازنظر شما مؤسسه دارالاکرام از چه طریق می‌تواند تبلیغات خود را گسترش دهد تا شعبات خود ازجمله شعبه تهران، بیش‌ازپیش شناخته شود تا دانش‌آموزان بیشتری را به خود جذب کند؟

به‌طور کلی نقش تبلیغات و اهمیت آن را نمی‌توان نادیده گرفت و تجربه حضور من در مؤسسه دارالاکرام بدین شکل بوده که شفافیت و صداقت در معرفی و حضور دانش‌آموزان در تبلیغات این مؤسسه با اجازه خود آن‌ها و والدینشان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

حال این تبلیغات می‌تواند به‌صورت بیلبورد یا تبلیغات تلویزیونی باشد که خود این حرکت بسیار رو به جلویی برای مؤسساتی مانند مؤسسه خیریه دارالاکرام باشد. 

جذب حامی در شعبه تهران مؤسسه دارالاکرام به چه صورت است؟

ما در جذب حامی فعالیتی نداریم و این کار هم جزو فعالیت‌های ستاد مرکزی است. افراد داوطلب از طریق سایت منشور و نوع فعالیت ما را مطالعه می‌کنند و حامی هر تعداد دانش‌آموز به‌دلخواه خودشان با هر میزان مبلغ مدنظر خود می‌شوند.

پس از تکمیل پرونده دانش‌آموزان معرفی‌شده در به مهربانی و در صورت داشتن استانداردهای مؤسسه این دانش‌آموزان به آلبوم دانش‌آموزان منتظر بورسیه اضافه می‌شوند و نیکوکاران از هرکجای ایران و جهان که با این سامانه آشنا هستند از 10 درصد تا 100 درصد بورسیه و از یک تا هرچند دانش‌آموز که توان حمایت دارند، از بورسیه تحصیلی ایشان حمایت می‌کنند.

آیا شما با دانش‌آموزان در ارتباط هستید و دانش‌آموزان به شعب رفت‌وآمد دارند یا خیر؟

اصل کار ما ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها است. در حال حاضر به‌واسطه بیماری کرونا این ارتباط به‌صورت حضوری محدودتر شده ولی به‌صورت تلفنی دائماً با آن‌ها در ارتباط هستیم و مشکلاتشان را رصد می‌کنیم و اگر کالای اهدایی یا کمک‌های معیشتی و… باشد به‌صورت حضوری با آن‌ها ارتباط خواهیم داشت. 

اگر فرد مددکاری مایل باشد به‌عنوان عضو داوطلب یا به‌صورت عضوی از مؤسسه با شما فعالیت کند، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتواند با شما همراه شود؟

ازآنجایی‌که یکی از وجوه تمایز مؤسسه دارالاکرام خدمات مددکار است، اول از هرچیز باید تحصیلات مرتبط به مددکاری داشته باشد، چون این موضوع بسیار مؤثر است علاوه بر این باید انعطاف و صبر و شکیبایی بسیار بالایی داشته باشند تا با مشکلات گوناگون دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها همراه شوند و این مشکلات را تاب بیاورند.

همچنین نیاز است از روابط اجتماعی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به‌خوبی ارتباط بگیرند و درنهایت اخلاق مدار باشند تا بتوانند تعامل بهتری با دانش‌آموزان داشته باشند. روحیه کار جمعی در این کار بسیار مهم است.

فکر می‌کنید چنین ویژگی‌هایی در مددکاران شعبه تهران وجود دارد؟ 

بله وجود دارد. همان‌طور که اشاره کردم تحصیلات بسیار اهمیت دارد و افرادی با چنین ویژگی‌هایی در شعبه تمام تلاش خود را می‌کنند تا کوچک‌ترین مشکلی را برطرف و راه را برای دانش‌آموزان باز کنند. ضمن این‌که تمامی مددکاران شعبه تهران مؤسسه از تحصیلات عالیه و مرتبط برخوردارند.

ازنظر شما مؤسسه خیریه دارالاکرام توانسته به‌خوبی در مسیر اصلی خود قرار بگیرد و برای رسیدن به هدف خود تلاش کند؟ 

شاید بتوانم بگویم مؤسسه دارالاکرام 60 یا 70 درصد واقعاً موفق عمل کرده است ولی با وجود مؤسسات خیریه، بازار رقابت بسیار داغ است و اگر تبلیغات به‌صورت‌های گوناگون وجود داشته باشد رشد و پیشرفت مؤسسه دارالاکرام بسیار بیشتر از قبل می‌شود.

رسالت دارالاکرام بسیار قابل‌تحسین است ولی این حجم از کار در مؤسسه دیده نمی‌شود و ما نباید نقش تبلیغات را در این راستا نادیده بگیریم، زیرا مردم از این طریق با ما آشنا می‌شوند، به ما اعتماد می‌کنند و حاضر به مشارکت با ما و مؤسسه می‌شوند. 

لازم به ذکر است، «دارالاِکرام حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)» مؤسسه‌ای خیریه، غیرانتفاعی، غیرسیاسی، فراملی و فرامذهبی است که در سال ۱۳۸۰ در تهران با هدف حمایت همه‌جانبه مالی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و معیشتی از دانش‌آموزان تحت پوشش، برای جلوگیری از ترک تحصیل آن‌ها ایجاد شده و دارای ۲۱ شعبه در استان‌های مختلف با مجوز وزارت کشور است.

گفت‌وگو: زهراسادات مصطفوی



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار