نقدنویس روزنامه «مملکت» درخصوص نامحرم بودن مردم از دید مسئولان در اتفاقات برجامی نوشته است.
نقدنویس روزنامه «مملکت» درخصوص نامحرم بودن مردم از دید مسئولان در اتفاقات برجامی نوشته است.
به گزارش راوی امروز، علیرضا مهدیزاده در نقدِ شنبه دوم بهمن ۱۴۰۰ روزنامه «مملکت» نوشت:
«مذاکرات وین برای احیای برجام، بدون شک از مهمترین مسائلی است که حتی در کوچه و خیابان، وسایل حملونقل عمومی و خلاصه بین عموم مردم شهرها و روستاها نقل محافل شده، چون کشورمان بیش از دو دهه درگیر بحران هستهای بوده و سالهاست اقتصاد مملکت نیز به برجام گره خورده است.
مذاکرات هستهای و بالا و پایینهای آن که تحریمهایی را نیز به دنبال داشته، مهمترین عامل توقف رشد اقتصادی کشور و نزول شدید ارزش پول ملی ایران شده است و ازقضا بخش مهمی از کم شدن اعتماد جامعه به مسئولان و کمرنگ شدن ارزشهای آرمانی نظام نزد آحاد مردم نیز همین اوضاع اقتصادی و معیشتی آشفته و سخت است.
با ذکر مختصر شرایط که قابلانکار هم نیست و حالا که برجام و مذاکرات وین و رفع تحریمها ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد، پس اطلاعرسانی در این خصوص نیز باید شفاف، صریح و صحیح باشد تا مردم دچار شایعات ماهوارهای و فضای مجازی و… نشوند و بالطبع، بازار معیشت مردم نیز با همین دیدگاه رسانهای غیرحاکمیتی دچار افتوخیز و نوسان نشود.
رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی ابتدای سال ۱۴۰۰ از «ولبودن فضای مجازی» و استفاده دشمن از این وضع برای توطئه علیه ملّت و بیتوجهی مسئولان، گلایه کرد و از طرفی در مراسم تنفیذ حکم رئیسجمهور نیز تصریح کرد که «امروز بیشترین تحرّک دشمنان علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانهای است. کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم. ما کمکاری داریم. در زمینه کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانهای باید قویتر و هوشمندانهتر عمل بکنیم».
نکته جالب اینجاست که چند روز پیش، حتی رئیسجمهور نیز از عملکرد دولت در زمینه خبررسانی ابراز تأسف کرد و گفت: «مجموعه اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارتخانهها و سازمانها باید فعال بوده و با حوزه سخنگویی و شورای اطلاعرسانی دولت هماهنگ باشند تا مواضع سازمان و دولت را برای مردم تبیین کرده و توضیح دهند و در مقابل، انتقادات و نظرات مردم را انتقال داده و پل ارتباطی بین دولت و مردم باشند؛ در کنار ضعف و ابهاماتی که در فضای رسانهای و یا در عرصه افکار عمومی مطرح میشود، دستگاه مربوطه باید پاسخ مناسبی به اینگونه ابهامات و سئوالات ارائه دهد».
با توجه به مطالبات و انتظارات رهبر انقلاب و ریاستجمهور که بر ضرورت مدیریت، بازسازی، نوسازی، چابکی، کارآمدی و اثربخشی رسانه ها تأکید دارند، تغییر در آرایش رسانهای دولت در موارد مهمی مانند مذاکرات وین و احیای برجام، ضرورت بیشتری را طلب میکند.
یکی از شعارهایی که در ۴۳ سال اخیر به عنوان آموزههای انقلاب اسلامی به طور دائم مطرح میشود، صداقت و شفافیت با مردم است ولی در مسئله مهم احیای برجام، گویا عزم جدی دولت سیزدهم برای ارائه اطلاعات روشن و دقیق به مردم وجود ندارد؛ این که بارها به صورت کلی بیان شود که مذاکرات ادامه دارد، توافق نزدیک است و اطلاعات قطرهچکانی، غیرشفاف و مبهم به مردم داده شود، نشانه صداقت نیست.
نظام باید بداند که در عصر تکنولوژی و گسترش انواع و اقسام رسانهها که خبری به فاصله کمتر از چند دقیقه در تمام دنیا میپیچد، نباید مرجعیت اخبار به رسانه های بیگانه و فضای نامطمئن مجازی سپرده شود؛ وقتی مردم از اطلاعرسانی حکومت درباره مسائل مرتبط با زندگیشان ناامید شوند، قطعاً و حتماً به منابع دیگر روی میآورند و نتایج این رویکرد نیز میتواند سم مهلکی برای زندگی و معیشت مردم باشد.
تکانههای بازار ارز و بورس و… ناشی از مذاکرات برجامی نیز تابعی از همین اطلاعرسانیهای غیرشفاف و مبهم است که البته ذهن مردم را نیز به این سمت منحرف میکند که شاید خود دولت در حال پنهانکاری و هدایت بازار به سمت نوسانات عجیبوغریب است تا از آب گلآلود، ماهی بگیرد!
بدون شک، اعتماد متقابل مردم و دولت، اهمیت راهبردی دارد و اطلاعرسانی شفاف و پاسخگویی در مقابل افکار عمومی، باعث تقویت اعتماد متقابل حاکمیت و مردم، گسترش مشارکت عمومی در اداره کشور و از سوی دیگر، مانع پمپاژ اخبار نادرست و مأیوسکننده در سطح جامعه خواهد شد.
بههرتقدیر، نباید مردم ایران را نامحرمان برجام تلقی کرد؛ چون هرگونه اطلاعرسانی مطلوب، دقیق و لحظهبهلحظه سه خاصیت دارد؛ اول اینکه رویکرد مردم نسبت به ماهواره و فضای مجازی تحت کنترل غیرخودیها کم میشود، دوم اینکه اعتماد عمومی نسبت به نظام و حاکمیت روزافزون میشود و سوم اینکه امنیت فکری، روحی و آرامش اقتصادی، اجتماعی به جامعه تزریق میشود».
دیدگاه ها :