ماشین مثل لباس نیست که همه دنبال نو و به روزش باشند. خودروی دست دوم به خاطر قیمت ارزان ترش بین خیلی ها طرفدار دارد.
کارکرد
وحی منزل نیست که هر خودرو به طور میانگین سالانه 15 هزار کیلومتر کار کند. اگر میزان کارکرد خودرویی که شما پسندیده اید بیشتر از اینهاست، بدانید که بیش از حد معمول مورد استفاده قرار گرفته است. در مجموع بهتر است ماشینی بخرید که کارکرد کمتری داشته باشد.
لاستیک ها
آج و دیواره لاستیک ها را چک کنید. اگر آج لاستیک کمتر از 1.6 میلی متر باشد، باید لاستیک را به طور کامل عوض کنید. دیواره های لاستیک نباید هیچ نشانی از آسیب دیدگی یا برآمدگی داشته باشند. لاستیک ناهموار به شما می گوید که فرمان، کمک فنرها یا جلوبندی مشکل دارد. برای بررسی کمک فنرها باید از هر چهار گوشه، ماشین را به سمت پایین فشار دهید، اگر کمک فنرها سالم باشند، خودرو به سرعت به حالت اول خود بر می گردد.
یکی دوتا لک کوچک و خوردگی به کسی بر نمی خورد، آنها را می توانید با پولیش هم از بین ببرید اما دقت داشته باشید که ماشین پوسیدگی بدنه نداشته باشد. در روز روشن ماشین را وارسی کنید. معمولا پوسیدگی هایی زیر سپرها و رکاب وجود دارند. اگر بخش هایی از بدنه رنگ زده بود، به آرامی با انگشت روی آن فشار دهید و ببینید صدا می دهد یا نه. اگر صدایی شنیدید، مطمئن باشید که در آن بخش پوسیدگی وجود دارد.
گیربکس
گیربکس جزء بخش های مهمی است که باید به آن دقت کنید. کلاچ از اجزای مرتبط با گیربکس است. کلاچ باید نرم باشد و همه دنده ها به راحتی جا بروند. اگر در دور موتور بالا، دنده ها به سختی جا می روند، صفحه کلاچ باید تعویض شود. برای اطمینان می توان با رانندگی در سربالایی به ویژه با دنده بالا، از سلامت صفحه کلاچ مطلع شد. دنده معکوس را هم امتحان کنید. این کار به شما کمک می کند تا از سلامت گیربکس مطمئن شوید. اگر صدای خرخر شنیدید یا دنده ها اصطلاحا رد کردند، گیربکس باید عوض شود.
بیمه
بیمه ماشین را فراموش نکنید. بهترین کار این است که ماشینی بخرید که بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث داشته باشد. چک کنید از کوپن ها استفاده نشده باشد. اگر کوپنی کنده شده باشد به این معنی است که ماشین تصادف کرده. بهتر است ماشینی بخرید که از مدت بیمه اش زیاد مانده باشد تا بعد از یکی دو ماه مجبور نباشید پول بیمه هم بدهید.
شماره ها
حتما شماره شاسی و شماره موتور ماشین را چک کنید. هر دو شماره در کارت ماشین نوشته شده اند. شماره شاسی و شماره موتور خاص یک ماشین است و امکان ندارد که شماره موتور ماشین شما با شماره ماشین دیگری یکی باشد. اگر شماره ها فرق دارد، مثلا شماره موتور با شماره توی کارت نمی خواند، یعنی موتور پیاده شده، یا به زبان ساده تر تعویض شده است.
تعمیرگاه بروید
اگر همه این کارها را انجام دادید و به این نتیجه رسیدید که این همانی است که دنبالش بودید، عجله نکنید، باز هم برای مشاوره بیشتر به تعمیرگاهی که به آن اطمینان دارید، مراجعه کنید. جواب نهایی را از تعمیرگاه بخواهید. فقط باید توجه داشته باشید که هزینه بررسی همه جانبه ماشین بر عهده شما که قرار است ماشین دار شوید، است.
موتور
کثیف و به هم ریخته بودن موتور، به شما هشدار می دهد که ماشینی که قصد خریدش را دارید، دیر به دیر سرویس شده. البته اگر موتور بیش از اندازه تمیز بود هم باید شک کنید. احتمالا فروشنده چیزی را از شما پنهان می کند. روغن موتور و اتصالات آن را چک کنید. روغن را قبل از روشن کردن ماشین چک کنید تا اندازه و رنگ آن تغییر نکرده باشد. اگر مقدار روغن، کم یا رنگ آن سیاه بود از فروشنده بپرسید این ماشین آخرین بار چه زمانی سرویس شده است.
زمانی که خودرو را روشن می کنید، چک کنید چراغ روغن به سرعت خاموش شود. دور موتور را با فشار دادن پدال گاز بالا ببرید. زمانی که دور موتور بالا می رود، دمای موتور نباید بیش از حد بالا برود. دود سیاه یا آبی رنگی هم نباید از اگزوز خارج شود. اگر دود دیدید، باید بدانید که موتور ریپ می زند و سالم نیست.
دیدگاه ها :