به گزارش راوی امروز، مرسدس بنز یکی از قدیمی ترین خودروسازان دنیاست. درواقع، خیلی ها کارل بنز را سازنده اولین خودرو حقیقی در سال 1886 می دانند و طبیعی است برترین ساخته های خودروسازی این چنین بزرگ، با پیشینه 131 ساله را که خلق خودروهای افسانه ای پرشماری را در کارنامه دارد، نمی توان به تنها 10 مورد محدود کرد؛ درست مثل این است که بخواهید 10 فیلم برتر تاریخ و یا 10 خواننده برتر تاریخ را انتخاب کنید. با این حال می توان این 10 مورد را جزء برترین ساخته های تاریخ مرسدس به حساب آورد.
10. Mercedes- Benz SL65 AMG Black Series (2008- 2011)
SL65 AMG هیولایی در لباس یک رودستر بود، مخصوصا با 1,003 نیوتن متر گشتاور بیشینه ای که از نیروگاه V12 تویین توربو 6,0 لیتری آ ام گ می گرفت. اما حد نهایی یک SL از نگاه مرسدس، نژاد بیشتر به خشم آمده ای بود که پس از SL65، با پسوند سری سیاه (Black Series) و البته اتاق کوپه بر پایه این رودستر سقف فلزی ارائه شد.
در این نسخه، خروجی موتور از 604 اسب بخار SL65 به 661 اسب بخار ارتقا یافت و 250 واحد هم از کیلوگرم های وزنش کم شد تا در کنار پیکره ای پهن تر، کیت بدنه ای آیرودینامیک تر و اضافه شدن یک حالت دستی جدید و پاسخگوتر به گیربکس، شاهد خلق یک کوپه غول کُش باشیم. کامل کننده این اصلاحات عملکردمحور نیز کیت ترمزی با دیسک های بسیار قطور بود که در دل چرخ های پوشش یافته با تایرهای بسیار پهن جا شده بودند.
9. Mercedes- Benz 600 Pullman (1964)
سال 1963، مرسدس سدان مجللی را با نام 600 معرفی کرد که در دو اتاق عادی و لانگ قابل خریداری بود و منظور از اتاق لانگ، لیموزین کشیده ای با پسوند پولمان است که دارای یک جفت صندلی اضافی، پشت به پشت صندلی های جلو و رو به صندلی های عقب هم بود. 600 پولمان به قدری بزرگ و سنگین وزن بود که مرسدس مجبور به ساخت موتور V8 6,3 لیتری جدیدی برای آن شد. اما بارزترین مشخصه این خودرو، بی شک سیستم هیدرولیکی بود که صندلی ها، درها، شیشه های جانبی و سانروف را کنترل می کرد. حتی امکان سفارش پولمان به صورت کانورتیبل هم بود.
شاید کمی عجیب باشد که یک خودرو مفهومی را در لیست برترین ساخته هایی که مرسدس تا به امروز به تولید رسانده، قرار می دهیم اما C111 سیک نماد برای مرسدس بنز است. این خودرو اسپرت، گُوه ای شکل که در اصل به عنوان مبنایی برای توسعه یک موتور دورانی برای ساخته های آتی مرسدس طراحی و مهندسی شد، بسیار متفاوت از مرسدس های هم دوره خود در اواخر دهه 1960 میلادی بود.
دهه 1970 یا توسعه C111های مجهز به پیشرانه های متفاوت از نمونه معرفی شده در سال 1969 همراه بود و حتی سومین و چهارمین نمونه های C111، با پیشرانه های دیزل توسعه یافتند. C111 در سال های آتی توانست رکوردهای سرعت متعددی را جا به جا کند. مثل دستیابی به سرعت 403,78 کیلومتر در ساعت در سال 1979 با یک موتور V8 تویین تروبرو 500 اسب بخاری. C111 هرگز به تولید انبوه نرسید اما میراث و جایگاه نمادینش، مرسدس را تشویق به طراحی و توسعه مفهومی C112 سال 1991 کرد.
7. Mercedes- Benz 190E 2.5- 16 Evolution II (1990)
مرسدس بنز مدل 190E 2.5- 16 Evolution II را تنها با یک هدف خلق کرد آن هم شکست دادن BMW M3 در سری رقابت های DTM. این نژاد خاص از سدان کامپکت 190E مجهز به موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری 16 سوپاپی بود که با همکاری کازورث مهندسی شده بود. به لطف 232 اسب بخار قدرت این نیروگاه کوچک 190E 2.5- 16 Evolution II بسیار سریع بود و این سریع بودن، از چهره تهاجمی اش هم پیدا بود.
پسوند Evolution II نشان از کیت بدنه مخصوصی دارد که روی 190E 2.5-16 نصب شد و با بالچه عقبی حجیم، این مدل را از 190Eهای عادی کاملا متمایز ساخته بود. این کیت آیرودینامیک در کنار اعمال نیروی عمودی بیشتر روی بدنه برای حفظ چسبندگی به مسیر در سرعت های بالا، به کاهش ضریب پسا (مقاومت بدنه در برابر جریان هوای مقابل) در پیست نیز کمک می کرد.
6. Mercedes- Benz SLR McLaren Stirling Moss (2009)
چه چیزی می تواند بهتر از ابرخودرویی دلفریب با درهای پروانه ای باشد که با همکاری مرسدس بنز و مک لارن خلق شده؟ معلوم است ابرخودرویی الهام شده از 300SLR مسابقه ای مرسدس که سال 1955 با رانندگی سرِ استرلینگ ماس فاتح میله میلیا شد و در ادامه همین فصل، مرسدس را فاتح سری رقابت های جهانی خودروهای اسپرت کرد.
SLR McLaren Stirling Moss اگرچه فاقد سقف و حتی شیشه جلوست اما ابرخودرویی مجاز برای تردد در شهر و جاده است که در تیراژ محدود به تنها 750 دستگاه در سال 2009 به تولید رسید. در ضمن، مثل 300SLR کلاسیک، یک پوشش مجزا برای محفظه سرنشین کناری راننده آن در نظر گرفته شده. همچون دیگر SLRهای خاص، نیروبخش SLR McLaren Stirling Moss نیز نسخه 640 اسب بخاری نیروگاه V8 5.4 لیتری مجهز به سوپرشارژر مرسدس است که شتاب صفر تا 100 زیر 3.5 ثانیه و حداکثر سرعت 350 کیلومتر در ساعت به آن می دهد.
5. Mercedes- Benz SSK (1928- 1932)
SSK را باید اولین خودرو به واقع اسپرت مرسدس بنز معرفی کرد که البته تعجبی هم ندارد چرا که توسط شخص فردیناند پورشه طراحی شده است. این ساخته مرسدس که برپایه اتاق کوچک تر شده رودستر S توسعه یافت و سریع تر و چالاک تر بود، از موتور 6 سیلندر 7.0 لیتری بسیار حجیمی نیرو می گرفت که متصل به سوپرشارژر و بسته به تنظیمات مختص هر نمونه تولیدی، بین 200 تا 300 اسب بخار قدرت داشت. این حجم قدرت، برای سال 1928، شگفت انگیز بود و همین، موفقیت های پی در پی در مسابقات اتومبیلرانی را برای SSK به همراه داشت. شگفت انگیزتر، توان تولید بیشینه گشتاوری فراتر از 678 نیوتن متر توسط این پیشرانه بود.
4. Mercedes- Benz 500E (1991- 1994)
بسیاری 500E را حد نهایی یک سدان اسپرت ساخت مرسدس بنز می دانند. این مدل که بر پایه سدان میدسایز مرسدس توسعه یافته، دارای محورهای پهن تری در جلو و عقب بوده، سوار بر یک فنربندی تقویت شده، از ترمزهای قدرتمندتری در چهار گوشه خود بهره می برد. نیروبخش آن نیز یکV8 5.0 لیتری بنزینی است که با 322 اسب بخار قدرت، توان تولید حداکثر گشتاوری معادل 480 نیوتن متر را دارد.
اما آنچه که 500E را به واقع از دیگر ساخته های اواخر هزاره دوم مرسدس متمایز می ساخت، کیفیت ساخت آن بود. این محصول با همکاری مرسدس بنز و پورشه توسعه یافت و فرآیند تولید آن نیز توسط پورشه، آن هم به صورت دست ساز در فاصله سال های 1991 تا 1994 صورت گرفت. البته 500E تنها سریع نبود و در هیبت یک سدان لوکس، مجهز به تمامی فناوری ها و امکانات روز عصر خود نیز بود.
3. Benz Patent- Motorwagen (1886)
این نه فقط یکی از مهم ترین خودروها در شجره نامه مرسدس بنز، بلکه یکی از مهم ترین خودروهای تاریخ است. بسیاری از صاحب نظران، این خودرو را که برای اولین بار سال 1886 معرفی شد، اولین اتومبیل حقیقی ساخت بشر می دانند. خودرو سه چرخ کارل بنز از موتور 1 لیتری تک سیلندری نیرو می گرفت که در قسمت عقب آن تعبیه شده بود و با دوسوم اسب بخار قدرت، محرک یکی از چرخ های عقب بود. کارل بنز در گذر سال ها به اصلاح و ارتقای این ایده خود ادامه داد و در نهایت، آن را به نقطه آغاز خودروساز موفقی که امروز با نشان ستاره سه پر شناخته می شود، تبدیل کرد.
2.Mercedes- Benz CLK GTR (1998- 1999)
در آغازین روزهای سری رقابت های اتومبیلرانی خودروهای اسپرت موسوم به FIA GT، خودروسازان برای شرکت در بالاترین کلاس رقابت ها یعنی GT1 مجبور بودند خودرویی مجاز برای تردد در شهر و جاده بر پایه مدل مسابقه ای خود ارائه دهند و این، خلق ابرخوردوهای تولید محدود ویرانگری هم چون CLK GTR در اواخر دهه 1990 میلادی را رقم زد.
آ ام گ، بازوی اسپرتی ساز مرسدس، تنها 26 دستگاه CLK GTR مجاز برای تردد در شهر و جاده ساخت که شامل چند نمونه روباز نیز می شود. با وجود پیشوند CLK، این هیولای شهر و جاده غیر از یک سری جزییات طراحی، وجه اشتراکی با CLKهای کوپه عادی نداشت. نیروبخش آن نیز یک V12 6.9 لیتری 604 اسبی بود که توان تولید بیشینه گشتاوری معادل 776 نیوتن متر را داشت. CLK GTR ابرخودرویی کاملا آماده رِیس بود و امکانات رفاهی آنچنانی در خود نداشت. ارزش مادی این ابرخودرو که در زمان تولید نیز بسیار گران قیمت بود، هر روز بیشتر و بیشتر می شود به حدی که سال گذشته، یک نمونه با برچسب قیمت 2.7میلیون دلاری در آلمان به فروش گذاشته شد.
1. Mercedes- Benz 300 SL (1954- 1963)
برای هر خودروساز، نمادی وجود دارد و به سادگی می توان گفت 300 SL نماد حقیقی یک مرسدس بنز است. این خودرو اسپرت کلاسیک که در اتاق های کوپه و رودستر در فاصله سال های 1954 تا 1963 به تولید رسید، به نوعی، الهام بخش هر سه ابرخودرو هزاره سوم مرسدس بنز یعنی SLS AMG، SLR McLaren و AMG GT بوده است.
300 SL یک پکیج کامل بود، مخصوصا از منظر طراحی. در واقع، بدون اغراق این ساخته مرسدس بنز از هر زاویه دلفریب است و درهای گالوینگ نیز به این افسون بصری می افزایند. اما مهم تر این است که سال 1954، 300 SL یکی از سریع ترین خودروهای دنیا نیز بود
212 اسب بخار قدرت پیشرانه 6 سیلندر 3.0 لیتری مرسدس، توان دستیابی به بیشینه سرعت 259 کیلومتر در ساعت را به این کوپه 1,089 کیلوگرمی می داد. در ضمن، طراحی کاملا عملکردمحور تمامی اجزا لقب خودرو مسابقه ای خیابان ها را به 300 SL داده بود.
دیدگاه ها :