پیشکسوت رسانهای استان تهران در نشست هماندیشی «نقش مدیریت شهری و رسانهها در توسعه و آینده گردشگری پیشوا با رویکرد پیشوای ۱۴۰۰» به نمایندگی از جامعه خبری جنوب این استان، خواستار توجه مسئولان به اهمیت رسانه در توسعه گردشگری شهرستان برای رونق این صنعت درآمدزا شد.
به گزارش راوی امروز، علیرضا مهدیزاده در این نشست که صبح سه شنبه اول آبان 1397 با حضور بزرگنیا مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، حجت الاسلام باقری امام جمعه، عباسی سرپرست فرمانداری، امیری شهردار، مهدیزاده رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر پیشوا، عدالتی معاون سازمان برنامه و بودجه استان تهران، کلانتری مدیرکل برنامهریزی جهاد دانشگاهی کشور و معاونین آموزشی و پژوهشی وی، فیضی رئیس پژوهشگاه جهاد دانشگاهی کشور و علاقهمندان توسعه گردشگری در محل مرکز علمی کاربردی شهرداری پیشوا برگزار شد، بیان داشت: رسانههای جمعی، اصلیترین نقش را در توسعه صنعت گردشگری و شناساندن و معرفی جاذبههای گردشگری بر عهده دارنـد و به این ترتیب بهخوبی میتوانند زمینهای مناسب بـرای اجـرا و تکمیـل طرحهای گردشگری فراهم کنند.
مدیرمسئول روزنامه «نبض امروز» افزود: امروزه مهمترین وظیفه رسانهها، انگاره سازی و ایجاد تصاویر ذهنی از واقعیات و حتی غیر واقعیات است؛ به احتمال زیاد، هیچکـس تعطیلات خود را برای سفر به منطقهای که به آنجا نگرش منفی دارد، صـرف نمیکند و در مقابل، انتظار میرود شخص به منطقهای سفر کند که به آن علاقه خاصی دارد.
وی اضافه کرد: آگاهی از تمام زوایای ویژگیهای یک منطقه گردشگری مانند طبیعت، فرهنگ و جامعـه، ممکـن است منجر به شکلگیری نگرش مثبت یا منفی در مورد آن منطقه شود و تصورات مثبت از آن، سرانجام میتواند به مسافرت و دیدن آن منطقه بینجامد.
مهدیزاده تأکید کرد: رسانههای جمعی به واسطه قابلیتها و کارکردهایی چـون اطلاع رسانی، آموزش، سرگرم سازی، اقناع، تبلیغ، بسیج عمومی و فرهنگسازی، میتوانند نقش بی بدیلی در صنعت گردشگری ایفا کنند.
وی گفت: این روزها، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، توییتر و سایر پلتفرمهای رسانه اجتماعی (هر نرمافزار یا سختافزاری که برای میزبانی یک اپلیکیشن یا سرویس مورد استفاده قرار میگیرد) به طور چشمگیری اهداف گردشگری و تجربیات خود را نسبت به گذشته تغییر دادهاند. در حالی که بیلبوردهای دیجیتال (مجلهای با دو صفحه صیقلی) در معرض دید قرار میگیرد و آگهیهای تلویزیونی پر زرق و برق همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه میدهند، اما این فرایند به شدت تحت تأثیر مخاطبانی است که عکسها و پُست تجارب واقعی خود از سفرهایشان را در رسانههای اجتماعی قرار میدهند.
لزوم مناسبسازی ظرفیتها توسط مسئولان گردشگری
این پیشکسوت رسانه استان تهران با تأکید بر لزوم مناسبسازی ظرفیتها توسط مسئولان گردشگری، یکی از نکات مهم در مورد جذب گردشگران را امر بازاریابی و تبلیغات دانست و عنوان کرد: ما باید ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی شهرستان خودمان را ابتدا به مردم سایر شهرستانها و استانهای کشور و بعد به کشورهای دیگر معرفی کنیم و برای این کار باید ویژگیهای گردشگران تحلیل شود تا بفهمیم این افراد با چه انگیزههایی به کشور ما میآیند.
وی افزود: رسانهها در این امر، نقشی چندوجهی دارند؛ یکی اینکه در کار جذب گردشگران به شهرستان مبادرت ورزند. این کار از راه معرفی ظرفیتها و جاذبههای گردشگری کشور به خارجیها انجام میشود؛ دوم اینکه به صاحبان حرفه گردشگری در مورد خواستهها و نیازهای گردشگران اطلاعرسانی کنند که با این کار، نقاط ضعف و قوت ظرفیتهای گردشگری نیز مشخص میشود. رسانهها میتوانند به مسئولان گردشگری نیز گوشزد کنند تا ظرفیتهای خود را متناسب سازند.
مهدیزاده تصریح کرد: برای مثال در بحث حمل و نقل، رسانهها میتوانند خواستههای گردشگران و همچنین نارضایتیهای آنان را منتقل کنند، در بحث موزهها و شناسایی جاذبههای گردشگری یک شهر فعال باشند که ظرفیت بیشتر یا کمتری در جذب خارجیها و داخلیها داشته باشد و…
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در گردشگری از آن غافل شدهایم بحث مناسبتها و مراسمهایی است که در منطقه داریم. برای مثال نوروز، چهارشنبه سوری، شب یلدا و … میتواند برای گردشگران خارجی جذابیت زیادی داشته باشد. در مورد مراسمهای مذهبی هم میتوان از دهه محرم و به خصوص مراسم 500 ساله «بنیاسدی» نام برد که میتواند ظرفیت بالایی در جذب گردشگر داشته باشد.
مدیرمسئول پایگاه اطلاعرسانی «راوی امروز» ادامه داد: رسانهها میتوانند بسیاری از ناممکنها را ممکن کنند و زمینه ساز اتفاقاتی مهم و غیر قابل تصور در عرصههای مختلف اجتماعی حتی هزاران کیلومتر دورتر از خود باشند. از این رو هرچه به عمق نفوذ رسانههای مختلف بهخصوص رسانههای تصویری در زندگی امروزی خودمان فکر کنیم شاید به نتایج غیر قابل باوری برسیم که اهمیت توجه به آنها را برایمان دو چندان میکند.
لزوم توجه به سفرنامه نویسی
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از قدیم الایام بودهاند کسانی که به سرزمینهای مختلف سفر کرده و آنچه را دیده و شنیدهاند، پس از سفر به نگارش در آوردهاند و خاطرات و برداشتها و ویژگیهای فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، تاریخی، هنری سرزمینهایی را که در آن به گشت وگذار پرداختهاند، در قالب سفرنامه به رشته تحریر درآوردهاند و همین اثر باعث رونق هر چه بیشتر گردشگری در آن مکانهای یاد شده گردیده ولی متاسفانه سالهاست که چنین سفرنامههایی نوشته نشده و یا اگر بوده، بسیار محدود بوده، در حالی که دست اندرکاران گردشگری اگر چه برای مکانهای مختلف، ویژه نامههایی تهیه نموده و در دسترس گردشگران قرار دادهاند ولی آن، هم کافی نیست و هم از آنجا که جنبه تبلیغی و دولتی دارد، تاثیری بسیار اندک داشته است.
مهدیزاده افزود: اگر زمینهای را فراهم نمایند که مسابقات سفرنامه نویسی برگزار شود و حتی هنرمندان و قلم به دستان با ذوقی را به این مکانها اعزام کنند تا سفرنامه تهیه کنند و سفرنامهها را در امور چاپ و تکثیر و توزیع آن حمایت نمایند، چون سفرنامه تبلیغ مستقیم محسوب نمیشود و از نگاه یک گردشگر است، جاذبه آن چندین برابر خواهد بود و این میتواند یکی از راههای جذب گردشگران و رونق توریسم، مورد استفاده قرار گیرد.
لزوم تربیت نویسندگان و منتقدان گردشگری
وی در بخش پایانی سخنانش بیان داشت: تربیت نویسندگان و منتقدانی چیرهدست با دانش تجربی بالا در هر کدام از حوزههای زیر مجموعه گردشگری اعم از غذا و رستوران، هتلینگ و پذیرایی، گردشگری تفریحی و هیجانی، گردشگری طبیعی، گردشگری نجوم، گردشگری مجازی، گردشگری مذهبی و… یک نیاز مهم صنعت گردشگری است، چراکه با تربیت چنین افرادی، مخاطبان نیز به موازات این روند تربیت میشوند و از نویسندگان و منتقدان مورد تأیید خود تأثیر میپذیرند.
این پیشکسوت رسانه استان تهران اضافه کرد: در این روند با شکل گیری نشریات تخصصی یا بخشهای تخصصی مرتبط با گردشگری در نشریات موجود، سلیقه و نگاه مخاطب تربیت خواهد شد ولی متأسفانه هیچگاه چنین نگاهی وجود نداشته تا روزنامه نگاران و نویسندگان بتوانند در این زمینه فعالیت مستمری داشته باشند؛ هرچند گاهی دیده میشود که در نشریاتی محدود این نگاه دنبال شده اما به اقبال عمومی رساندن آن، نیازمند حمایت از اصحاب رسانه در بزنگاههای مختلف است.
دیدگاه ها :