خانه » استان‌ها » یک پنجم از مساحت شهر اسلامشهر را بافت فرسوده تشکیل می دهد
  • دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳ - 2025 6 January

استان‌ها // 15 ژانویه 2018  ,  10:13  // کد خبر : 13427
رییس شورای شهر اسلامشهر: یک پنجم از مساحت شهر اسلامشهر را بافت فرسوده تشکیل می دهد

رییس شورای شهر اسلامشهر با بیان این که یک پنجم از مساحت شهر اسلامشهر را بافت فرسوده تشکیل می دهد، گفت: نوسازی و بهسازی بافت فرسوده بدون بهره گیری از بخش خصوصی میسر نیست.

به گزارش راوی امروز، علیرضا مهرپویان طارانی پیش از ظهر دوشنبه 25 دی 96 در مراسم معارفه «حسین طلا» به عنوان شهردار اسلامشهر طی سخنانی گفت: امروز آغاز دوره ای تازه از مدیریت شهری اسلامشهر را نظاره گر خواهیم بود، شهری که در کنار همه پتانسیلهایی که در خود جای داده، دغدغه ها، کمبودها و مشکلات زیادی را نیز به دوش میکشد، که از آن جمله می توان به ترافیک، آلودگی هوا، کمبود سرانه ها، فقدان زیرساخت ها و … اشاره کرد.

وی سپس به  آلودگی هوا، به عنوان یکی از مشکلات اسلامشهر اشاره کرد و گفت: اسلامشهر میراث دار تعداد زیادی از مشکلات پایتخت است، آلودگی هوا نیز یکی از آن ها است، که بخش عمده آلودگی این منطقه را نیز به خود اختصاصی می دهد اما با این حال آلودگی هوای اسلامشهر نیز به خودی خود ناشی از فعالیت اندک معادن شن و ماسه و کارخانه های محدود آلاینده است اما همچنان خودروها رتبه اول آلایندگی این شهر را به خود اختصاص می دهند.

رییس شورای شهر اسلامشهر فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، وجود شمار زیاد خودروهای تک سرنشین در معابر اصلی و گلوگاه های شهر و از همه مهم تر، قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی ۲ شهرستان بزرگ و پرجمعیت دیگر در جنوب غرب استان تهران را به عنوان مهم ترین دلایل قرار گرفتن اسلامشهر در فهرست شهرهای آلوده استان تهران مورد اشاره قرار داد و گفت: ایجاد مترو، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه معابر، ۳ خواسته مهم اسلامشهری ها و چه بسا همه مردم شهرهای جنوب غرب استان تهران است که هر ۳ نیازمند حمایت های بالادستی و تخصیص اعتبار از منابع استانی و ملی است.

عبور ریل راه آهن از درون اسلامشهر شکاف اجتماعی در این شهر ایجاد کرده است

مهرپویان طارانی ادامه داد: مترو اسلامشهر به روایتی بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، که تنها ۲۲ میلیارد تومان در بودجه سنواتی کشور برای آن تخصیص داده شده است، اگر چه این اعتبار تنها یک صدم پول مورد نیاز برای مترو اسلامشهر است، اما به هر تقدیر اگر تخصیص یابد و به مدار اجرای پروژه وارد شود، می تواند، اثرگذار باشد ،به طور حتم جذب سرمایه گذار برای این موضوع یکی از مهم ترین سناریوهای مدنظر شورا و شهرداری در آینده خواهد بود.

وی گفت: مساله توسعه حمل و نقل عمومی نیز، با توجه به هزینه سنگین تهیه اتوبوس، نیازمند تخصیص تسهیلات ارزان قیمت یا یارانههای مناسب است، که اگر محقق نشود، قطعا توسعه و نوسازی این ناوگان به اتفاقی دور از ذهن تبدیل خواهد شد.

رییس شورای شهر اسلامشهر سپس جابه جایی ریل راه آهن از داخل شهر را به عنوان یکی دیگر از مطالبات مردم اسلامشهر معرفی کرد و اظهار داشت: سال ها است که عبور یکی از خطوط مهم ریل راه آهن کشور از دل اسلامشهر، پدیده ای به نام پشت خط ایجاد کرده است، که برای خانه های آنسوی خط راه آهن، یعنی خطر ناشی از وجود راه آهن، کاهش شدید ارزش املاک و ایجاد شکاف ملموس اجتماعی، به مراه داشته است.

وی گفت: مدت ها است پیگیری های جدی از سوی مسئولان شهرستان و نمایندگان مردم در مجلس و شورای اسلامی شهر برای انتقال این خط از داخل اسلامشهر انجام شده و حتی قانون نیز حمایت کننده این خواسته است اما به واسطه مواضع مسئولان راه آهن و وزارت راه و شهرسازی ، تحقق این مطالبه عمومی همچنان نیازمند انعطاف در دیدگاه های مسئولان کلان است.

رییس شورای شهر اسلامشهر افزود: به تازگی عملیات چهار خطه کردن راه آهن شهری یا تراموای پرند در کنار راه آهن قدیمی اسلامشهر و همچنین توسعه بارانداز و بندر خشک اسلامشهر به دغدغهای جدی تر برای ساکنان این شهر تبدیل شده که به نظر میرسد در صورت تکمیل، می تواند انتقال خطوط راه آهن به خارج از شهر را شبیه رویایی دست نیافتنی کند، انتقال خط راه آهن یعنی ایجاد ارزش افزوده برای املاک راه آهن و در نقطه مقابل افزایش امنیت برای ساکنان حریم این محور، بهبود وضعیت اجتماعی، حذف شکاف اجتماعی محله های منتهی به خط راه آهن و فراهم شدن مقدمات مورد نیاز برای تکمیل کمربندی شمالی شهر است.

ثبت روزانه ۲ میلیون تردد در اسلامشهر

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به  بحران ترافیک و مساله میدان «نماز» اشاره کرد و گفت: میدان نماز مدتها است به گلوگاهی صعب و دردسرساز برای مردم اسلامشهر تبدیل شده و حالا ترافیک سنگین آن قابلیت رقابت با بزرگراه های تهران را دارد، این نقطه مانند قیفی عمل می کند، که از یک سو بار سنگین ترافیک اتوبان آیت الله سعیدی تهران را می پذیرد و از سوی دیگر به عنوان مرکز ثقل حمل و نقل شهری برای ۱۳ شهر واقع شده در جنوب غرب استان تهران روزانه بیش از ۲ میلیون تردد را به خود می بیند.

مهرپویان طارانی ادامه داد: تاکنون طرح های بسیاری برای رفع این معضل مطرح شده است که تقاطع غیرهمسطح و طرحهای تکمیلی آن به عنوان یکی از این طرح ها بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
اگر اعتبارات استانی تنها ۵۰ درصد از اعتبار مورد نیاز این پروژه را تشکیل بدهد، می توان امید داشت که در کمتر از دو سال بحران ترافیکی میدان نماز حل شود در غیر اینصورت باید منتظر اهتمام مدیریت شهری برای حل این گره باشیم.

کمبود سرانه های شهری

وی سپس توسعه نامتوازن و کمبود سرانه های شهری در اسلامشهر را مورد اشاره قرار داد و گفت:  اسلامشهر در سه دهه اخیر از شهری اقماری به یک کلان شهر با جمعیتی رو به رشد تبدیل شده اما متاسفانه سرانه های مورد نیاز این شهر به تناسب جمعیت آن رشد نکرده است، مقایسه سرانه های ورزشی، فرهنگی، آموزشی و درمانی این شهر با استانداردها، این واقعیت را به دست میدهد که هنوز نیازمند اقداماتی جهادی برای رفع این کمبودها هستیم.

مهرپویان طارانی گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر به عنوان نهادهای مردمی و عمومی باید در این راستا گام بردارند که نمونه بارز آن همین چند روز اخیر به همت نمایندگان مردم در شورای شهر شکل گرفت و زمینی برای ساخت مرکز درمانی و بهداشتی در اختیار نیکوکاران قرار گرفت. اما مادامی که همه دستگاهها به میدان نیایند و در جذب اعتبارات ملی و استانی موفق نباشیم ، چرخه تأمین این سرانه ها با دست اندازهای پی در پی مواجه خواهد شد.

یک پنجم از مساحت شهر اسلامشهر را  بافت های فرسوده تشکیل می دهد

منتخب مردم در پنجمین دوره شورای شهر اسلامشهر مساله بافت های فرسوده این شهر را نیز مهم توصیف کرد و گفت: درست است که زلزله اخیر غرب کشور و استان های تهران و البرز، چراغ های هشدار را روشن کرد اما از سال ها قبل چراغ هشدار برای بافت های فرسوده اسلامشهر توسط کارشناسان و نمایندگان مردم در شورای شهر روشن شده بود.

وی به مهر گفت: براساس آمارهای غیررسمی، نزدیک به یک پنجم از مساحت شهراسلامشهر را  بافت های فرسوده تشکیل میدهند که در لکه هایی پراکنده، جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده اند، نوسازی و بهسازی این بافت ها، بدون بهره مندی از سرمایه گذاری بخش خصوصی میسر نخواهد بود، نمایندگان مردم در شورای شهر بارها تسهیلاتی مناسب و تشویق کننده برای توجه شهروندان به نوسازی خانه های شهر تصویب و ابلاغ کرده اند اما اگر بتوان برای رفع این دغدغه، سرمایه گذار جذب کرد، حتما با سرعت بیشتری می شود شهر را به سمت امنیت در حوزه مسکن سوق داد.

رییس شورای شهر اسلامشهر آغوش باز برای سرمایه گذاری در این شهر را مورد اشاره قرار داد و افزود: سالها است که می گوییم و می شنوید که آغوش ما برای سرمایه گذاران باز است اما واقعیت را نمی توان کتمان کرد که هنوز سرعت گیرهای جدی در داخل شهرستان، به ویژه در شورا و مدیریت شهری وجود دارد که از جذابیت سرمایه گذاری در این شهرمی کاهد . نگرش های غلط، درگیر کردن نگاه های شخصی و سلیقه ای، مشکلات قانونی در مسیر کار و برخی معضلات دیگر وجود دارد که هنوز شرایط کامل برای جذب سرمایه گذاران فراهم نمی کند.



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار