بیش از 250 نفر از دارندگان پیکان های مدل دهه 40 و 50 در ورامین گردهم جمع شدند تا عشق وعلاقه مفرط خود را به دیگران نشان دهند.
برخی ها ی شان حتی اجازه نمی دادند کسی نزدیک خودروی شان شود اما بعضی دیگر امکانی فراهم کردند تا بازدیدکنندگان با پیکان شان عکس یادگاری بیاندازند.
حسابی پیکان ها را برق انداخته بودند. تعدادی از مالکان این خودروهادر گذشته با پرداخت بین 2 تا 4 میلیون تومان صاحب ماشین شده بودند اما اکنون با اضافه کردن بیش از 60 میلیون تومان وسیله و ابزار جدید ، خودرو را از این رو به آن رو کرده بودند.
با هیچ چیزی عوضش نمی کردند . برخی ها پیشنهاد فروش 2 میلیارد ریالی را هم رد کردند و می گفتند اگر پیکان را از آنها بگیرند نمی توانند زنده بمانند.
انگاری نبض شان به صدای موتور وصل بود.
در بخشی از این مراسم برای تولد 50 سالگی پیکان سنگ تمام گذاشتند هم نورافشانی و هم خود را تخلیه هیجانی کردندحسابی .
به هر حال گردهمایی پیکان های قدیمی ( نه فرسوده ) سراسر کشور خاطره پیکان سواری برای خانواده های زیادی از ایرانیان را زنده کرد.
پیکان گذشته از استفادهکنندگان معمولی، همیشه علاقهمندان خاص خودش را هم داشته است. علاقهمندانی که با توقف تولید خودروی پیکان، بیشتر خودشان را نشان دادند. کسانی که خود را پیکان باز یا عشقبازِ پیکان مینامند و علاقهمندیشان اسپرتکردن پیکان و حتی کروک و سانروف کردن این خودرو است و در بازارهای اینترنتی آن را با قیمتهای عجیب و غریب رد و بدل میکنند.
پیکان آشناترین خودرو برای ما ایرانیهاست؛ خودرویی که شاید امروز دیگر تحویلش نگیریم، اما کم نیستند ایرانیهایی که روزی آرزوی خریدن پیکان داشتند و بسیاری هم ماشیندار شدن را با این خودرو تجربه کردهاند.
اردیبهشت سال 1384 با امضای معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست و اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع، آخرین پیکان به موزه رفت.
پیکان اولین خودروی ایرانی است، خودرویی که طراحی آن از روی خودروی «هیلمن هانتر» مدل 1966 برداشته شد و ساخت آن در سال 1346 با همکاری شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو) و گروه صنعتی روتس (Group Rootes) انگلستان، در ایران شروع شد.
برادران خیامی با خرید زمینی در کرج، شرکت ایران ناسیونال را راهاندازی کردند و با هدف «ساخت خودروی ایرانی به دست کارگر ایرانی» تولید اولین خودروی ایرانی «پیکان» را شروع کردند. در آغاز، بخشی از قطعات مونتاژی بود، اما بعد تلاش شد تا بیشتر قطعات در داخل کشور ساخته شود تا پیکان به خودرویی وطنی بدل شود.
منبع: صداوسیما
دیدگاه ها :