به گزارش راوی امروز، تیرماه، تهران میزبان تعدادی از بازی سازان مشهور شرکت های نامدار صنعت بازی بود. این اولین حضور رسمی بازی سازان بین المللی در کشورمان محسوب می شد که در اولین دوره نمایشگاه TG (Tehran Game Convention) حاضر شده بودند. این نمایشگاه با حمایت «گیمز کانکشن» فرانسه برگزار شد و بدین ترتیب، تهران هم صاحب یک همایش بین المللی صنعت بازی شد. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم تا با تعدادی از مهم ترین همایش های صنعت بازی که به صورت سالانه در اقصی نقاط جهان برگزار می شوند، بیشتر آشنا شویم.
Paris Games Week
محل برگزاری: پاریس/ فرانسه
نمایشگاه بازی پاریس یکی دیگر از همایش های صنعت بازی در قاره اروپاست که از سال 2010، هر ساله برگزار می شود. هدف مسئولان برگزاری این نمایشگاه، تبدیل کردن آن به بزرگترین همایش گیم قاره اروپاست و به همین دلیل طی شش سال گذشته، هر سال شاهد افزایش بازدیدکنندگان و شرکت های حاضر در همایش بازی پاریس بودیم. به مانند گیمزکام، سازندگان در این نمایشگاه می توانند غرفه های خود را برای بازدید عمومی و تست عناوین جدید دایر کنند. همچنین طی سه سال گذشته، همایش پاریس میزبان شرکت هایی است که قصد برگزاری مسابقات بازی های آنلاین و شبکه را دارند.
سونی در دو سال گذشته با شرکت در این نمایشگاه و برگزاری کنفرانس در هفته گیم پاریس، کمک شایانی به مشهورتر شدن این نمایشگاه کرده و انتظار می رود این شرکت ژاپنی، امسال هم با برگزاری کنفرانس، تعدادی از بازی های مشهور خود را برا مخاطبان به نمایش بگذارد. از جمله شرکت های مشهور حاضر در هفته گیم پاریس می توان به سونی، EA، یوبی سافت، مایکروسافت و Focus Home Interactive اشاره کرد.
Gamescom
محل برگزاری: کلن/ آلمان
با این که E3 مهم ترین نمایشگاه بازی جهان به حساب می آید اما این گیمز کام آلمان است که به عنوان بزرگ ترین نمایشگاه گیم دنیا خود را به مخاطبان معرفی کرده است، طوری که سال گذشته بیش از 345 هزار مخاطب از این همایش بازدید کردند و بیش از 6 هزار نفر روزنامه نگار نیز در این نمایشگاه حضور دارند. برخلاف E3 که بیشتر محل حضور سازندگان و ناشران مشهور است، در گیمزکام شاهد حضور بازی سازان مستقل هم هستیم. گیمزکام فرصتی استثنایی برای تمامی اهالی صنعت بازی به حساب می آید، به ویژه برای استودیوهای کوچک که فرصت دیدار با شرکت های بزرگ را دارند. این نمایشگاه نخستین بار در سال 2009 آغاز به کار کرد و هر دو شرکت سونی و مایکروسافت در آن دوره، کنفرانس هایی یک ساعته برگزار کردند.
مایکروساف از بازی انحصاری «فیبل 3» برای «ایکس باکس 360» پرده برداشت و سونی هم کنسول «PS3 slim» را معرفی کرد. نکته جالب این که همزمان با گیمزکام، همایش GDC اروپا هم در کلن برگزار می شود. علاوه بر GDC نزدیک به سه سال است که مسابقات جایزه بزرگ تعدادی از بازی های آنلاین از جمله DOTA، همزمان با گیمزکام برگزار می شود تا این نمایشگاه کم و بیش، ساختاری شبیه به جشنواره سینمایی کن داشته باشد. طی چند سال گذشته، سازندگان ایرانی هم این فرصت را داشتند که زیر پرچم بنیاد ملی بازی های رایانه ای، غرفه های خود را در نمایشگاه گیمزکام دایر کنند.
E3: Electronic Entertainment Expo
محل برگزاری: لس آنجلس/ آمریکا
«E3» مشهورترین نمایشگاه بازی دنیا است که سابقه اش به بیش از دو دهه می رسد. «E3» کارش را به عنوان زیرمجموعه CE3 آغاز کرد اما از سال 1995 به مجموعه ای مستقل تبدیل شد. حالا «E3» نه تنها مهم ترین نمایشگاه صنعت بازی است بلکه در فهرست یکی از مشهورترین نمایشگاه های تخصصی جهان قرار دارد.
«E3» از بخش های مختلفی همچون غرفه های مخصوص سازندگان مختلف، تست بازی های جدید و دیدارهای تجاری تشکیل شده اما قطعا مهم ترین بخش آن، کنفرانس های شرکت های مشهور بازی سازی است. کنفرانس هایی که عاشقان بازی می توانند آن را به صورت زنده مشاهده کنند. جالب است بدانید که گاهی اوقات تعداد بینندگان کنفرانس های «E3» از مرز 200 میلیون بازدید هم عبور می کند. برگزاری کنفرانس از همان سال 95 آغاز شد و در همان سال نخست، سونی با رونمایی از قیمت پلی استیشن، یکی از لحظات تاریخی صنعت بازی را به ثبت رساند.
طی دهه گذشته سونی و مایکروسافت مشتری ثابت کنفرانس ها بودند و چندسالی می شود که یوبی سافت و EA (در قالب همایش EA Play) نیز کنفرانس های مجزای خود را برگزار می کنند. تا چند سال پیش نمایشگاه «E3» بسیار تخصصی دنبال می شود و بازدیدکنندگان عادی آن نسبتا کم بودند اما در این مدت شاهد تغییرات فراوانی در ساختار «E3» بودیم، طوری که امسال بیش از 68 هزار نفر از آن بازدید کردند. اکثر سازندگان بزرگ در این نمایشگاه حاضر هستند و بخش های جدیدی از بازی های خود را به معرض نمایش می گذارند. «E3» طی 22 سال گذشته، همواره در مرکز همایش های لس آنجلس «LACC» برگزار می شد اما این امکان وجود دارد که با افزایش تعداد بازدیدکنندگان، محل برگزاری «E3» تغییر پیدا کند.
نکاتی جالب در مورد E3 2017
- امسال «E3» بیش از هر دوره ای میزبان دوستداران و اهالی صنعت بازی شد. از 68 هزار و 400نفری که به همایش امسال آمدند، 15 هزار نفر مخاطبان عادی بودند. این اولین باری بود که مخاطبان عادی می توانستند با تهیه بلبت وارد نمایشگاه شوند.
- مایکروسافت در کنفرانس اش برای اولین بار از ظاهر «اسکوپیو» رونمایی و اعلام کرد که این کنسول با نام «ایکس باکس وان ایکس» (Xbox One X) روانه بازار خواهدشد. این کنسول که نمونه بهبودیافته سخت افزاری ایکس باکس وان است با قیمت 500 دلار پاییز امسال در اختیار مخاطبان قرار خواهدگرفت.
- شرکت «الکترونیک آرتز» کنفرانس خود را در «هالیوود پالادیوم» برگزار کرد. عنوان پرسر و صداترین بازی این شرکت «A Way Out» بود که جوزف فرس آن را کارگردانی خواهدکرد. فرس فیلمساز 39 ساله سوئدی در سال 2005 و با ساخت فیلم ZOZO به شهرتی جهانی رسید. او پیش از «A Way Out»، بازی تحسین شده «Brothers: A Tale of Tow Sons» را ساخته بود.
- رابطه استودیوی «Turn 10» (زیرمجموعه مایکروسافت و سازنده سری بازی «فورز») با تولیدکنندگان خودرو در سطح بسیار خوبی قرار دارد. این مجموعه طی کنفرانس «E3» مایکروسافت از همکاری جدید با کمپانی «Porsche» خبر داد و حتی نمونه جدید «GT2 RS 911» را برای نخستین بار به نمایش گذاشت.
- کمپانی فرانسوی یوبی سافت، چندین عنوان از بهترین محصولات جدیدش را در کنفرانس معرفی کرد. «abbids Kingdom Battle+» یکی از ساخته های جدید یوبی سافت است که به صورت انحصاری برای کنسول نینتندو سوییچ عرضه می شود. «Skull & Bones» دیگر بازی جدید یوبی سافت بود که براساس نبردهای دریایی بازی Assassin’s Creed IV طراحی شده است.
- سونی پس از کنفرانس توفانی سال 2016، امسال نسبتا ضعیف ظاهر شد و به جز بازسازی «Shadow of the Colossus»، هیچ عنوان جدیدی را در کنفرانس «E3» خود معرفی نکرد. البته این شرکت ژاپنی عناوین انحصاری اش همچون نسخه جدید God of War, Spiderman و Days Gone را به نمایش گذاشت.نینتندو به سنت سال های گذشته کنفرانس از پیش ضبط شده ای را در طول «E3» پخش کرد، کنفرانسی که شامل چندین غافل گیری از جمله نسخه چهارم «متروید پرایم» و نسخه های جدید «یوشی» و «کربی» بود.
- اعضای آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا) در طول «E3» نشستی ویژه برگزار کردند و به براندون بک و مارک مریل، مدیران «پرایوت گیمز» جایزه دادند. این دو خالق بازی مشهور «League of Legends» هستند که مشهورترین بازی آنلاین جهان محسوب می شود و مسابقات فینال آن نزدیک به 40 میلیون بیننده دارد!
TGS: Tokyo Game Show
محل برگزاری: توکیو/ ژاپن
پس از «E3»، نمایشگاه بازی توکیو پرسابقه ترین همایش صنعت بازی محسوب می شود که ساختار منحصر به فرد خودش را دارد. این نمایشگاه که از سال 1996 هر ساله برگزار می شود، محلی برای نمایش جدیدترین محصولات شرکت های ژاپنی است. از سال 96 تا 2002، رسم بر این بود که TGS دو بار در سال برگزار می شد اما از آن هنگام تا به امروز و برای نزدیک تر شدن به استانداردهای جهانی، مسئولان TGS نمایشگاه را هر ساله در اوایل فصل پاییز برگزار می کنند. از جمله شرکت های مهم حاضر در این نمایشگاه، می توان به سونی اسکوئرانیکس، کپکام، نمکو بنداری و سگا اشاره کرد. این نمایشگاه هر سال میزبان بیش از 250 هزار مخاطب از سراسر دنیاست که برای مطلع شدن از آخرین تحولات صنعت بازی ژاپن به این کشور سفر می کنند.
«TGS»، 11 بخش مجزا دارد که از بین آن ها می توان به نمایش های بازی جدید، قرارهای تجاری، نمایش لوازم جانبی بازی و کنسول، بازی های ابزار هوشمند، تکنولوژی های نوین مرتبط با صنعت گیم و بخش بازی کودکان اشاره کرد. همچنین سه سال است که کپکام مسابقات انتخابی «Street Fighter» را در این نمایشگاه برگزار می کند. تنها مشکل TGS این است که بازی سازان ژاپنی، محصولات خود را تماما به زبان ژاپنی و بدون زیرنویس انگلیسی به نمایش می گذارند.
دیدگاه ها :