نقدنویس روزنامه «مملکت» درباره میزان پائین حمایت از حقوق مصرفکنندگان در کشورمان نوشته است.
نقدنویس روزنامه «مملکت» درباره میزان پائین حمایت از حقوق مصرفکنندگان در کشورمان نوشته است.
به گزارش راوی امروز، علیرضا مهدیزاده در نقدِ دوشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۰ روزنامه «مملکت» نوشت:
روز ۹ اسفندماه در تقویم با عنوان «روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان» نامگذاری شده است؛ مهمترین قانون برای این حمایت، ۱۵ مهرماه ۸۸ در مجلس و ۲۳ مهرماه ۸۸ در شورای نگهبان تصویب و ۲ آبان ماه ۸۸ به دولت دهم ابلاغ شد که شامل ۵ فصل و ۲۲ ماده شامل وظایف عرضهکنندگان کالا و خدمات، تشکیل انجمنهای حمایتی، نحوه رسیدگی به تخلفات و نیز جریمهها و مجازات عرضهکنندگان کالاها و خدمات معیوب است؛ «حقوق مصرفکننده» مجموعهای از اختیارها و امتیازهایی است که در قبال خرید کالا یا خدمات، از فروشنده دریافت میکند تا اگر اشکالی بروز کرد، عیب و نقصی معلوم شد، ضرر و زیانی احراز شد، کارآیی و ثمربخشی کالا یا خدمات وجود نداشت و یا نیاز به ایراد خسارت برای جبران ضرر بود، از این حقوق بهره ببرد.
«مصرف»، آخرین حلقه از فرآیند چرخه تولید، توزیع و بهرهبرداری است که مهمترین حق طبیعی مصرفکننده، برای برخورداری از کالا یا خدمات سالم، معادل ارزش پول پرداختشده است؛ حق انتخاب، اطلاعیابی، ایمنی، مشارکت در تدوین استانداردها، برخورداری از حمایت در قبال کالا و خدمات زیانآور، برخورداری از حمایت در برابر رویههای فریبکارانه، برخورداری از سلامتی ایمنی و دریافت کالا و خدمات سالم، برخورداری از اطلاعرسانی صحیح و کامل نسبت به کالا و خدمات مصرفی، حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار و حق لحاظ شدن تأمین نیازهای اساسی در تصمیمگیریها، جزو حقوق مهم مصرفکنندگان است.
هر مصرفکننده، سه حق ویژه دارد که عبارتاند از حق بهدستآوردن کالا و خدمات سالم و حق ایمنی بهواسطه وظیفه عرضهکنندگان برای تولید کالا و ارائه خدمات از مواد اولیه مرغوب و استاندارد؛ حق برخورداری از اطلاعات کامل شامل قیمت کالا، نام، نشانی، شماره تلفن و علامت تجاری تولیدکننده یا واردکننده، وزن، درجه و کیفیت، محل تولید، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، ترکیب ساخت، مواد اولیه و اجزای تشکیلدهنده، نوع رنگ، دستورالعملهای ضروری، خطرهای جانی و مشخصات فنی و استانداردها و درنهایت، حق ایجاد تشکیلات مستقل غیردولتی و برخورداری تشکیلات از حمایت دولت.
سه نهاد اصلی مرتبط با حقوق مصرفکنندگان در کشور نیز سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی هستند که در کنار این سه نهاد اصلی، مراجع متعدد بسیاری مانند شهرداریها، فرمانداریها، شرکتهای خدماتی آب، برق، گاز و مخابرات، وزارت صمت و بسیاری از نهادهای دیگر هستند که در حوزه تخصصی خودشان به شکایات مردم در آن حوزه رسیدگی میکنند.
در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان با تغییر و تحولات ایران در مسیر توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… لازم است تدابیری اتخاذ شود تا تولید و عرضهکنندگان کالاها، ضمن داشتن حس مسئولیت، از انگیزههای لازم و کافی برای ارتقای کیفیت کالاها با قیمت مناسب و نیز خدمات پس از فروش مناسب برخوردار باشند؛ نکته مهمی که رهبری نیز در ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، با عنوان «شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار» مدنظر داشته است.
«مصرف» مفهومی فرهنگی علاوه بر مفهوم حقوقی است که به فرهنگ، مدل زندگی و عادات مردم بستگی دارد پس باید تلاش شود تا بهترین فرهنگ مصرف در هر زمینهای الگوبرداری شود؛ از سوی دیگر، روند تثبیت و یکسانسازی قیمت کالاها و خدمات در کشورمان نامطلوب است و به همین دلیل، پیش از خرید کالا یا دریافت خدمت، باید تحقیقات لازم ازنظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش انجام شود.
در این میان، تصمیمهای مسئولان دولتی و مدیران بخش خصوصی میتواند تأثیرهای مثبت و منفی بر بازار داشته باشد، چون در فضای اقتصاد آشفته فعلی، تنها صدای مصرفکننده عمومی و ضعیف است که شنیده نمیشود؛ تلفیق کالاهای بارکددار در کنار رعایت قوانین توسط تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و فروشندگان، با انجام درست وظایف توسط واحدهای نظارتی، باعث عدم نوسان قیمت و عدم گرانفروشی در مجموعه بازار مصرفی مردم خواهد شد.
طبیعی است که در نظام حقوقی، مصرفکننده در مقابل تولیدکننده در موضع ضعف است و وظیفه قانون، حمایت از طرف ضعیف است؛ گرچه باید اعتراف کرد که در بسیاری موارد، نابرابری عرضهکننده و مصرفکننده، به دلیل ناآگاهی و نداشتن اطلاعات کافی راجع به کالاهای مصرفی از سوی مصرفکننده است.
سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان در سالهای اخیر، در زمینه عرضه کالاهایی با کیفیت نازل و قیمتهای سرسامآور که حتی از نمونههای درجهیک بینالمللی آن کالا نیز بالاتر است، به دلیل ممنوعیت واردات برخی کالاها و همچنین تحریمهای تحمیلی به کشور، چالش تأملبرانگیزی برای مردم شده است که فکری به حالش نمیشود؛ نکته مهم دیگر، عدم نظارت کافی بر تبلیغات خلاف واقع برخی تولیدکنندگان و ارائهدهندگان خدمات است که بهصراحت، فریب افکار عمومی است و نمونه آخر آن نیز اعلام عنوان بهترین خودروی دنیا برای «تیبا» توسط مدیرعامل کارخانه تولیدکننده بود که البته باعث مضحکه و تمسخر توسط مردم شد.
در پایان، باید به یک طنز تلخ نیز اشاره شود که سازمانی در زیرمجموعه وزارت صمت به نام «حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان» وجود دارد که جمع اضداد است، مثل این میماند که یک وکیل، هم مدافع قاتل باشد و هم خانواده مقتول؛ انجمن ملی غیردولتی «حمایت از حقوق مصرفکنندگان» نیز شیر بییال و دم و اِشکم است که هیچ بودجه و منبع درآمدی ندارد و باید مقابل دولت، اصناف، تولیدکنندگان(بخوانید تحت سلطه این سه بخش) و مردم، دست گدایی دراز کند تا از مصرفکنندگان حمایت کند، حمایتی که درمجموع دو بخش دولتی و غیردولتی، به عقیده اکثر مردم ایران، شعاری بیش نیست و در حدّ صفر است.
دیدگاه ها :