خانه » گوناگون » علائم سنگ صفرا
  • سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 2024 22 October

گوناگون // 1 می 2023  ,  13:13  // کد خبر : 74049
علائم سنگ صفرا

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل تشکیل سنگ کیسه صفرا، وجود میزان زیادی کلسترول در آن است بنابراین تحت کنترل قرار دادن کلسترول خون بسیار مهم است.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل تشکیل سنگ کیسه صفرا، وجود میزان زیادی کلسترول در آن است بنابراین تحت کنترل قرار دادن کلسترول خون بسیار مهم است.

به گزارش راوی امروز، حتما درباره اینکه برخی افراد به بیماری سنگ صفرا دچار شده‌اند، شنیده‌اید. اما این بیماری چیست و چه علائمی دارد؟ کیسه صفرا زیر کبد قرار دارد، این کیسه با ذخیره کردن مایع صفراوی که زرد مایل به سبز رنگ است به هضم غذا کمک می‌کند. حالا اگر سنگ کیسه صفرا به وجود بیاید باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل تشکیل سنگ کیسه صفرا، وجود میزان زیادی کلسترول در آن است بنابراین تحت کنترل قرار دادن کلسترول خون بسیار مهم است.

طبق تحقیقات ۸۰ درصد دلیل تشکیل سنگ صفرا کلسترول و ۲۰ درصد مابقی ممکن است به دلیل ترکیبات بیلی روبین و نمک‌های کلسیمی باشد.

علائمی که می تواند زنگ خطر داشتن سنگ صفرا را به صدا در بیاورد چیست؟

وجود درد در ناحیه فوقانی شکم یکی از علائم این بیماری است. این درد ممکن است با خوردن غذاهای سنگین و چرب آغاز شده و ساعت‌ها طول بکشد.

از دیگر علائم داشتن سنگ صفرا؛ حالت تهوع، استفراغ، ادرار با رنگ تیره، دل‌دردهای زیاد، مدفوع به رنگ خاک رس، اسهال، آروغ زدن و همچنین سوء هاضمه است.

نکته قابل توجه درباره احتمال ابتلا به این بیماری این است که افراد دارای کم خونی و فقر آهن باید بیشتر مراقبت کنند چرا که کمبود آهن و خون که با کمبود هموگلوبین قرمز خون به وجود می‌آید می‌تواند موجب تشکیل سنگ صفرا شود.

نحوه تشخیص بیماری سنگ صفرا چندان دشوار نیست، با یک آزمایش خون و چکاب، سنوگرافی شکمی، سی‌تی اسکن شکمی و یا اسکن رادیونوکلئید کیسه صفرا می‌توان این بیماری را تشخیص و برای درمان آن اقدام کرد.



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار