خانه » سیاسی و بین المللی » اردوغان یا داووداوغلو؛ کدام‌ یک در غرب پیروز خواهند شد؟
  • شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 27 July

سیاسی و بین المللی // 18 می 2016  ,  18:32  // کد خبر : 378
اردوغان یا داووداوغلو؛ کدام‌ یک در غرب پیروز خواهند شد؟

یک تحلیلگر جغرافیای سیاسی، درمقاله‌ای درباره تحولات سیاسی ترکیه نوشت: شانس داووداوغلو -نخست وزیر مستعفی این کشور برای جلب حمایت غرب بیشتر از اردوغان است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،  «مارتین برگر» تحلیلگر جغرافیای سیاسی، در تحلیلی که از وضعیت سیاسی ترکیه در پرتوی کناره‌گیری اخیر نخست وزیر ارائه داده است، به بررسی علل شانس موفقیت «احمد داووداوغلو» در غرب می‌پردازد. این درحالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه – که در صدد تمرکز حداکثری قدرت در دست خود است- در این تلاش ناکام خواهد ماند.

برگر، پیش از انتصاب نخست وزیر جدید ترکیه در کنگره حزب عدالت و توسعه که که قرار است ۲۲ می‌برگزار شود، به بررسی آینده فعالیت‌های سیاسی احمد داود اوغلو پرداخته است.

این تحلیلگر جغرافیای سیاسی در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی نیو استرن منتشر شد،‌ نوشت: «برای اولین بار در تاریخ ترکیه نخست وزیر نه به دلیل فروپاشی ائتلاف خود یا رای عدم اعتماد بلکه به دلیل اختلافات داخلی در حزب حاکم استعفا داده است».

وی این دو سیاستمدار را با یکدیگر مقایسه کرد: «بر خلاف اردوغان که در محله‌های فقیرنشین استانبول بزرگ شده و یاد گرفته است که با حیله‌گری و فریب به اهدافش برسد، داود اوغلو در خانواده‌ای تحصیلکرده متولد شده است. داووداوغلو در طول این سال‌ها در دانشکده روابط بین الملل دانشگاه مرمره مشغول به کار و استاد مدعو در دانشکده‌های نظامی ترکیه بوده است. او در سال ۲۰۰۳ به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار ترکیه معرفی شد.»

برگر  در تحلیل خود از تحولات سیاسی ترکیه اشاره کرد که داوود اوغلو روشنفکر‌تر از اردوغان است و شانس بیشتری برای جلب حمایت غرب دارد.»



دیدگاه ها :