خانه » اقتصاد و تجارت » ۱۱ نکته کارآمد برای توسعه کسب و کار اینترنتی که باید بدانید
  • دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - 2024 23 December

اقتصاد و تجارت // 6 اکتبر 2021  ,  14:00  // کد خبر : 63856
۱۱ نکته کارآمد برای توسعه کسب و کار اینترنتی که باید بدانید

با توجه به مجازی شدن اکثر کسب و کار‌ها در کشور، بهتر است برای پیشرفت فروشگاه اینترنتی خود از ترفند‌های سایت‌های موفق استفاد کنید.

با توجه به مجازی شدن اکثر کسب و کار‌ها در کشور، بهتر است برای پیشرفت فروشگاه اینترنتی خود از ترفند‌های سایت‌های موفق استفاد کنید.

به گزارش راوی امروز، با شیوع بیماری کرونا کسب و کار‌های مجازی قوت گرفتند و افراد زیادی هم به کار مجازی روی آورند، اما باید توجه داشت که راه اندازی یک تجارت الکترونیک هرگز آسان نیست.

به همین دلیل لیستی از ۱۱ نکته کارآمد برای توسعه تجارت الکترونیک را برای شما آماده کرده‎ایم.

۱. شخصی سازی در زمان واقعی

اگر می‌خواهید مشتریان را به دست آورید و نگه دارید، باید اطلاعات مربوط به محصولتان را بهتر از هر فروشنده دیگری بدانید و بتوانید به بهترین شکل آن را معرفی کنید. 

در واقع، در اولین مرحله شما باید بدانید که نیاز مشتری چیست و بر همان اساس، اطلاعات خود را اضافه کنید. در درجه دوم، باید بتوانید به بهترین شکل محصولتان را تبلیغ کنید. اگر این تبلیغات در فضای مجازی انجام می‌شود، بهتر است از طریق یک ویدئو این اتفاق بیفتد، اگر هم به شکل حضوی تبلیغ می‌کنید، حتما با مشتری ارتباط بگیرید و مشکل او را بپرسید. در این شرایط بهتر می‌توانید به آن فرد با توجه به مشکلاتش اطلاعات بدهید و محصولتان را تبلیغ کنید.

همچنین سعی کنید در سایت خود از اطلاعات مرتبط استفاده کنید. تقریبا سه چهارم (۷۴ درصد) از مصرف کنندگان آنلاین، از وب سایت‌هایی که محتوایشان (به عنوان مثال تبلیغات و پیشنهادات) به علایق آن‌ها ربطی ندارد، عصبانی می‌شوند.

۲. مراقب اقلام کم فروش باشید

برخی محصولات فاسدشدنی هستند یا به صورت فصلی به فروش می‌رسند که باید در فروش آن‌ها دقت کنید.

در شرایطی که اجناس شما به فروش نرفت، حتما در سایت خود اعلام تخفیف کنید، در غیر این صورت همین سود جزئی را هم از دست خواهید داد. 

۳. ارتباط وب سایت تجارت الکترونیک خود را با موبایل دوستانه تر کنید

اگر می‌خواهید فروش اینترنتی شما بیشتر شود، حتما باید دسترسی وب سایتی که می‌سازید، برای تلفن همراه آسان باشد. طبق یک نظرسنجی گوگل، ۶۱ درصد از مصرف کنندگان اعلام کرده اند که اگر سایتی برای موبایل مناسب نباشد، آن را ترک خواهند کرد.

در اینجا چند نکته قابل توجه است:

  • سایت خود را ریسپانسیو کنید (ریسپانسیو روشی برای طراحی وب سایت است که باعث می‌شود، صفحات وب در انواع دستگاه‌ها و اندازه‌های مختلف صفحه نمایش، به خوبی ارائه شوند).
  • اطمینان حاصل کنید که سایت شما به سرعت بارگیری می‌شود.
  • نسخه تلفن همراه سایت خود را بهینه کرده و جستجوی سایت را بروز رسانی کنید.
  • فرآیند تسویه حساب را ساده کنید.

۴. افزودن چت زنده

با استفاده از چت زنده، مشتریان می‌توانند قبل از تصمیم گیری در مورد خرید، سوالات خود را مطرح یا نگرانی خود را بیان کنند، بنابراین باعث ارتباط بهتر شما با مشتری شده و یک تجربه خرید عالی برای نام تجاری شما ایجاد می‌کند.

طبق یک نظر سنجی،  ۷۹ درصد افراد گفته اند که ایجاد چت زنده  را ترجیح می‌دهند؛ زیرا، سریع‌تر به سوالات آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

۵. برای تبدیل کاربران از پیشنهادات opt-in (پنجره‌های بازشو) استفاده کنید

اگر می‌خواهید نرخ تبدیل خود را ارتقا دهید (یعنی تبدیل بازدید‌کنندگان سایت به مشتری)، از پتانسیل پیشنهادات انتخابی غافل نشوید. پنجره‌های بازشو، بازدیدکنندگان را تشویق می‌کنند تا وارد سایت شما شوند. این کار باعث می‌شود، بازدید سایت شما بالا برود و فروش شما نیز افزایش پیدا کند.

۶. خدمت ارسال رایگان را ارائه دهید

حتما به مشتریان خود گزینه ارسال رایگان را پیشنهاد دهید. در این شرایط، افراد زیادی به خرید از سایت شما ترغیب می‌شوند.

در یک نظرسنجی، ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان اظهار کرده اند، نظر بهتری در مورد مارک‌های ارائه دهنده خدمت ارسال رایگان دارند و ۸۴ درصد بیشتر احتمال دارد که در سایت‌هایی با این سرویس خرید کنند.

۷.  ترک سبد خرید را کاهش دهید

طبق آمار موسسه بایمرد (Baymard)، متوسط نرخ رها کردن سبد خرید ۶۹.۵۷ درصد است. تعداد زیادی از مشتریان بالقوه، محصولات را به سبد خرید اضافه می‌کنند، اما قبل از تکمیل فرآیند تسویه حساب، آن را حذف می‌کنند.

چند راه حل برای کاهش این اتفاق وجود دارد:

  • ارسال ایمیل‌های ترک سبد خرید.
  • با نشان دادن گواهینامه معتبر SSL و نماد‌های اعتماد، اطمینان مشتریان را در فرآیند افزایش دهید.
  • تضمین مطابقت قیمت.
  • گزینه پرداخت مهمان را ارائه دهید.

۸. نظرات مشتریان را ارتقا دهید و اعتماد ایجاد کنید

رسانه‌های اجتماعی بُعد جدیدی به زندگی مردم بخشیده‌اند؛ مثلا، برای خرید یک تلفن هوشمند جدید یا تلاش برای یافتن رستوران، اولین جایی که مردم به آن مراجعه می‌کنند، اینترنت است.

بازخورد مشتری می‌تواند فروش شما را بالا ببرد یا شکست دهد. نظرات مثبت از مشتریان به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتریان بالقوه را جلب کنید.

بررسی‌های منفی به شما کمک می‌کند تا تجربه کسب کنید و اطلاعات حیاتی را در مورد موضوعاتی که باید در کسب و کار شما حل شود، ارائه دهید. توصیفات و نظرات مشتریان حتی بیشتر از نسخه فروش موثر است، پس حتما حواستان به نظرات مشتریان باشد.

۹. بازاریابی ایمیلی ایجاد کنید

اتوماسیون برای تقویت بازاریابی ایمیلی شما ضروری است. استفاده از محرک‌های از پیش تعیین شده به شما این امکان را می‌دهد تا پیام‌های بسیار مرتبط و به موقع را بدون وقفه ارسال کنید و مشترکان خود را خوشحال کنید. به عنوان مثال، اگر مشتری سبد خرید خود را رها کند، یک ایمیل می‌تواند او را تشویق کند که دوباره به سایت مراجعه کرده و تراکنش را انجام دهد.

ارسال دستی ایمیل‌ها فوق العاده زمان بر است، برای همین بهتر است از طریق ایمیل پیام‌های خودکار ارسال کنید. اینگونه مخاطب نیز با شما ارتباط بیشتری می‌گیرد.

۱۰. به مشتریان وفادار خود پاداش دهید

احتمال فروش به مشتریان جدید، ۵ تا ۲۰ درصد است که در مقایسه با شانس فروش به مشتریان فعلی، ۶۰ تا ۷۰ درصد یعنی بسیار کمتر است. به دست آوردن مشتریان جدید هزینه بیشتری نسبت به نگهداری مشتریان فعلی دارد.

بهتر است به مشتری های همیشگی خود پاداش بدهید، مثلا آن‌ها می‌توانند برای دریافت محصولات رایگان، کوپن‌های تخفیف یا ارسال رایگان استفاده کنند.

۱۱. نه محصولات نوآورانه، بلکه رویکردی نوآورانه

اکثر افرادی که می‌خواهند بر تجارت الکترونیک تأثیر بگذارند، سعی می‌کنند محصولات و خدمات نوآورانه‌ای را ارائه دهند، وقت و منابع زیادی را صرف آن می‌کنند، اما در آینده متوجه می‌شوند که محصولات یا خدمات مشابهی در بازار موجود است.

بهتر است تلاش خود را به ایده‌های بازاریابی نوآورانه اختصاص دهید. بزرگترین سایت‌های تجارت الکترونیک، مانند Amazon.com یا Ebay.com، محصولاتی را می‌فروشند که می‌توانید در فروشگاه‌های بزرگ پیدا کنید، این سایت‌های تجارت الکترونیک همین محصولات را به شیوه‌ای متفاوت به فروش می‌رسانند.

سخن پایانی؛ اداره یک تجارت الکترونیک هرگز آسان نخواهد بود، اما با استفاده از این نکات بازاریابی تجارت الکترونیک، می‌توانید به کسب و کار مجازی خود رونق ببخشید.



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار