بازار خودرو روزگار عجیبی را پشت سر میگذارد؛ همانطور که در یکی دو سال اخیر افسارگسیخته به ترکتازی خود در بازار ادامه میداد حالا با کمی کاهش سرعت نسبت به زمان صعودش، در حال کاهش قیمت است؛ آن هم با شرایطی که بسیار جالب توجه و شاید کمی هم برای خودروسازان خطرناک است.
بازار خودرو روزگار عجیبی را پشت سر میگذارد؛ همانطور که در یکی دو سال اخیر افسارگسیخته به ترکتازی خود در بازار ادامه میداد حالا با کمی کاهش سرعت نسبت به زمان صعودش، در حال کاهش قیمت است؛ آن هم با شرایطی که بسیار جالب توجه و شاید کمی هم برای خودروسازان خطرناک است.
به گزارش راوی امروز، بازار خودرو روزگار عجیبی را پشت سر میگذارد؛ همانطور که در یکی دو سال اخیر افسارگسیخته به ترکتازی خود در بازار ادامه میداد حالا با کمی کاهش سرعت نسبت به زمان صعودش، در حال کاهش قیمت است؛ آن هم با شرایطی که بسیار جالب توجه و شاید کمی هم برای خودروسازان خطرناک است.
نظراتی که از قول فعالان بازار خودرو منتشر شده است، نشان میدهد روال کاهش قیمت خودرو که در هفتههای گذشته آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و کار را به جایی رسانده که برخی از ثبتنامکنندگان تصمیم گرفتهاند تا با دریافت وجه واریزی خود به جای دریافت خودرو در بازه زمانی که خودروساز اعلام کرده بود، از زیان بیشتر پیشگیری کنند. روند رو به کاهش قیمتها نشان میدهد سود چندانی در این انتظار، برای تحویل خودرو در راه نیست. حالا خودروسازان زمان واریز وجه را تمدید میکنند تا برندگان بتوانند برای واریز وجه تصمیم بگیرند.
حالا این خطر وجود دارد که تداوم این روند خودروسازان را متضرر کند چراکه با از بین رفتن جادوی ثبتنام، روند ورود نقدینگی به خودروسازان قطع خواهد شد.
خودرو چقدر ارزان شده است؟
به گفته نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، قیمت خودرو در هفته سوم آذر نسبت به هفته گذشته پنج تا 10 درصد ارزان شده است و این روال کاهش ادامه خواهد داشت و برخی، حتی از کاهش قیمت خودرو در بازار کمتر از قیمت مصوب خودروسازان خبر میدهند. به گفته کرمی، نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران، قیمت برخی مدل خودروها همانند دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲ با آزادسازی و خروج از شمول قیمتگذاری در بازار کاهش مییابد پس دیگر خودرو نقطهای جذاب برای سرمایهگذاران نخواهد بود.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با بررسی یک پیشنهاد گفته است: حداقل 10خودرو شامل دناپلاستوربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو 207پانوراما، چانگان، آریا، کی 132و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خارج میشود.
این خبر در کنار خبر ترخیص دو هزار و 800 خودرو معطل مانده در گمرک نشان میدهد گشایشهایی در حوزه خودرو در حال رخ دادن است و این یعنی ادامه کاهش قیمت و زیان دلالانی که روزی به طمع سود بیشتر خودروها را در پارکینگها دپو کردند. اما برگشتن ورق میتواند سبب کندی جریان ورود نقدینگی به صنعت خودرو شود.
ارزانترین خودرو 7 میلیون ارزان شد
نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو معتقد است: با آزادسازی قیمت برخی مدل خودروها، قیمت خودرو داخلی و مونتاژی ارزان میشود. ممکن است قیمت خودروهای نامبرده بین 10 تا 20 درصد دیگر ارزان شود. از روز شنبه تاکنون قیمت پراید هفت میلیون تومان ارزان شده است. هفته گذشته قیمت پراید 112 میلیون تومان بود اما قیمت این خودرو به 105 میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو 206 هم هفته گذشته 210 میلیون تومان بود، اما امروز قیمت این خودرو به 190 میلیون تومان رسیده است.
روال کاهش قیمت در بازار خودرو درنهایت میتواند هم دلالان و هم تولیدکنندگان را با بحران مواجه کند. در این میان خودروسازانی که آیندهفروشی کردند، اگر با موج انصراف روبرو شوند، چه خواهد شد؟
این روال حتی به پیشبینیهای درگوشی ختم شده که خبر از تلاش خودروسازان برای ثبات قیمت خودرو در بازار دارد تا شاید کمتر از چیزی که پیشبینی میشود زیان ببینند. آن هم در شرایطی که خودروسازان قصد کرده بودند تا از هفته آینده 32 هزار خودرو را روانه بازار کنند و قطعا ورود این تعداد خودرو به بازار یعنی کاهش دوباره قیمت به طوری که سعید موتمنی این کاهش را حدود 30درصد برآورد میکند.
در بازارهای موازی خودرو چه میگذرد؟
بررسیها حکایت از کاهش تقاضا در بازار ارز، سکه و طلا دارد ثبات ارز در نیمه کانال 25 هزار تومان سبب شده است بازار خودرو نیز سیگنالی افزایشی دریافت نکند. محمدی از فعالان بازار در گفتوگو با خبرنگار «توسعه ایرانی» به آن اشاره میکند و میگوید :«هماکنون با گروهی طرف هستیم که قصد خرید دارند و هر روز قیمتها را چک میکنند، اما وقتی میبینند قیمتها در حال کاهش است، خرید را به تعویق میاندازند.
در عین حال در جهت مخالف هم با گروهی طرف هستیم که متقاضی فروش هستند و میخواهند خودروهای دپوییشان را وارد بازار کنند تا بیش از این متضرر نشوند.»
وی ادامه میدهد: «بازار در عین حال که در حال کاهش قیمت است سکون خاصی را هم طی میکند چراکه بعد از دو هفته قرنطینه، دو طرف برای هر نوع معامله دستشان میلرزد هم خریدار و هم فروشنده. بسیاری از کسانی که در حال خرید هستند حتی عنوان میکنند امروز نخریم شاید فردا دوباره ارزانتر شود .» محمدی با اشاره به قیمت خودرو میگوید:«همین امروز (یکشنبه 23 آذرماه ) قیمت سمند LX نسبت به قبل با کاهش یک میلیون تومانی مواجه شده و به 183 میلیون تومان رسیده. قیمت سمند EF7 هم 2 میلیون افت کرد و روی 202 میلیون تومان ایستاد و در حال حاضر این قیمتها هستند که پالس خرید یا فروش را به مخاطبانشان میدهند و حتی ما فروشندگان هم نمیتوانیم دخالت بیشتری در بازار داشته باشیم.»
وی همچنین به قیمت پژو 405 جی ال ایکس و اس ال ایکس اشاره میکند و میگوید: هر دو خودرو 2 میلیون نسبت به دیروز(شنبه 22آذرماه ) ارزان شده و به ترتیب به قیمت 184 و 192 میلیون تومان رسیدند. پژو 207 دنده دستی هم کاهش 2 میلیونی را تجربه کرد و به 293 میلیون تومان رسیده و این درحالیست که پژو 206 تیپ 2 هم با 2 میلیون تومان کاهش روی 193 میلیون تومان ایستاده است.
این فعال بازار درمورد قیمت پراید که به عنوان کالای سریع نقدشونده بین مردم شناخته میشود هم اشاره میکند و میگوید:«قیمت پراید نسبت به شنبه تغییر محسوسی نداشت و قیمت پراید 131 در همان محدوده 105 تا 106 میلیون مانده است. اما قیمت تیبا صندوقدار و تیبا هاچبک با کاهش یک میلیون تومانی رو به رو شد. قیمت تیبا صندوقدار 116 میلیون و قیمت تیبا هاچبک 126 میلیون تومان بود. »
با همه این شرایط که به نظر میرسد کاهش قیمت تداوم دارد، شرکت سایپا اعلام کرده که تا پایان سال سه فروش فوقالعاده دیگر خواهد داشت و احتمالا ایرانخودرو نیز همین مسیر را طی می کند. از سوی دیگر چشمانداز تورم انتظاری به نسبت تابستان امسال با کاهش مواجه شده است. این مساله خود عاملی است که تقاضای سفتهبازانه در بازار خودرو را کاهش میدهد.
این روال درنهایت میتواند هم دلالان و هم تولیدکنندگان را با بحران مواجه کند. در این میان خودروسازانی که آیندهفروشی کردند، اگر با موج انصراف روبرو شوند، چه خواهد شد؟
منبع:برترین ها
دیدگاه ها :