بازار ملتهب خودرو که این روزها بیش از گذشته آشفته است. عوامل مختلفی بازار خودرو را آشفته کرده، شاید سودجویی برخی شرکت های خودروسازی و یا حتی سودجویی برخی از همین مردم عادی که نقدینگی را به سمت بازار خودرو آورده اند.
به گزارش راوی امروز، بازار ملتهب خودرو که این روزها بیش از گذشته آشفته است. عوامل مختلفی بازار خودرو را آشفته کرده، شاید سودجویی برخی شرکت های خودروسازی و یا حتی سودجویی برخی از همین مردم عادی که نقدینگی را به سمت بازار خودرو آورده اند.
به هر حال در سال جاری نوسانات نرخ ارز همراه با خروج آمریکا از برجام و لغو تعلیق تحریمهای ایران از سوی رئیسجمهور این کشور، سبب شد تا شرکتهای بزرگ دنیا بار دیگر از سرمایهگذاری و فعالیت در ایران احساس خطر کرده و روابط شان را با ما کاهش دهند و بعضا به صفر برسانند.
شرکتهای خودروساز خارجی که پس از تصویب برجام باری دیگر به دنبال سرمایهگذاری و فعالیت در صنعت خودروسازی ایران بودند و در مسیر انعقاد قراردادهای جدید با خودروسازهای ایرانی قرار گرفته بودند، یکی پس از دیگری بازار ایران را ترک کردند و همین موضوع سبب شد علاوه بر اینکه دسترسی خودروسازان ایرانی به بخشی از قطعات خودروهای تولیدشده دشوار شود، التهابی در بازار خودرو نیز به وجود آید.
شاید نظر امرالله امینی (عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی) بخش زیادی از واقعیات را فاش می کند، او می گوید: به دنبال تشدید کنترل دولت بر بازار ارز و سکه بخشی از پولهای سرگردان به بازار خودرو هجوم آوردهاند که نتیجه آن رشد شدید قیمت خودرو در بازار آزاد بوده است.
رشد عجیب و غیرقابل باور قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد آن هم در شرایطی که مشتری و تقاضای مصرفی برای این خودروهای گران وجود ندارد، نشاندهنده هجوم پولهای سرگردان و سفتهبازان به این بازار است.
اما خب در این میان نظر کارشناسی خیلی جوابگوی مردم نخواهد بود، در این چند روزه ی ملتهب بازار خودرو، نمایندگان کمیسیون های مختلف اظهار نظرهای متنوعی داشتند، مثلا امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی از ورود این فراکسیون به بحث افزایش قیمت خودرو در کشور خبر داد و گفت: تیم ما اکنون بحث بالا رفتن بیضابطه قیمت خودرو و تخلف خودروسازان در این مورد را بررسی میکند.
محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به علت افزایش قیمت افسارگسیخته خودرو با وجود خودروهای داخل انبار که با دلار 3800 تومان پارسال ساخته شدهاند، گفت: در یک کلمه میتوان مهمترین عامل بهوجود آمدن شرایط فعلی بازار خودرو را ناتوانی مدیران وزارت صنایع در کنترل بازار بیان کرد. وی با انتقاد از رویه مسئولان وزارت صنعت در برخورد با وضعیت فعلی قیمتهای خودرو و عدم پاسخگویی در شرایط فعلی گفت: شخص وزیر باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشد.
نماینده مردم همدان و فامنین با اشاره به ادعای خودروسازها مبنی براینکه کمبود قطعات در افزایش قیمت خودروها تاثیر گذاشته است، تاکید کرد: آنها قطعات را با دلار ۳۲۰۰ تومانی خریده و خودروهایی که مشتری بسیار نداشت را در انبارها دپو کردند و اکنون با دلار ۱۰ هزار تومانی خودروها را در بازار میفروشند و بعد میگویند قطعه نداریم، آیا این انصاف است؟
وزارت صنایع و نقدینگی سرگردان البته که موثر است اما اخباری هم به دست رسیده که نشان می دهد در برخی انبارهای خودرو سازی، خودروهای زیادی احتکار شده است مثلا همین چند روز پیش از آذربایجان شرقی خبری رسید که جالب توجه است. سرهنگ یداله رستمی گفته بود که: با مراجعه به این انبار، تعداد هشت هزار و ۸۴۵ دستگاه از انواع خودروی سمند کشف و انبار به دستور مقام قضایی پلمپ و به مراجع قضایی تحویل داده شد.
متعاقبا محمود نوابی (ریس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) عزم دولت برای برخورد با محتکران را خاطرنشان کرد و گفت: چنانچه احتکار در هر زمینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت محرز شود، با آن برخورد جدی خواهد شد و اطلاعرسانی لازم نیز انجام می گیرد.
در حالی که خودروسازان کمبود قطعه را بهانه ای برای افزایش قیمت می دانند، برخی نماینده ها این افزایش ناگهانی قیمت ها را یک برنامه از پیش تعیین شده قلمداد کرده اند، نمایشگاه داران و آن هایی هم که نقدینگی دارند در این میان به نبال سود و منفعت هستند، پراید 45 میلیونی را منازعه آن جوان معترض و علی مطهری در گلپایگان هم رسید و البته امروز خبر آمد که قیمت پراید به 32 میلیون کاهش یافته است.
حال باید ببینیم مسئولان و مقامات چه تدبیری برای کنترل قیمت ها خواهند داشت و اصلا خودِ مردم چقدر به کاهش تنش روانی موجود در بازار خودر کمک خواهند کرد؟ خودروسازان هم البته این میان نقش مهمی دارند! نهادهای نظارتی آیا توان انبارهای دپو شده از خودرو را دارند؟
تصاویر ماهواره ای از انبار خودروسازان در تهران
دیدگاه ها :