«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریفآباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاهها، درباره «تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری» نوشته که بخش چهارم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.
«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریفآباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاهها، درباره «تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری» نوشته که بخش چهارم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.
به گزارش راوی امروز، حمیدرضا هداوند که سالها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریفآباد را دارد، در سی و دومین مطلبش نوشته است:
«در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به شش ساحت تربیتی اشاره شده که ساحت تربیتی اجتماعی و اقتصادی، دو حوزه مهم در این زمینه به حساب میآیند.
در ساحت تربیتی اجتماعی، به تعامل شایسته آموزش و پرورش با نهاد دولت و سایر نهادهای مدنی و سیاسی و کسب شایستگیهایی نظیر رعایت قانون، مسئولیتپذیری، مشارکت اجتماعی و سیاسی و پاسداشت ارزشهای اجتماعی و در ساحت تربیتی اقتصادی نیز به درک و فهم مسائل اقتصادی خود و جامعه در زمینه تاریخی فرهنگی و اجتماعی و تلاش فردی و جمعی برای تحقق غنا، کفاف، عمران، رشد و استقلال اقتصادی، حفظ و پیشرفت ثروت ملی اشاره شده است.
بسیاری از نهادهای دولتی و غیردولتی مانند شهرداری و شوراهای شهر و آموزش و پرورش وظایف مشترکی دارند و میتوان گفت که تربیت شهروند مطلوب، از اهداف اصلی و مشترک این نهادهاست؛ آموزش شهروندی میتواند هدف مشترک آموزش و پرورش و مدیریت شهری باشد که با آموزش دانشآموزان و خانوادههایشان و فرهنگسازی، بسیاری از مشکلات شهری را به صورت ریشهای و اصولی حل کند.
مدارس «اجتماع محور» در جامعه کنونی میتوانند در تربیت شهروندی نقش به سزایی داشته باشند؛ روش بهرهبرداری از مدارس جامعه محور به نحوی است که در ساعات غیردرسی از حیاط و فضای مدارس در شهرها برای آموزش و یادگیری در قالب موضوعات فرهنگی و اجتماعی برای دانشآموزان و خانوادهها استفاده میشود و این تجربه در بسیاری از کشورهای جهان و شهرهای پیشرفته دیده شده است.
یکی از طرحهای خوبی که در برخی از مدارس کشور با همکاری آموزش و پرورش و شهرداریها در سالهای گذشته اجرا شده، بحث «شهردار مدرسه» است گه دستیابی به مدیریت مشارکتی، حصول بخشی از اهداف عالیه آموزش و پرورش همانند مشارکتپذیری دانشآموزان، مربیان و نهاد مدرسه از مهمترین اهداف طرح «شهردار مدرسه» بوده است.
دانشآموزان «شهردار مدرسه» در زمینه تصمیمگیریهای کلان و خرد در مدیریت محله و مدرسه مشارکت دارند و نوعی تمرین دموکراسی برای دانشآموزان است؛ اساس این طرح نیز مشارکت و مسئولیتپذیری است و دانشآموزانی در طرح «شهردار مدرسه» داوطلب میشوند که مسئولیتپذیر و علاقهمند بوده و در محیطهای مشارکت اجتماعی رشد خواهند کرد و در آینده نیز تعاملات خوبی را با شوراهای شهر و شهرداریها برای حل مشکلات شهری خواهند داشت».
ادامه دارد…
دیدگاه ها :