خانه » استان‌ها » تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری(۴)
  • دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - 2024 23 December

استان‌ها // 21 اکتبر 2023  ,  10:06  // کد خبر : 77788
حقوق شهروندی- ۳۲ تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری(۴)

«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‎ها، درباره «تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری» نوشته که بخش چهارم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

«حمیدرضا هداوندی» عضو شورای اسلامی شهر شریف‌آباد در سلسله مطالبی به حقوق شهروندی پرداخته و در این قسمت، به مناسبت قرار گرفتن در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‎ها، درباره «تعامل مدرسه و دانشگاه با مدیریت شهری» نوشته که بخش چهارم است و به کالبدشکافی این موضوع از جوانب مختلف پرداخته است.

به گزارش راوی امروز، حمیدرضا هداوند که سال‎ها سابقه فعالیت در شهرداری ورامین و شورای شهر شریف‎آباد را دارد، در سی‎ و دومین مطلبش نوشته است:

«در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به شش ساحت تربیتی اشاره شده که ساحت تربیتی اجتماعی و اقتصادی، دو حوزه مهم در این زمینه به حساب می‎آیند.

در ساحت تربیتی اجتماعی، به تعامل شایسته آموزش و پرورش با نهاد دولت و سایر نهاد­های مدنی و سیاسی و کسب شایستگی­هایی نظیر رعایت قانون­، مسئولیت‎پذیری­، مشارکت اجتماعی و سیاسی و پاسداشت ارزش­های اجتماعی و در ساحت تربیتی اقتصادی نیز به درک و فهم مسائل اقتصادی خود و جامعه در زمینه­ تاریخی فرهنگی و اجتماعی و تلاش فردی و جمعی برای تحقق غنا­، کفاف­، عمران­، رشد­ و استقلال اقتصادی­، حفظ و پیشرفت ثروت ملی­ اشاره شده است.

بسیاری از نهاد­های دولتی و غیر­دولتی مانند شهرداری و شورا­های شهر و آموزش و پرورش وظایف مشترکی دارند و می‎توان گفت که تربیت شهروند مطلوب، از اهداف اصلی و مشترک این نهادهاست؛ آموزش شهروندی می‎تواند هدف مشترک آموزش‌ و پرورش و مدیریت شهری باشد که با آموزش دانش‎آموزان و خانواده‎هایشان و فرهنگ‎سازی، بسیاری از مشکلات شهری را به صورت ریشه­ای و اصولی حل کند.

مدارس «اجتماع محور» در جامعه کنونی می‎توانند در تربیت شهروندی نقش به سزایی داشته باشند؛ روش بهره‌برداری از مدارس جامعه محور به نحوی است که در ساعات غیر­درسی از حیاط و فضای مدارس در شهر­ها برای آموزش و یادگیری در قالب موضوعات فرهنگی و اجتماعی برای دانش‎آموزان و خانواده­ها استفاده می‎شود و این تجربه در بسیاری از کشورهای جهان و شهر­های پیشرفته دیده شده است.

یکی از طرح­های خوبی که در برخی از مدارس کشور با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری­ها در سال­های گذشته اجرا شده، بحث «­شهردار مدرسه­» است گه دست‌یابی به مدیریت مشارکتی، حصول بخشی از اهداف عالیه آموزش و پرورش همانند مشارکت‌پذیری دانش‌آموزان، مربیان و نهاد مدرسه از مهم‎ترین اهداف طرح «شهردار مدرسه» بوده است.

دانش‌آموزان «شهردار مدرسه» در زمینه تصمیم‌گیری‌های کلان و خرد در مدیریت محله و مدرسه مشارکت دارند و نوعی تمرین دموکراسی برای دانش‌آموزان است؛ اساس این طرح نیز مشارکت و مسئولیت‌پذیری است و دانش‌آموزانی در طرح «شهردار مدرسه» داوطلب می‌شوند که مسئولیت‌پذیر و علاقه‌مند بوده و در محیط‌­های مشارکت اجتماعی رشد خواهند کرد و در آینده نیز تعاملات خوبی را با شوراهای شهر و شهرداری­ها برای حل مشکلات شهری خواهند داشت».

ادامه دارد…



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار