«علیرضا مهدیزاده» مشاور رسانهای نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلسشورایاسلامی در نقدی تحلیلی، از دو دروغ رسانهای که نقشهای برای تخریب «نقوی» نماینده اصولگرای مردم و بزرگترهای اصلاحطلب جنوب استان تهران بود، پرده برداشت، دلایل انتشار دو خبر دروغ را عنوان و اصل ماجرا را بیان کرد.
به گزارش راوی امروز، مهدیزاده که از پیشکسوتان خبری استان تهران نیز هست، در این نقد تحلیلی نوشت:
انتخابات یازدهمین دوره مجلسشورایاسلامی در اواخر سال 98 اولین انتخابات پیشرو خواهد بود که اگر طبق معمول در اوایل اسفندماه برگزار شود، حدود 17 ماه تا آن ایام باقی است، اما چند رسانه غیررسمی با اشاره به نکاتی علیه دکتر سیدحسین نقوی نماینده مردم سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا که عضو کمیسیون امنیتملی مجلسشورایاسلامی نیز هست، قصد دارند از سویی تنور انتخابات سال آینده را روشن و از سوی دیگر، با تحریک بزرگترهای «اصلاحطلب» منطقه، این تنور را داغ کنند.
خبر دیدارهای پیدا و پنهان نقوی «اصولگرا» با کوچکتر و بزرگترهای «اصلاحطلب» از چهار سال پیش که برای اولین بار، شبکههای اجتماعی و در صدر آنها تلگرام وارد رقابتهای انتخاباتی شد، نقل محافل و ورد زبان خاص و عام بود اما نکته جالبی که وجود داشت و هنوز هم وجود دارد، این است که دیدارهای پنهانی هیچگاه از سوی دو طرف ماجرا تأیید نشده است.
نمونه مهم و بارز شایعه این دیدارهای پنهانی که در تب و تاب انتخابات 94 در کانالها و گروههای تلگرامی منتشر شد، دیدار «آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاحطلب و مشاور حجتالاسلام سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور اسبق بود، که هم از جانب نقوی تکذیب شد و هم منصوری آن را غیرواقعی و کذب خواند.
آن روزها نیز همین برنامه فعلی از جانب رسانههای مجازی دنبال میشد تا دروغهای رسانهای با نقشه تخریب «نقوی» نماینده اصولگرای مردم و بزرگترهای اصلاحطلب جنوب استان تهران، در مردم اثر کند و شاید از رأی نقوی کاسته شود و رأی کاندیداهای جدید اصلاحات رشد داشته باشد.
اولین دروغ رسانهای جدید
یک کانال تلگرامی نزدیک به اصلاحطلبان، در هفته سوم مهرماه 97 مدعی شد که «نقوی در میدان اصلاحات ورامین(دشت ورامین یا همان سه شهرستان حوزه نمایندگیاش) بازی میکند»!
این رسانه نوشته است: «نقوی در حال اجرای نقشههای برخی بازیگردانان جریان اصلاحطلب در منطقه است و خودش این موضوع را خبر ندارد. علت اصلی این موضوع، مشاورههای غلط به او و همچنین حمایت برخی از اصلاحطلبان از وی است که در دفتر نماینده مجلس رفتوآمد دارند. گویا برخی حامیان سیاسی وی مسئولیت دارند با ارائه آمار غلط، رسماً نقوی را به عنوان اجراکننده نقشههای خود و کشیدن ترمز فرمانداران، همراه کنند».
دلیل عدم صحت دروغ اول
این رسانه مجازی، فرمانداران سه شهرستان را تحت فشار نماینده مردم در مجلس دانسته که با اهرم برخی بزرگترهای «اصلاحطلب» که زورشان به فرمانداران نمیرسد، در حال عملیاتی شدن است؛ اما یک بررسی میدانی توسط نگارنده این «نقد تحلیلی» نشانگر عدم صحت موضوع در سالهای اخیر است و علاوه بر خود فرمانداران، بخش اعظمی از رؤسای ادارات، معاونان فرماندار، بخشداران و… بدون تأیید و حتی مشورت با نماینده مردم معرفی شدهاند و خود نقوی نیز نشان داده که برخلاف عقیده نماینده پیش از خود، تمایلی برای چینش مهرههایش در رأس ادارات دولتی ندارد.
البته طبق عرف موجود در کشورمان، وزرا، استانداران و مدیرانکل استان برای معرفی مدیران شهرستانی، مشورتهایی با نمایندگان مردم در مجلس دارند اما الزامی به قبول پیشنهادهای نماینده ندارند و در سالهای اخیر در جنوب استان تهران نیز کمترین میزان همفکران نقوی به عنوان فرماندار، بخشدار، رئیس اداره و… منصوب شدهاند.
نکته مهم دیگری که باید درمورد این دروغ رسانهای جدید عنوان کرد، این است که همه فرمانداران منتصب در دوره حدود شش ساله دولت «تدبیر و امید» -که نزدیک به اصلاحطلبان است- مخالف سیاسی و جناحی نماینده مجلس بوده و هستند اما در بسیاری مواقع، همراهی و همفکری آنها برای توسعه و پیشرفت این منطقه و سعی بر حل مشکلات، مثالزدنی است؛ مانند دیدار اخیر با وزرای ارشاد و جهادکشاورزی، که به همت نقوی و با حضور پررنگ کاغذلو، خطیبی و عباسی فرمانداران سه شهرستان بهصورت مشترک انجام شد.
و اما نکته پایانی راجع به دروغ رسانهای عنوان شده، این است که برخی تحلیلهای شخصی و البته تحلیل شده در اتاق فکرهای خاص، توهین به درک سیاسی نماینده مردم در مجلس و فرمانداران است؛ چراکه اگر مسئولی برای منافع باندی و جناحیاش قصد فشار داشته باشد، خیلی زود رسوا میشود و افراد منتسب به جناح و فکرش هم در شهرستانهای کوچک و بومی مشخص هستند و نمیتوان منکر چیزی شد.
درخصوص فرمانداران نیز که قرار است تحت فشار قرار بگیرند، همین موارد صِدق میکند و اگر رفتار آنها با سیاستهای بالادستی دولت همخوانی نداشته باشد، بهطور حتم خیلی زود رسوا شده و جایگاهشان به خطر میافتد.
از سوی دیگر، همه اینها که گفته شد، نافی برخی مصلحتاندیشیها و برنامهریزیها برای اداره مطلوب امور نیست و ممکن است در مواردی کوچک و البته ضروری، تفاهمهایی نیز بین مسئولان ارشد یک شهرستان شکل بگیرد که از طبیعتِ سیاستورزی خواهد بود و نمونه بارز آن نیز همین دولت «تدبیر و امید» است که هم «اصولگرایان» و هم «اصلاحطلبان» در آن نقش پررنگی را در کنار هم بازی میکنند اما سیاستهای دولت، نزدیک به تفکرات اصلاحطلبی است.
دومین دروغ رسانهای جدید
رسانه تلگرامی دیگری که منتسب به اصلاحطلبان جوان منطقه است، در کمتر از 10 ساعت، به نقل از رسانه دروغپرداز اول، از «احتمال تبانی اصلاحطلبان تهراننشین و برخی سران اصلاحطلب ورامین با نقوی نماینده تندرو» خبر داد و تیترش را هم «زد و بند اصلاحطلبان تهراننشین ورامین و نقویحسینی» انتخاب کرد.
این رسانه مجازی در پست بعدی خود نیز «گمانههایی مبنی بر توطئه سران اصلاحطلب ورامین و اصلاحطلبان تهراننشین ورامینی علیه یکی از فرمانداران منطقه» را مطرح و سپس در پست بعدیاش پیشبینی کرد که «دیدارهای پنهانی سران اصلاحطلب و نقوی به منظور برنامهریزی برای انتخابات مجلس است که اگر این اخبار صحت داشته باشد، یک رسوایی بزرگ برای نقوی و اصلاحطلبان منطقه است»!
البته شیطنت رسانهای و قرار دادن عکسهایی از دیدار غیرمترقبه و عیان نقوی و دکتر سعید شیرکوند از اصلاحطلبان نامی دشت ورامین در نمایشگاه بینالمللی مطبوعات سالهای گذشته نیز محل مناقشه بود که منتشرکننده، دقایقی بعد در گروه منتسب به همان کانال، اعلام کرد که انتشار عکس آرشیوی بدون توضیح آرشیوی بودن آن، اشتباه بوده است.
تا اینجا همهچیز بر مبنای گمانهزنی و احتمالات بود، اما دقایقی بعد در گروه تلگرامی منتسب به همان رسانه مجازی، بحث طولانی و چندساعته درگرفت و انواع تشتهای رسوایی و تأیید و تکذیبها و نقد به عملکردها بیان شد و تنها یک نفر، اطلاعاتی ناقص از دیدار مورد اشاره بیان کرد که اصل ماجرا نبود.
موجسواری کانال منتسب به کاندیدای احتمالی آینده!
پس از انتشار مطالب فوق در دو کانال تلگرامی که قابل استناد و توجه هستند، یک کانال دیگر که منتسب به کاندیدای احتمالی انتخابات آینده مجلس است، با حدود 9 هزار عضو غیرواقعی و با ذوقزدگی خاصی، موجسواری کرد، از آب گلآلود ماهی گرفت و تیتر زد: «لو رفتن پشتپرده نماینده به ظاهر انقلابی(کلاه گشاد بر سر برخی اصولگرایان)»!
این کانال در متن خود به تحلیل دوگانگی رفتار نقوی پرداخته و با استناد به خبر دروغ دو کانال دیگر، نقوی را متهم کرد که «دیدارهای شبانه و مخفیانه با اصلاحطلبان و فتنهگران در تهران داشته و بهزَعمِ خود به ریش مردم میخندد»!
دستپاچگی و مضحک بودن مطلب این کانال 300 نفری(بدون احتساب اعضای غیرواقعی) جایی عیان میشود که دو عکس چسبیده به مطلبش را مورد استناد قرار میدهد؛ یکی همان عکس آرشیوی و عیان ملاقات شیرکوند و نقوی در نمایشگاه مطبوعات و دیگری عکسی از دیدار حدود 20 سال قبل نقوی با مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی!
دیداری در همان هنگام که «آیتالله» در دایره «اصولگرایی» تعریف میشد و برخی سران و تحلیلگران اصلاحطلب، آن مرحوم را «عالیجناب سرخپوش» معرفی میکردند و بدترین توهینها را نسبت به وی روا میداشتند!
این کانال با ارجاع مردم به عکس نماینده مجلس و مرحوم «آیتالله» هشدار داده که «مردم اجازه ندهند نقوی از احساسات پاک و صادقانه آنها سوءاستفاده کند» اما هیچگاه نگفت که عملکرد گرداننده اصلی همین کانال در چندماه گذشته و زمان تصدی پست مهمش، چقدر دوگانه و منفعتطلبانه بوده و از اولین رؤسایی بود که با پرچمِ تمام قد «اصلاحطلبی» به دیدار رئیس جدیدش رفت که «اصولگرای افراطی» است!
مدیر اصلی این کانال تلگرامی با دلسوز نشان دادن خود، با فریب افکار عمومی و لاپوشانی عملکرد ضعیف و جناحی در مجموعه تحت مدیریتش در همین سه شهرستان، هیچگاه نگفته که چه بهرههای انتخاباتی در دوران مسئولیتش و با استفاده از سمتش داشته است.
اصل ماجرای نشست چه بود؟
بیش از سه ماه قبل، نقوی نماینده مردم شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا به دکتر سورنا ستاری معاون علمی، فنآوری رئیسجمهور که فرزند شهید سرلشگر ستاری فرمانده نیروی هوایی و اهل قرچک است، پیشنهاد داد «نشست نخبگان و مدیران منطقه که در استان تهران و کشور مسئولیت دارند، بدون درنظر گرفتن جناح و خطوط سیاسی» برگزار شود؛ مسئولیت دعوت از افراد شاخص هر دو جناح نیز به ستاری سپرده شد که مرضیالطرفین(مورد قبول اصولگرایان و اصلاحطلبان) است.
«بررسی راهکارهای توسعه و پیشرفت سه شهرستان، بدون جناحبندی و اِعمال دیدگاههای سیاسی» نیز موضوع این نشست تعیین شد تا نخبگان و مدیران استانی و کشوری ذینفوذ بومی با ارائه تحلیل و راهکارهای علمی و عملی، روند رشد منطقه را سرعت ببخشند.
در این نشست که پنهانی(به معنای مخفیانه بودن یا با ترس و لرز خاصی همراه بودن) و سیاسی(به معنای جناحبندی خاص یا همراه با طرح مسائل سیاسی) نبوده، بسیاری از بزرگان هر دو جناح سیاسی که مسئولیت استانی و کشوری دارند، حضور داشتند و افرادی نیز مانند دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت دولت اصولگرای قبلی و حجتالاسلام سیدمحسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، ضمن استقبال از این نشست، بهدلیل سفر خارج از کشور و مشغله کاری در این نشست حضور نیافتند.
افرادی مانند نقوی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه کشور(که محوریت بیشتر جلسه با وی بود)، محمد مهماندوست رئیس تشکیلات مؤتلفه جنوبشرق استان تهران و محمد امامیامین معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری تهران و… از حاضران «اصولگرا» در این نشست بودند.
از «اصلاحطلبان» نیز ستاری معاون رئیس جمهور فعلی، حسین تاجیک فعال برجسته سیاسی این جناح که رئیس دفتر میرحسین موسوی در دوران نخستوزیری وی بود، سعید شیرکوند مشاور وزیر صنعت، معدن، تجارت و معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات و معاون سابق سازمان میراثفرهنگی، دکتر حبیب تاجیکاسماعیلی شهردار منطقه یک تهران و… در این نشست حضور داشتند.
دلایل اصلی انتشار دو خبر دروغ
1- ضعف اطلاعرسانی سیستم ارتباطاتی دفتر نماینده مردم در مجلس برای نشستها و برنامههای مهم نقوی(که نگارنده این سطور، مقصر اصلی آن است).
2- ضعف اطلاعرسانی شاکله اصلاحطلبان شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا(البته غیر از قرچک که تا حد زیادی پویاتر و فعالتر از دو شهرستان دیگر است).
3- عدم توجه بزرگترهای اصلاحطلب به جوانان این جناح سیاسی که از قضا، اکثرشان بسیار پرانگیزه، پرانرژی و پویا هستند ولی توجه چندانی از سوی بزرگترهای «اصلاحطلب» دشت ورامین به آنها نمیشود.
4- بدنه اجتماعی اصلاحطلبان و اعتدالیون سه شهرستان(بهخصوص ورامین) معتقدند: بزرگترها که هنگام انتخابات به آنها توجه ویژه میکنند، چرا در مواقع دیگر، سراغی نمیگیرند و اعتمادی ندارند؟ چرا چنین جلسات مهمی-که اتفاقا در روند توسعه و پیشرفت منطقه تأثیر دارد- از دیدشان پنهان میماند؟
5- ضعف رسانههای رسمی و غیررسمی مدعی و غیرمدعی سه شهرستان در تحقیق، پیگیری، بررسی و انتشار اخبار و رویدادهای مهم و مؤثر منطقه، بهطور کامل مشهود است.
از آنجا که مردم به رسانهها اعتماد دارند و منبع مهم آگاه شدن خود را همین رسانهها میدانند، انتشارِ با آبوتابِ خبرهایی که هنوز اطلاعات دقیقی از آنها در دسترس نیست یا فقط تحلیل شخصی و غیرواقعی از یک شنیده است، پس از تکذیب خبر یا بیان اصل ماجرا، حس خوبی به مردم القا نخواهد کرد.
بههر تقدیر، هرچه به انتخابات یازدهمین دوره مجلسشورایاسلامی در اواخر سال 98 نزدیک میشویم، بازار شایعات و شنیدهها و دروغپردازیها داغتر خواهد شد که بهطور حتم در رأی مردم نیز تأثیرگذار خواهد بود که نیازمند پاسخگویی به درگاه الهی بهخاطر دادن گرای اشتباه به مردم و فریبِ احتمالیشان است.
در این میان، مردم به خبرهای رسانههایی اطمینان خواهند کرد که در ماههای آتی تا قبل از داغ شدن تنور انتخابات، صداقت خود را اثبات کرده باشند و واقعیات را به دلخواه خود تغییر ندهند.
دیدگاه ها :
مطالب جناب آقای مهدی زاده را خواندم بسیار جالب و منطقی و بجا بود به نظر بنده این دروغ ها از محبوبیت دکتر نقوی حسینی پیش مردم تاثیری ندارد و قبلا هم نوشتم که دکتر نقوی ۵ دوره نماینده مردم در مجلس باقی خواهد ماند