خانه » استان‌ها » مدال صداقت بر سینه خبرنگاران راستین
  • جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 19 August

استان‌ها // 18 ژانویه 2017  ,  08:19  // کد خبر : 1178
مدال صداقت بر سینه خبرنگاران راستین

مهدی مقاری روزنامه نگار در مطلبی نوشته است: «در روزگاران گذشته، طلا گرانبهاترین فلز موجود در طبیعت بود که ارزش و احترام بسیار والایی داشت و در همه مناسبات اقتصادی حرف اول و آخر را می زد. اما امروزه اطلاعات و نحوه دسترسی به آن جای طلا و ارزش آن را در مناسبات اقتصادی گرفته است.»

به گزارش راوی امروز، در ادامه این یادداشت آمده است: «سرعت دسترسی به اطلاعات جای جیب پر پول و سیم و زر را گرفته و کسی را سرمایه دار به حساب می آورند که دارای اطلاعات به روز و به لحظه ای باشد.

اما در همین عصر، تناقص عجیبی هم شکل گرفته است. این تناقص از آنجا ناشی می شود که اطلاعات در حالی که به مدد اینترنت و شبکه های اجتماعی در دسترس همه مردم است و نمایانگر نوعی عدالت اطلاعاتی صوری است اما حجم عظیم همین اطلاعات و خصلت سیل وار آن نوعی سردرگمی و بی خبری را در استفاده کنندگان از انبوه اطلاعات پدید آورده است. سیل اطلاعات که هر روزه استفاده کنندگان از رسانه های جدید را با خود می برد و بدون تفکیک و ارزشگذاری به سمع و نظر استفاده کنندگان می رسد و آنان را با خود همراه می کند.

در این بین، دسترسی به اطلاعات ارائه شده و هدفمند بودن آن جهت ارتقای آگاهی درست، عنصری است که همواره فدای سرعت شده و انبوه اطلاعات غلطی که روزانه دست به دست می شود گاه بر اطلاعات درست می چربد. در این آشفته بازار نقش رسانه های رسمی و رسالت آنان بسیار بیشتر و گاه توأم با دغدغه های بسیار است.

در چنین عصری که جدا کردن سره از ناسره برای مردم عادی و حتی نخبگان یک جامعه بسیار دشوار است. این وظیفه بر عهده رسانه های مسئول است که بار جدا کردن درست و غلط را به دوش کشیده  و مخاطبان اخبار در سطح جامعه را در راه درست کسب خبر قرار دهند. این مسئولیت از رسانه ها مستقیما به خبرنگاران و روزنامه نگاران حرفه ای منتقل می شود و درست در همین حین است که نقش اخلاق رسانه ای برجسته می شود و رسانه اخلاق مدار از رسانه باری به هر جهت متمایز می شود.

در کشور ما با توجه به شرایط خاصی که بر رسانه های مستقل حکمفرماست، وجود اخلاق رسانه ای در بین تک تک اجزای تولید خبر امری الزامی اما دشوار است. نشریات ما از یک طرف با تعیین کنندگی سازمانها و نهادهای رسمی مواجه هستند و از طرف دیگر همه در مراسمی مانند روز خبرنگاران از این قشر انتظار درست نویسی، شهامت و شفافیت دارند و از طرف دیگر همانها در فرایند تولید خبر توسط خبرنگار می کوشند تا او را به هر نحوی تحت تأثیر قرار می دهند و محدود کنند. در چنین شرایطی رسانه های ما می کوشند تا اطلاعات را به بهترین نحو در رسانه های خود منعکس کنند، تا اصطلاحا نه سیخی بسوزد و نه کبابی. مثلا در همین قضیه درگذشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی این موضوع به عینه ملموس و روشن بود و اگر صداقت و شفافیت خبرنگاران راستین مشاهده نمی شد، قطعا عواقب ناخوشایندی نصیب کشور می شد.

در حقیقت اکنون شفافیت و صداقت چالشی است، که برخی رسانه ها از آن سربلند و برخی دیگر از آن ناموفق بیرون می آیند. امروزه با توجه به متحول شدن معیارهای ارزش سنتی، رسانه ای موفق و با ارزش است که نه تنها بنیه اقتصادی قوی داشته باشد، بلکه بر تنش ردای شفافیت را دارد؛ ردایی که با مدال صداقت آذین شده است و یک رسانه تأثیر گذار، مسئول و موفق را از دیگر رسانه های درگیر در مناسبات غلط اقتصادی اطلاعاتی متمایز می کند.»

 



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار