خانه » اجتماعی و حوادث » ارتقای کرامت انسانی در سایه حقوق بشر اسلامی
  • دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - 2024 23 December

اجتماعی و حوادث // 5 آگوست 2022  ,  08:30  // کد خبر : 71024
یادداشت راوی/ ارتقای کرامت انسانی در سایه حقوق بشر اسلامی

فرزانه عظیمی(غزل) وکیل پایه یک دادگستری و خبرنگار نابینای پایگاه خبری «راوی امروز» به مناسبت روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی»، یادداشتی درمورد ارتقای کرامت انسانی در سایه حقوق بشر اسلامی نوشته است.

فرزانه عظیمی(غزل) وکیل پایه یک دادگستری و خبرنگار نابینای پایگاه خبری «راوی امروز» به مناسبت روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی»، یادداشتی درمورد ارتقای کرامت انسانی در سایه حقوق بشر اسلامی نوشته است.

به گزارش راوی امروز، عظیمی در یادداشت خود نوشته است:

«خداوند در قرآن کریم فرموده: «ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا برنشانده‌ایم و از پاکیزه‌ها روزیشان داده و آنان را بر بسیاری از آفریده‌های خویش برتری خاصی داده‌ایم».
سوره اسرا، آیه ۷۰.
خداوند متعال در کلام خویش، صراحتاً انسان را دارای کرامت ذاتی دانسته و تمامی امکانات را در اختیارش قرار داده تا او بتواند با بهره‌مندی از این امکانات و همچنین در سایه عقل، ایمان و تقوا، به فضیلت دست یابد.
علاوه بر این، کرامت انسانی در اسلام و قرآن، با تفاوت در رنگ، نژاد، مذهب و قومیت، تفاوتی نمی‌کند.
چنانچه خداوند سبحان می‌فرماید:
(ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و تیره و قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامی‌ترین شما نزد خدا، باتقواترین‎تان است).
سوره حجرات، آیه ۱۳.
ملاحظه می‌شود که در اسلام، کرامت به نوع انسان تعلق‌گرفته و تفاوت‌های ظاهری در نوع و میزان آن تفاوتی ندارد.
در اعلامیه جهانی حقوق بشر که در سال ۱۹۴۸ میلادی به تصویب رسید نیز به کرامت انسانی اشاره‌شده اما فاقد پشتوانه است، درحالی‌که در اندیشه اسلامی، کرامت انسانی هدیه خداست.
همچنین در این اعلامیه، آزادی امری مطلق است، درحالی‌که در اسلام انسان تا آن اندازه آزاد است که منجر به اضرار دیگران نگردد.
وجود این افتراقات و همچنین با توجه به این‌که کشورهای غربی، حقوق بشر را دستمایه‌ای برای تحمیل ارزش‌های فرهنگی خود به سایر ملل قرار داده بودند، کشورهای اسلامی را بر آن داشت که سرانجام در ۵ اوت ۱۹۹۰ میلادی برابر با ۱۳۶۹ شمسی، اعلامیه حقوق بشر اسلامی را در یک مقدمه و ۲۵ ماده به تصویب برسانند.
متعاقب این گام بلند و ارزشمند، از سال ۲۰۰۸، با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، سالروز تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر (۵ اوت، برابر با چهاردهم مردادماه) به‌عنوان روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نام‌گذاری گردید. این اقدام بایسته، زمینه مستعدی برای توجه مستمر به شاخص‌های حقوق بشر اسلامی و سنجش اجرای مفاد اعلامیه اسلامی حقوق بشر در کشورهای عضو با هدف تلاش برای رفع نقایص و ارتقای کمی و کیفی مؤلفه‌های حقوق بشر اسلامی در این کشورها را فراهم آورده است.

  • اعلامیه اسلامی حقوق بشر تصریح می‌کند بر اساس شریعت اسلام، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است و امت اسلامی که خداوند آن را بهترین امت قرار داده رسالتی جهانی دارد و اگرچه بشریت به مراحل پیشرفت‌های در علوم مادی دست‌یافته است، اما نیاز مبرم به ایمان و معنویت برای حمایت از حقوق و تمدن خویش دارد.
  • بعد معنوی، ممنوعیت استعمارگری و حق مبارزه با آن یا حق مقابله با تجاوز به حیات انسان و نیز حق زندگی در محیط پاک و دور از مفاسد اخلاقی و داشتن امنیت دینی علاوه بر امنیت‌های مربوط به جان و خانواده و ناموس و نیز اشاره به لزوم حفظ حرمت انسان حتی پس از حیات او و محترم شمردن جنازه او ازجمله موارد افتراق و نادیده گرفته‌شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر است».
فرزانه عظیمی/ خبرنگار و وکیل پایه‎یک دادگستری


دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار