خانه » اجتماعی و حوادث » جای پارک، دغدغه 24 ساعته ساکنان کلان شهرها
  • شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - 2024 28 December

اجتماعی و حوادث // 27 ژانویه 2018  ,  12:30  // کد خبر : 14424
جای پارک، دغدغه 24 ساعته ساکنان کلان شهرها

جای پارک برای خودروهای ساکنان تهران ،کلان شهرها وحتی شهرهای کوچکتر مشکلی است که 24 ساعته گریبان شهروندان را گرفته است.

به گزارش راوی امروز، تردد از خیابان ها و کوچه های باریک تهران و دیگر شهرها که خودروهای زیادی در هر دو طرف آن متوقف شده اند دشوار و گاه نشدنی است.

برای سنجش میزان کمبود پارکینگ نیازی به آمار وارقام مسئولان نیست کافی است به صورت مشاهده میدانی در خیابان ها وکوچه های تهران و دیگر شهرهای بزرگ قدم بگذاری .

اگر حجم خودروهای پارك شده كنار جدول‌ها و حتي دوبله سوبله پارك كردنشان را ببينيد ،اين مفهوم خوب برايتان جا می افتد!

كمبود پاركينگ در پایتخت ، کلان شهرها و دیگر شهرستان های اطراف آنها  مشكل امروز و ديروز نيست. افزايش خودرو و توليد بی‌حساب و كتاب شركت‌های توليدكننده و مجوزهای واردات، باعث شده تا كمبود پاركينگ به مشکل وگاه به مصیبت تبدیل شود.

به منطقه 10 تهران رفتیم جایی که کوچه ها و خیابان ها کم عرض است و در دو طرف آن خودروهای زیادی پارک شده است. گاه این پارک دوبله وسوبله بود.

دقیقا نیمی از کوچه 8 متری ، کاربری اصلی خود را ازدست داده است و دیگر نمی توان از آن به عنوان معبری برای تردد شهروندان یاد کرد.

علی محمدی از ساکنان خیابان شهید ابراهیم زاده ، کمبود پارکینگ را عامل اصلی درگیری لفظی و فیزیکی ساکنان محله دانست و گفت: گاه برخی از درگیری ها به شکایت در کلانتری ها و دادگاه ها و تشکیل پرونده های قضایی منجرمی شود.

حسین اصغری شهروند دیگر این محل است. او افزود: برخی ساکنان نه تنها یک خودرو بلکه دو تا سه ماشین دارند و بالطبع دردسرشان برای پیداکردن جای پارک بیشتر از دیگران است.

درکنار این مشکلات ، دیدن ساختمانی نوساز 16 واحدی در کوچه ای باریک بدون مشکل پارکینگ برای من جالب بود. سازنده این بنا با استفاده از پارکینگ های مکانیزه طبقاتی 16 خودرو را در 31 متر مربع فضا جای داده بود.

مجید علیزاده گفت: برای تامین این تعداد پارکینگ باید سه طبقه زیر زمین حفاری می شد که با توجه به سست بودن خاک منطقه امکان ریزش ساختمان های مجاور نیز وجود داشت.

وی افزود: با استفاده از این نوع پارکینگ نه تنها حفاری عمیق در زیر ساختمان انجام نشد بلکه فضای تجاری مناسبی در اختیار ما قرار گرفت.

از منطقه 10 به منطقه 15 رفتیم. افسریه ، منطقه ای که خیابان وکوچه باریک فراوان دارد . در اینجا پیاده روها در برخی محلات به جای پارک ماشین ها تبدیل شده بود.

در کنار گلایه شهروندان وساکنان محل از کمبود پارکینگ پای صحبت های رییس یک مرکز درمانی خیریه  در افسریه نشستم. او گفت: این مرکز محل رجوع بسیاری از بیماران شرق وجنوب شرق تهران است و روزانه بیش از 1000 بیمار را پذیرش می کند.

وی افزود: تا سه ماه پیش بسیاری از پزشکان به علت نبود پارکینگ عطای طبابت را به لقایش می بخشیدند و از حضور در این مرکز درمانی خیریه و ارائه خدمات به بیماران منصرف می شدند.

شهرداری منطقه برای تامین جای پارک خودرو پزشکان وبیماران  مورد نیاز این مرکز 48 پارکینگ طبقاتی ایجاد کرده است و مشکل را به طور کامل حل کرده است.

از سال 1383استفاده از پارك‌هاي حاشيه‌ای برای حل کمبود پارکینگ اجرا شد و  آن را طرح پارکبان نامیدند. این طرح مسكني براي معضل كمبود پاركينگ بود كه از سوي مسئولان شهری پيشنهاد و اجرايي شد.

يكي از اقدامات شهرداري به منظور كاهش عوارض كمبود پاركينگ، تهيه و راه اندازي پاركينگ‌هاي مكانيزه است. اجراي اين طرح، موجب كاهش فضاي مورد نياز براي ساخت پاركينگ و زمان پارك خودرو و همچنين كاهش ترافيك در ورودي و خروجي پاركينگ‌ها مي‌شود.

اين پاركينگ‌ها از اجزاي مختلفي از جمله سيستم روباتيك براي انتقال ماشين، سيستم هوشمند براي كنترل ترافيك و گيت‌هاي ورودي و خروجي با قابليت تنظيم جهت و مكان خودرو بر اساس موقعيت ورود يا خروج تشكيل شده و داراي سيستم تشخيص دهنده ابعاد و وزن ماشين است. علاوه بر اين براي اين پاركينگ سيستم كنترل دسترسي و امنيتي خودرو نيز طراحي شده كه با كنار هم قرار دادن آنها سيستم پاركينگ تمام اتوماتيك به وجود مي‌آيد.

ساخت اين نوع پاركينگ در هر فضايي ميسر است و مي‌توان با كمترين هزينه و بالاترين راندمان از نظر ظرفيت پذيرش خودرو، نسبت به ايجاد اين نوع پاركينگ اقدام كرد.

در پاركينگ طبقاتي معمولي نياز به فضاي بيشتر در هر طبقه براي رفت و برگشت و دور زدن خودروها است كه اين امر مساحت ساختمان را نسبت به پاركينگ طبقاتي اتوماتيك چهار برابر افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين در پاركينگ‌هاي معمولي ارتفاع هر طبقه بايد حداقل سه متر باشد، در حالي كه در نمونه اتوماتيكي اين ارتفاع به 1/70 متر کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت گسترش تجهیزات و مجری پروژه پارکینگ های مکانیزه کشوردر مصاحبه اختصاصی با ما گفت: توانایی تامین پارکینگ برای هر نوع ساختمان مسکونی ، تجاری واداری چه قدیمی و چه نوساز وجود دارد.

سید علی رضوی افزود: بیش از 1800 واحد پارکینگ مکانیزه طبقاتی در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران، شیراز، اصفهان ومشهد نصب و بهره برداری شده است

این صادر کننده نمونه سال 95 افزود: محصولات ما هم اکنون در پایتخت کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا ازجمله قاهره، مسقط، دوحه و بغداد راه اندازی شده و در حال بهره برداری است.

رضوی گفت: علاوه بر تامین بخشی از پارکینگ مورد نیاز قطر برای میزبانی جام جهانی 2026 ، تامین جای پارک خودروها در حرم حضرت ابوالفضل (ع) در کربلا به ما واگذار شده است.

وی با اشاره به موافقت شهرداری تهران ، سازمان استاندارد و سازمان ثبت برای احداث پارکینگ طبقاتی در بناها ابرازامیدواری کرد با استقبال سازندگان و انبوه سازان ، مشکل همیشگی جای پارک برای شهروندان و دارندگان خودروها حل  شود.

با نصب هر واحد از پارکینگ های طبقاتی در 31 متر مربع فضا که مناسب دو دستگاه خودرو است می توان 16 وسیله نقلیه سبک را پارک کرد.از عمده مشکلات در مراکز شلوغ و پرتردد شهرها مسئله تامین پارکینگ است. شرایط کنونی شهرهای بزرگ به گونه ای است که به طور کلی برای تامین زمین و ساخت پارکینگ بصورت معمول و سنتی، دشواریهایی وجود دارد.

به هر حال شاید اگر مدیران شهری از فناوری های روز در شهرسازی استفاده کنند مشکل جای پارک جایش را برای همیشه در خیابان ها و کوچه های باریک شهرها جمع کند.

 

منبع: صداوسیما



دیدگاه ها :



 
 

آخرین اخبار